Column Sander Allegro: Onstuimig huwelijk

20 september 2017 | Sander Allegro

“Airbnb lijkt zich steeds meer te bewegen in de richting van een online travel agent en dat is goed nieuws voor hotels”, aldus Christopher Nassetta, Chief Executive Officer van Hilton Hotels & Resorts. Op het eerste gezicht lijkt het een vreemde uitspraak voor de grote baas van een van de belangrijkste hotelketens ter wereld, maar wie het interview met Nassetta verder leest, begrijpt wat hij bedoelt. Door zich steeds meer te gaan gedragen als OTA, ontwikkelt Airbnb zich tot nieuwe concurrent voor Expedia en Booking.com. En in het klassieke marktdenken is meer concurrentie bij de OTA’s uiteindelijk goed nieuws voor de hotelsector. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Ik weet niet of de wetten van de ‘oude economie’ ook werken in de wereld van de digitale distributie, maar Nassetta’s woorden schuif je niet zomaar terzijde.  Booking.com lijkt de hete adem van Airbnb in zijn nek te voelen en heeft de deuren al enige tijd wijd opengezet voor ‘alternatieve accommodaties’ als appartementen, vakantiehuisjes en zelfs kamers bij particulieren. Opmerkelijk, omdat Booking.com er altijd prat op ging haar succes te danken te hebben aan hun ‘single focus’; het vasthouden aan de keuze om zich exclusief op hotelaccommodatie te richten en in tegenstelling tot collega’s als Expedia geen andere reisproducten op haar site toe te laten. Ook daar heeft Booking.com een verandering doorgevoerd: Sinds juni van dit jaar is het mogelijk op de Booking.com website bovenaan de pagina te klikken op opties als autohuur, vluchten en zelfs restaurants. De opties zijn zo onopvallend opgenomen op de site, dat het bijna lijkt of men enige gêne voelt bij deze historische stap. 

Expedia kwam dit jaar vooral in het nieuws door de dreigende breuk met Hyatt hotels, maar de semi-publiek gevoerde strijd kwam eind juli toch tot een goed einde met het tekenen van een contract. Voorlopig is de zaak gesust, zo lijkt het.

Maar de relatie tussen hotels en de OTA’s blijft een onstuimig huwelijk. De commissiebetalingen blijven een stekend gevoel opleveren, maar de hotels realiseren zich maar al te goed dat de spectaculaire groei die de hotelsector het afgelopen decennium heeft doorgemaakt, niet mogelijk was geweest zonder de OTA partners, die op hun beurt zonder de hotels nergens waren geweest. Ook een onstuimig huwelijk kan buitengewoon productief blijken .
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: