Vliegen was ooit simpel. Je kocht een ticket en kreeg dan een packagedeal: een stoel, bagage, een maaltijd. Een glimlach van de cabin crew was inbegrepen. Wie wat extra’s wenste, boekte business class of - nog mooier - first class. Meer smaken had je niet.
Fast forward naar vandaag: je betaalt voor het ticket, vervolgens voor de koffer, het broodje, het drankje, de stoel aan het gangpad en - als het even tegenzit - zelfs voor het recht om je handbagage het vliegtuig mee in te mogen nemen. De airline-industrie noemt het unbundling; de consument ziet het met lede ogen toe, maar accepteert het.
En laten we eerlijk zijn: de luchtvaart heeft met dit model wel een belangrijke inkomstenbron gevonden. Marges die al jarenlang onder druk staan, worden door de slim verpakte ‘extra’s’ weer een beetje opgerekt. En daar ligt voor hoteliers mogelijk een kans. Want we weten: vrijwel alle belangrijke en impactvolle innovaties die de hotellerie ooit heeft omarmd, vonden hun oorsprong bij de airlines. Revenue management, dynamic pricing, loyalty programma’s: het zijn belangrijke instrumenten die we leerden van onze vliegende collega’s. Waar zij vooroplopen, volgen wij meestal.
En dus de vraag: kan ontbundeling ook voor hoteliers bijdragen aan het verbeteren van de sterk onder druk staande marges. Je zou kunnen denken aan het verlenen van toegang tot de gym en wellness tegen betaling en het apart beprijzen van tussentijdse kamerschoonmaak, maar ook aan prijsvariaties voor kamers met verschillende check-in tijden. Early check-in of late check-out als gegarandeerde add-on en om dat te faciliteren een budgetprijsoptie voor wie na 18:00 incheckt en voor 10:00 uur weg is. Ook kun je laag btw-elementen als wellness en fitness apart factureren om de effecten van de voorgenomen verhoging te mitigeren. Maar veel leuker is natuurlijk om extra services veel actiever te verkopen. Maar maak deze ‘ancillary services’ dan wel slim geprijsd, inspirerend en gepersonaliseerd. AI kan je daarbij helpen.
Ontbundeling heeft niet alleen voordelen voor de ondernemer. Het geeft de gast regie. Wie alleen een bed zoekt, betaalt minder. Wie luxe wil, betaalt bij. Transparantie en keuzevrijheid zijn dan de nieuwe valuta van gastvrijheid.
Airlines hebben bewezen dat consumenten bereid zijn te betalen voor maatwerk, zelfs als ze eerst morren. De uitdaging voor hoteliers? Ontbundel slim, met gevoel voor gastbeleving. Maak van elk extraatje een bewuste keuze die waarde toevoegt. Dan wordt ontbundeling niet een koude rekenexercitie, maar een nieuwe manier van hospitality. Soms komt inspiratie voor vernieuwing, gewoon uit de lucht vallen.
Meer Sander Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.