Column Sander Allegro: Onstuimig huwelijk

20 september 2017 | Sander Allegro

“Airbnb lijkt zich steeds meer te bewegen in de richting van een online travel agent en dat is goed nieuws voor hotels”, aldus Christopher Nassetta, Chief Executive Officer van Hilton Hotels & Resorts. Op het eerste gezicht lijkt het een vreemde uitspraak voor de grote baas van een van de belangrijkste hotelketens ter wereld, maar wie het interview met Nassetta verder leest, begrijpt wat hij bedoelt. Door zich steeds meer te gaan gedragen als OTA, ontwikkelt Airbnb zich tot nieuwe concurrent voor Expedia en Booking.com. En in het klassieke marktdenken is meer concurrentie bij de OTA’s uiteindelijk goed nieuws voor de hotelsector. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Ik weet niet of de wetten van de ‘oude economie’ ook werken in de wereld van de digitale distributie, maar Nassetta’s woorden schuif je niet zomaar terzijde.  Booking.com lijkt de hete adem van Airbnb in zijn nek te voelen en heeft de deuren al enige tijd wijd opengezet voor ‘alternatieve accommodaties’ als appartementen, vakantiehuisjes en zelfs kamers bij particulieren. Opmerkelijk, omdat Booking.com er altijd prat op ging haar succes te danken te hebben aan hun ‘single focus’; het vasthouden aan de keuze om zich exclusief op hotelaccommodatie te richten en in tegenstelling tot collega’s als Expedia geen andere reisproducten op haar site toe te laten. Ook daar heeft Booking.com een verandering doorgevoerd: Sinds juni van dit jaar is het mogelijk op de Booking.com website bovenaan de pagina te klikken op opties als autohuur, vluchten en zelfs restaurants. De opties zijn zo onopvallend opgenomen op de site, dat het bijna lijkt of men enige gêne voelt bij deze historische stap. 

Expedia kwam dit jaar vooral in het nieuws door de dreigende breuk met Hyatt hotels, maar de semi-publiek gevoerde strijd kwam eind juli toch tot een goed einde met het tekenen van een contract. Voorlopig is de zaak gesust, zo lijkt het.

Maar de relatie tussen hotels en de OTA’s blijft een onstuimig huwelijk. De commissiebetalingen blijven een stekend gevoel opleveren, maar de hotels realiseren zich maar al te goed dat de spectaculaire groei die de hotelsector het afgelopen decennium heeft doorgemaakt, niet mogelijk was geweest zonder de OTA partners, die op hun beurt zonder de hotels nergens waren geweest. Ook een onstuimig huwelijk kan buitengewoon productief blijken .
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Events Hoteltech
LiveBlog tijdens HotelTech 2019 - Het volledige programma

Aanstaande maandag is het zover: HotelTech 2019. Nieuw dit jaar is de liveblog die de redactie van Hospitality Management tijdens het congres bij zal houden. Mocht u er niet bij kunnen zijn, hou dan de website scherp in de gaten om op de hoogte te blijven. Hieronder worden de hoofdrolspelers van Hot...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Hotelketens
Leonardo Boutique Hotel komt naar Nederland

Een aantal weken na de officiële opening van het eerste Leonardo Royal Hotel in Nederland, heeft Fattal Hotel Group bekend gemaakt ook het merk ‘Leonardo Boutique’ in Amsterdam te introduceren. Vanaf april 2020 zal Apollo Museumhotel Amsterdam City Centre, na een half jaar durende r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: