Column Sander Allegro: Hotelkamer zonder bed

17 juni 2009 | Sander Allegro

Slechts 19 dollar voor een hotelkamer zonder bed in het luxueuze vijfsterrenresort Rancho Bernardo Inn in het Amerikaanse San Diego! Normale prijs: 219 dollar. Deze opmerkelijke actie werd door de general manager van het hotel per eigentijds twitterbericht wereldkundig gemaakt.

We zijn inmiddels heel wat gewend voor wat betreft de kamerprijzen, maar dit is in meer dan één opzicht een opmerkelijke actie. De stuntaanbieding bestaat uit een 'menu' waarin de prijs voor de kamer steeds lager wordt, naarmate de gast bereid is om 'amenities' op te geven. De standaardprijs is 219 met ontbijt.  Zonder ontbijt wordt het 199. Zonder de normaalgesproken inclusief aangeboden minibar wordt het 179. Wie bovendien afziet van airco of verwarming, mag nog eens 20 dollar aftrekken. Zo'n korting geldt ook voor wie zijn kussens opgeeft. We zitten inmiddels op 139 en daar kan nog 30 vanaf voor wie de lakens niet nodig heeft. Het opgeven van verlichting, badlinnen en badkameramenities levert respectievelijk 20, 30 en 20 dollar besparing op, waarna je voor 39 een gestripte, donkere kamer met een onopgemaakt bed overhoudt.

Wie uiteindelijk ook bereid is zijn bed op te geven, komt uit op de prijs van 19. Flauwekul natuurlijk, maar het leverde het hotel een enorme golf wereldwijde publiciteit op, en daar was het ze uiteraard om te doen. Juist dat maakt deze actie in mijn ogen briljant. Het geeft blijk van lef om met deze - met allerlei praktische bezwaren omringde - stunt te komen. Dit is het soort lef dat in deze tijden nodig is.

In Nederland toonde Fletcher hotels al vaker aan ook over een dergelijke bravoure te beschikken; bijvoorbeeld in oktober 2008, met een Kruidvat-actie waarbij voor slechts 9,95 euro per persoon een overnachting (inclusief bed!) kon worden geboekt. De actie liep niet helemaal soepel, maar de Fletcher-hotels zaten wel vol.

Het valt natuurlijk te betwijfelen of het op lange termijn zinvol is om zo te stunten. Voor Rancho Bernardo Inn kan ik dat niet overzien, maar voor Fletcher zal zich dat binnen ons blikveld afspelen. Het bedrijf stuntte dit jaar opnieuw en haalde een tweejarige megadeal met de overheid binnen. De prijs zal daar ongetwijfeld weer een grote rol in hebben gespeeld. Maar ondertussen stoomt deze ondernemende keten stevig door in turbulente tijden. 'Dat houden ze nooit lang vol,' mompelt het establishment. De tijd zal het leren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: