Column Sander Allegro: Onstuimig huwelijk

20 september 2017 | Sander Allegro

“Airbnb lijkt zich steeds meer te bewegen in de richting van een online travel agent en dat is goed nieuws voor hotels”, aldus Christopher Nassetta, Chief Executive Officer van Hilton Hotels & Resorts. Op het eerste gezicht lijkt het een vreemde uitspraak voor de grote baas van een van de belangrijkste hotelketens ter wereld, maar wie het interview met Nassetta verder leest, begrijpt wat hij bedoelt. Door zich steeds meer te gaan gedragen als OTA, ontwikkelt Airbnb zich tot nieuwe concurrent voor Expedia en Booking.com. En in het klassieke marktdenken is meer concurrentie bij de OTA’s uiteindelijk goed nieuws voor de hotelsector. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Ik weet niet of de wetten van de ‘oude economie’ ook werken in de wereld van de digitale distributie, maar Nassetta’s woorden schuif je niet zomaar terzijde.  Booking.com lijkt de hete adem van Airbnb in zijn nek te voelen en heeft de deuren al enige tijd wijd opengezet voor ‘alternatieve accommodaties’ als appartementen, vakantiehuisjes en zelfs kamers bij particulieren. Opmerkelijk, omdat Booking.com er altijd prat op ging haar succes te danken te hebben aan hun ‘single focus’; het vasthouden aan de keuze om zich exclusief op hotelaccommodatie te richten en in tegenstelling tot collega’s als Expedia geen andere reisproducten op haar site toe te laten. Ook daar heeft Booking.com een verandering doorgevoerd: Sinds juni van dit jaar is het mogelijk op de Booking.com website bovenaan de pagina te klikken op opties als autohuur, vluchten en zelfs restaurants. De opties zijn zo onopvallend opgenomen op de site, dat het bijna lijkt of men enige gêne voelt bij deze historische stap. 

Expedia kwam dit jaar vooral in het nieuws door de dreigende breuk met Hyatt hotels, maar de semi-publiek gevoerde strijd kwam eind juli toch tot een goed einde met het tekenen van een contract. Voorlopig is de zaak gesust, zo lijkt het.

Maar de relatie tussen hotels en de OTA’s blijft een onstuimig huwelijk. De commissiebetalingen blijven een stekend gevoel opleveren, maar de hotels realiseren zich maar al te goed dat de spectaculaire groei die de hotelsector het afgelopen decennium heeft doorgemaakt, niet mogelijk was geweest zonder de OTA partners, die op hun beurt zonder de hotels nergens waren geweest. Ook een onstuimig huwelijk kan buitengewoon productief blijken .
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Amsterdam de duurste, Zwolle het goedkoopst

Amsterdam is wederom de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in onze hoofdstad is € 25,10, dit is 3,5% hoger dan vorig jaar. Landelijk steeg de terrasprijs gemiddeld met 2,5% dit jaar naar € 22,64. Zwolle is, net als vorig jaar, de goedk...

Video NHTV
Blog: Let’s talk sustainability…again??

Duurzaamheid, een containerbegrip, een begrip dat we al beu zijn, sceptisch over zijn of waar we mee aan de slag willen? Wie in de laatste jaren trends en ontwikkelingen in de horeca heeft gevolgd zal in elk geval hebben gemerkt dat duurzaamheid bewust of onbewust invloed heeft gehad. Ook op deze...

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Hotelketens
Rotterdam Marriot Hotel opent restaurant The Millèn

Wim Severein, bekend van voormalig sterrenrestaurant Wereldmuseum, opent op 24 juli de deuren van zijn eigen high-end restaurant The Millèn. Op de eerste etage van het Rotterdam Marriott Hotel kookt de chef-kok met zijn bekende signatuur: pure gerechten van het seizoen met eerlijke ingredi&eu...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Controles Inspectie SZW bij fastfoodketens en hotels

De grote fastfoodketens hebben hun schoonmaak het afgelopen jaar veel beter georganiseerd. De intensieve controles van de Inspectie SZW en de Belastingdienst de afgelopen jaren en intensieve gesprekken met de fastfoodsector hebben een duidelijk effect gehad. Bij een groot deel van de fastfoodvestigi...

Booking.com OTA's
Booking.com stapt in taxibranche

Booking Holdings, het moederbedrijf van Booking.com, investeert ongeveer 430 miljoen dollar in de Chinese taxidienst Didi, zo lezen we op taxipro.nl. De bedrijven gaan intensief samenwerken, zodat de diensten goed op elkaar aansluiten. Een geboekte reis kan gecompleteerd worden met een aanvullende t...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: