Column Sander Allegro: Onstuimig huwelijk

20 september 2017 | Sander Allegro

“Airbnb lijkt zich steeds meer te bewegen in de richting van een online travel agent en dat is goed nieuws voor hotels”, aldus Christopher Nassetta, Chief Executive Officer van Hilton Hotels & Resorts. Op het eerste gezicht lijkt het een vreemde uitspraak voor de grote baas van een van de belangrijkste hotelketens ter wereld, maar wie het interview met Nassetta verder leest, begrijpt wat hij bedoelt. Door zich steeds meer te gaan gedragen als OTA, ontwikkelt Airbnb zich tot nieuwe concurrent voor Expedia en Booking.com. En in het klassieke marktdenken is meer concurrentie bij de OTA’s uiteindelijk goed nieuws voor de hotelsector. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Ik weet niet of de wetten van de ‘oude economie’ ook werken in de wereld van de digitale distributie, maar Nassetta’s woorden schuif je niet zomaar terzijde.  Booking.com lijkt de hete adem van Airbnb in zijn nek te voelen en heeft de deuren al enige tijd wijd opengezet voor ‘alternatieve accommodaties’ als appartementen, vakantiehuisjes en zelfs kamers bij particulieren. Opmerkelijk, omdat Booking.com er altijd prat op ging haar succes te danken te hebben aan hun ‘single focus’; het vasthouden aan de keuze om zich exclusief op hotelaccommodatie te richten en in tegenstelling tot collega’s als Expedia geen andere reisproducten op haar site toe te laten. Ook daar heeft Booking.com een verandering doorgevoerd: Sinds juni van dit jaar is het mogelijk op de Booking.com website bovenaan de pagina te klikken op opties als autohuur, vluchten en zelfs restaurants. De opties zijn zo onopvallend opgenomen op de site, dat het bijna lijkt of men enige gêne voelt bij deze historische stap. 

Expedia kwam dit jaar vooral in het nieuws door de dreigende breuk met Hyatt hotels, maar de semi-publiek gevoerde strijd kwam eind juli toch tot een goed einde met het tekenen van een contract. Voorlopig is de zaak gesust, zo lijkt het.

Maar de relatie tussen hotels en de OTA’s blijft een onstuimig huwelijk. De commissiebetalingen blijven een stekend gevoel opleveren, maar de hotels realiseren zich maar al te goed dat de spectaculaire groei die de hotelsector het afgelopen decennium heeft doorgemaakt, niet mogelijk was geweest zonder de OTA partners, die op hun beurt zonder de hotels nergens waren geweest. Ook een onstuimig huwelijk kan buitengewoon productief blijken .
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Achter de schermen wordt er druk gewerkt aan het definitieve programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik. De eerste namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en aut...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: de GM-functie wordt bedreigd

Hotelbanen zie je zelden in de populaire lijstjes van uitstervende functies die bedoeld zijn om de lezer een afschrikwekkend kijkje in de toekomst te geven. Met ronkende titels als ‘Deze 11 beroepen staan op de lijst om uit te sterven’ en ‘Pikken de robots jouw baan in?’ gaan...

Duurzaamheid
Nog een paar dagen de tijd: meld je aan voor de Food Waste Challenge

Wist je dat 14% van alle voedselverspilling plaatsvindt in de horeca? Dat is voor de Nederlandse horeca maar liefst ruim 51 miljoen kilo voedsel. Voedsel dat de wereld hard nodig heeft en wat een verliespost is voor de horeca. De Rabobank biedt nu samen met de coalitie Samen tegen Voedselverspilling...

Opening Internationaal
Nieuw JA Lake View Hotel Opent in het grootste experience resort van Dubai

Het JA Lake View Hotel, dat op 22 september opent, is het derde unieke pand in het 1 miljoen vierkante meter grote JA The Resort in Jebel Ali, Dubai. Het JA Lake View Hotel is een uniek gebouw met panoramisch uitzicht over de golfbaan en de Arabische zee en wordt omschreven als een 'design-gedre...

Advertorial
Revenue Management: onmisbare expertise voor een optimale bedrijfsvoering

Hotels richten zich in hun dagelijkse werkzaamheden vooral op service en beleving, maar missen budget en expertise om hun hotelkamers structureel bezet en strategisch geprijsd te krijgen. Dat kan een optimale omzet in de weg staan. IFHG, de Hospitality Expert met jarenlange ervaring in de dynamische...

Achtergronden
Zo til je je revenue management skills naar een hoger niveau

De essentie van revenue management is om hotelkamers en zalen tegen het best mogelijke tarief aan te bieden. Dat lijkt makkelijker dan het is. Daarom heeft de HM-Academy in samenwerking met Stan Josephi de tweedaagse masterclass revenue management ontwikkeld. Wegens de grote belangstelling zijn er e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: