Column Sander Allegro: Hotello 3.0

25 maart 2016 | Redactie

Algoritmes, regressieanalyse, data mining; het kennisgebied waar de moderne hotelmanager mee te maken heeft, is de afgelopen jaren flink meer de exacte kant opgeschoven. Het is duidelijk dat het leiden van een onderneming en zeker ook het leiden van een hotel, vraagt om een heel breed kennisgebied. Opvallend daarbij is dat van managers meer exacte kennis wordt gevraagd. De hele bedrijfsvoering wordt steeds meer gedreven door data. Het succes van een bedrijf hangt meer af van de mate waarin slim en snel wordt geanalyseerd en de mate waarin die analyse wordt omgezet naar praktisch handelen.

Met dat omzetten naar praktisch handelen hebben de meeste hotelmanagers geen problemen. Het is juist een kenmerk van de hotello om snel en praktisch te handelen. De uitdaging zit hem in het eerste deel van het proces: het werken met data en het maken van de juiste analyse. In de klassieke benadering van kennis wordt een drietal gebieden onderscheiden: de alfa-, bèta- en gammawetenschappen. Deze indeling stamt uit de 19e eeuw en heeft wortels in de universitaire wereld. In grote lijnen wordt er bij deze indeling vanuit gegaan dat alfawetenschappen zich bezighouden met de producten van menselijk handelen, bètawetenschappen zich bezighouden met de niet-menselijke natuur en gammawetenschappen zich richt op het menselijk handelen.

Deze voor wetenschappen ontwikkelde indeling is uiteindelijk ‘overgeslagen’ op mensen. De klassieke ‘Alfa’ is een talenstudent, met een ‘Bèta’ bedoelen we iemand met een voorkeur voor wiskunde en natuurwetenschappen, vaak van het type ‘nerd’, en het ‘Gamma’-type zit er een beetje tussenin. Onder hotello’s vind je een oververtegenwoordiging van de Alfa- en de Gamma-typen; de echte Bèta’s zijn sterk ondervertegenwoordigd. Een product van jarenlange selectie op basis van attitude en sociale vaardigheden.

En daar zit wel een potentieel probleem. De steeds belangrijker wordende analytische vaardigheden vragen om een nieuw type hotello. Waar de klassieke hotello sterke sociale vaardigheden combineert met een commerciële doenermentaliteit, zal de nieuwe hotello ook analytisch zijn mannetje moeten staan. Hoog tijd voor de hotello 3.0, die commercieel handelt, sociaal vaardig is en analytisch denkt. Een beetje meer nerd dus eigenlijk.

HM302016

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: