Column Sander Allegro: Hotello 3.0

25 december 2015 | Sander Allegro

Algoritmes, regressieanalyse, data mining; het kennisgebied waar de moderne hotelmanager mee te maken heeft, is de afgelopen jaren flink meer de exacte kant opgeschoven. Het is duidelijk dat het leiden van een onderneming en zeker ook het leiden van een hotel, vraagt om een heel breed kennisgebied. Opvallend daarbij is dat van managers meer exacte kennis wordt gevraagd. De hele bedrijfsvoering wordt steeds meer gedreven door data. Het succes van een bedrijf hangt meer af van de mate waarin slim en snel wordt geanalyseerd en de mate waarin die analyse wordt omgezet naar praktisch handelen.

Met dat omzetten naar praktisch handelen hebben de meeste hotelmanagers geen problemen. Het is juist een kenmerk van de hotello om snel en praktisch te handelen. De uitdaging zit hem in het eerste deel van het proces: het werken met data en het maken van de juiste analyse. In de klassieke benadering van kennis wordt een drietal gebieden onderscheiden: de alfa-, bèta- en gammawetenschappen. Deze indeling stamt uit de 19e eeuw en heeft wortels in de universitaire wereld. In grote lijnen wordt er bij deze indeling vanuit gegaan dat alfawetenschappen zich bezighouden met de producten van menselijk handelen, bètawetenschappen zich bezighouden met de niet-menselijke natuur en gammawetenschappen zich richt op het menselijk handelen.

Deze voor wetenschappen ontwikkelde indeling is uiteindelijk ‘overgeslagen’ op mensen. De klassieke ‘Alfa’ is een talenstudent, met een ‘Bèta’ bedoelen we iemand met een voorkeur voor wiskunde en natuurwetenschappen, vaak van het type ‘nerd’, en het ‘Gamma’-type zit er een beetje tussenin. Onder hotello’s vind je een oververtegenwoordiging van de Alfa- en de Gamma-typen; de echte Bèta’s zijn sterk ondervertegenwoordigd. Een product van jarenlange selectie op basis van attitude en sociale vaardigheden.

En daar zit wel een potentieel probleem. De steeds belangrijker wordende analytische vaardigheden vragen om een nieuw type hotello. Waar de klassieke hotello sterke sociale vaardigheden combineert met een commerciële doenermentaliteit, zal de nieuwe hotello ook analytisch zijn mannetje moeten staan. Hoog tijd voor de hotello 3.0, die commercieel handelt, sociaal vaardig is en analytisch denkt. Een beetje meer nerd dus eigenlijk.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Nieuw hotelconcept van Kloeg Collection in Zeeland: Boutique Hotel Rijks [Video]

Kloeg Collection voegt aan het einde van dit jaar een nieuw hotel in Goes toe aan de collectie 4-sterren accommodaties: Boutique Hotel Rijks. De sloopwerkzaamheden zijn bijna achter de rug en de 'vernieuwbouw' gaat binnenkort van start. In dit concept komt de rijke historie van het pand same...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Airbnb vogelvrij verklaard, een update

'Airbnb vogelvrij verklaard?', zo luidde de kop boven de bijdrage van mijn kantoorgenoten Loes ter Meer en Nico Jacobs in oktober van het vorige jaar. Deze vrees lijkt met de uitspraak van het Europese Hof van 19 december 2019 bewaarheid te zijn geworden. Of zoals Thijs Jacobs eind december ...

Awards Amsterdam
House of Hospitality-awards uitgereikt

Maandagavond 20 januari zijn de eerste House of Hospitality-awards uitgereikt. Dat gebeurde tijdens een feestelijke avond in het nieuwe Nhow Amsterdam RAI Hotel. Tegen een indrukwekkend decor vanaf de 23ste etage werden de winnaars bekendgemaakt in verschillende categorieën waaronder student, d...

Hotelbouwplannen Den Haag
Yays opent 53 serviced appartementen in Den Haag

Yays heeft een langdurige huurovereenkomst getekend voor 53 serviced appartementen aan de Koninginnegracht in Den Haag. Het voormalige kantoorgebouw, nabij het Malieveld, zal gerenoveerd en verbouwd worden tot een Yays aparthotel en zal in het vierde kwartaal van 2020 worden geopend. Yays heeft d...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: