Column Sander Allegro: Onstuimig huwelijk

20 september 2017 | Sander Allegro

“Airbnb lijkt zich steeds meer te bewegen in de richting van een online travel agent en dat is goed nieuws voor hotels”, aldus Christopher Nassetta, Chief Executive Officer van Hilton Hotels & Resorts. Op het eerste gezicht lijkt het een vreemde uitspraak voor de grote baas van een van de belangrijkste hotelketens ter wereld, maar wie het interview met Nassetta verder leest, begrijpt wat hij bedoelt. Door zich steeds meer te gaan gedragen als OTA, ontwikkelt Airbnb zich tot nieuwe concurrent voor Expedia en Booking.com. En in het klassieke marktdenken is meer concurrentie bij de OTA’s uiteindelijk goed nieuws voor de hotelsector. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Ik weet niet of de wetten van de ‘oude economie’ ook werken in de wereld van de digitale distributie, maar Nassetta’s woorden schuif je niet zomaar terzijde.  Booking.com lijkt de hete adem van Airbnb in zijn nek te voelen en heeft de deuren al enige tijd wijd opengezet voor ‘alternatieve accommodaties’ als appartementen, vakantiehuisjes en zelfs kamers bij particulieren. Opmerkelijk, omdat Booking.com er altijd prat op ging haar succes te danken te hebben aan hun ‘single focus’; het vasthouden aan de keuze om zich exclusief op hotelaccommodatie te richten en in tegenstelling tot collega’s als Expedia geen andere reisproducten op haar site toe te laten. Ook daar heeft Booking.com een verandering doorgevoerd: Sinds juni van dit jaar is het mogelijk op de Booking.com website bovenaan de pagina te klikken op opties als autohuur, vluchten en zelfs restaurants. De opties zijn zo onopvallend opgenomen op de site, dat het bijna lijkt of men enige gêne voelt bij deze historische stap. 

Expedia kwam dit jaar vooral in het nieuws door de dreigende breuk met Hyatt hotels, maar de semi-publiek gevoerde strijd kwam eind juli toch tot een goed einde met het tekenen van een contract. Voorlopig is de zaak gesust, zo lijkt het.

Maar de relatie tussen hotels en de OTA’s blijft een onstuimig huwelijk. De commissiebetalingen blijven een stekend gevoel opleveren, maar de hotels realiseren zich maar al te goed dat de spectaculaire groei die de hotelsector het afgelopen decennium heeft doorgemaakt, niet mogelijk was geweest zonder de OTA partners, die op hun beurt zonder de hotels nergens waren geweest. Ook een onstuimig huwelijk kan buitengewoon productief blijken .
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Verbouwen
City Resort Hotel Leiden realiseert nieuw Meeting & Event Center

City Resort Hotel Leiden gaat haar huidige Meeting & Event Center uitbreiden en vernieuwen. Het Meeting & Event Center van City Resort Hotel Leiden komt op de vijfde verdieping van het Level-gebouw aan de Bargelaan, direct naast het Centraal Station en krijgt een oppervlakte van maar liefst ...

Van der Valk
Cantharel’s keukentafel verbindt gast met eten

Vanaf 1 november start Van der Valk Hotel Apeldoorn-de Cantharel met een nieuwe initiatief. Gasten kunnen vanaf dat moment ook dineren aan Cantharel’s Keukentafel. Een culinair avondje uit in het naast het hotel gelegen landhuis waar ze onder leiding van chef-kok Justa van Ryssen en sommelier...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: