Column Sander Allegro: Hotello 3.0

25 december 2015 | Sander Allegro

Algoritmes, regressieanalyse, data mining; het kennisgebied waar de moderne hotelmanager mee te maken heeft, is de afgelopen jaren flink meer de exacte kant opgeschoven. Het is duidelijk dat het leiden van een onderneming en zeker ook het leiden van een hotel, vraagt om een heel breed kennisgebied. Opvallend daarbij is dat van managers meer exacte kennis wordt gevraagd. De hele bedrijfsvoering wordt steeds meer gedreven door data. Het succes van een bedrijf hangt meer af van de mate waarin slim en snel wordt geanalyseerd en de mate waarin die analyse wordt omgezet naar praktisch handelen.

Met dat omzetten naar praktisch handelen hebben de meeste hotelmanagers geen problemen. Het is juist een kenmerk van de hotello om snel en praktisch te handelen. De uitdaging zit hem in het eerste deel van het proces: het werken met data en het maken van de juiste analyse. In de klassieke benadering van kennis wordt een drietal gebieden onderscheiden: de alfa-, bèta- en gammawetenschappen. Deze indeling stamt uit de 19e eeuw en heeft wortels in de universitaire wereld. In grote lijnen wordt er bij deze indeling vanuit gegaan dat alfawetenschappen zich bezighouden met de producten van menselijk handelen, bètawetenschappen zich bezighouden met de niet-menselijke natuur en gammawetenschappen zich richt op het menselijk handelen.

Deze voor wetenschappen ontwikkelde indeling is uiteindelijk ‘overgeslagen’ op mensen. De klassieke ‘Alfa’ is een talenstudent, met een ‘Bèta’ bedoelen we iemand met een voorkeur voor wiskunde en natuurwetenschappen, vaak van het type ‘nerd’, en het ‘Gamma’-type zit er een beetje tussenin. Onder hotello’s vind je een oververtegenwoordiging van de Alfa- en de Gamma-typen; de echte Bèta’s zijn sterk ondervertegenwoordigd. Een product van jarenlange selectie op basis van attitude en sociale vaardigheden.

En daar zit wel een potentieel probleem. De steeds belangrijker wordende analytische vaardigheden vragen om een nieuw type hotello. Waar de klassieke hotello sterke sociale vaardigheden combineert met een commerciële doenermentaliteit, zal de nieuwe hotello ook analytisch zijn mannetje moeten staan. Hoog tijd voor de hotello 3.0, die commercieel handelt, sociaal vaardig is en analytisch denkt. Een beetje meer nerd dus eigenlijk.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: