“Het combineren van historie en nieuwe ideeën maakt dit werk inspirerend”

Auteur: Silke Onink
Jong & Ambitieus Interview HM+ 3 november 2025
“Het combineren van historie en nieuwe ideeën maakt dit werk inspirerend”

Gedreven door zijn passie voor hospitality en sales wist Levi Bron (24) in korte tijd door te groeien binnen Hotel Des Indes. Een jaar na zijn afstuderen aan de Breda University of Applied Sciences mag hij zich al salesmanager noemen van het recent gerenoveerde, monumentale hotel in Den Haag.

“Al van jongs af aan had ik plezier in gastvrijheid, bijvoorbeeld op verjaardagen waar ik hielp met het verzorgen van hapjes en drankjes. Op de Middelbare Hotelschool in Den Haag en tijdens bijbaantjes in de horeca ontdekte ik dat ik echt gevoel heb voor de hospitalitybranche en mezelf verder wilde ontwikkelen. Tijdens mijn vierjarige Engelstalige studie Hotelmanagement in Breda raakte ik vooral geïnteresseerd in de commerciële kant van de branche, zoals sales & events, en heb ik me hier bewust in gespecialiseerd.”

Geïnspireerd door sales

“Mijn interesse voor sales ontwikkelde zich tijdens een stage bij Hotel Pulitzer in Amsterdam. Ik werkte daar in het eventteam en had zelf ook enkele events onder mijn hoede. Door wijzigingen in aantallen, tijden of allergieën die continu veranderden en gecommuniceerd moesten worden, ontdekte ik hoe gedetailleerd en precies dit werk is. Het vroeg om veel handelingen in de systemen, nauwkeurige communicatie en een hoge mate van flexibiliteit. Juist door dit veeleisende proces merkte ik dat het werken in het eventteam minder goed bij mij paste.

“Tijdens mijn werkzaamheden voor dit team werkte ik ook samen met het salesteam, waardoor voor mij duidelijker werd wat die functie inhoudt. Ik merkte dat zij, in mijn ogen, leukere werkzaamheden verrichtten: contacten onderhouden, afspraken maken, offertes opstellen en uiteindelijk de events bevestigen. Het uitwerken van details en de ‘final planning’ ná het sluiten van een deal geeft mij minder energie. Enthousiasme en interesse zijn voor mij essentieel in mijn werk. Na mijn stageperiode ben ik, dankzij de referenties van Hotel Pulitzer, als sales executive bij Hotel Des Indes aan de slag gegaan.”

Het luxe unicum

Eind 2018 werd Hotel Des Indes opgenomen in The Leading Hotels of the World, een collectie van meer dan 400 onafhankelijke luxe hotels wereldwijd. Met kristallen kroonluchters, fluwelen fauteuils en een rijke historie ademt het hotel pure luxe. “Wat mij aantrekt aan het luxere segment is de uniciteit van de hotels. Zowel Pulitzer als Hotel Des Indes zijn prachtige monumentale gebouwen die een eigen verhaal vertellen. Juist de historie en de diversiteit in kamers geven mij inspiratie om een totaal andere ervaring te bieden. Bovendien is in het luxe segment vrijwel alles mogelijk en kunnen we de hoogste servicestandaarden bieden.”

Historie als unique selling point

“De historie van Hotel Des Indes vind ik bijzonder. Naarmate ik die beter leerde kennen, kon ik deze vertalen naar concrete unique sellingpoints voor het hotel. Natuurlijk is het belangrijk de wensen van de gast te begrijpen, maar ook het thema of de achtergrond van een event speelt een grote rol.

Zo organiseerden we onlangs een event rond innovatie. Dat hebben we verbonden aan onze historische elementen, zoals een lift uit het begin van de 20e eeuw met een hydraulisch systeem, die als inspirerend voorbeeld diende tijdens een bijeenkomst.

Tijdens de kerstperiode ontvingen we een entertainmentgroep. Voor hen plaatsten we fotolijstjes van bekende artiesten die hier in het verleden verbleven, zodat hun vakgebied direct verbonden werd met onze historie. Op een creatieve manier extra waarde creëren geeft mij plezier. Een hotel biedt in essentie een bed om te overnachten, maar door verhalen te verbinden aan het thema van een groep, geven we hun verblijf meer betekenis en een ervaring die echt klopt.”

Online aanwezigheid

De creativiteit en passie die Bron in zijn vak legt, zorgen ervoor dat geen dag hetzelfde is. “Recent is er een wisseling in het team geweest, waardoor we nu met een frisse blik werken aan de positionering van het hotel. Door nauwer samen te werken met het eventteam en PR & marketing versterken we de sales. De online markt wordt steeds groter, waardoor het belangrijk is om ook digitaal duidelijk te laten zien wat wij aanbieden.

Wat mij opvalt, is de naamsbekendheid. Veel mensen hebben gehoord van Hotel Des Indes, maar minder zijn daadwerkelijk binnen geweest. Er hoeft geen drempel te zijn: nieuwsgierigheid is genoeg. Daarom zetten we in op een sterkere, visuele online aanwezigheid, zodat die stap makkelijker wordt gemaakt.”

Creatief groeien

De ambitie van Bron voor de toekomst klinkt net zo gepassioneerd als zijn verhaal over het hotel. “Je moet denken in oplossingen en daar creatief mee omgaan. Wanneer er een aanvraag binnenkomt die niet direct matcht met de capaciteit van het hotel, is het de kunst om er toch iets van te maken. Via persoonlijk contact krijg je de meeste achtergrondinformatie en kun je het beste schakelen, waardoor je iemand écht van dienst kunt zijn. Binnen Den Haag is de samenwerking tussen hotels vrij laagdrempelig. Mocht er echt geen mogelijkheid zijn, dan nemen we onderling contact op om te kijken hoe we de gasten tóch in Den Haag kunnen verwelkomen.”

“Heel eerlijk: wat ik wil, is blijven ontwikkelen. Ik wil met nieuwe, creatieve ideeën blijven komen. Elke aanvraag vraagt om een nieuwe aanpak en daarin wil ik meegroeien. Volgend jaar krijgen we mogelijk te maken met de btw-verhoging. Hoe gaan we daarmee om? En hoe zorgen we dat we tóch weer groei in de cijfers laten zien? Ook op het gebied van social media liggen er nog zoveel kansen. We willen ons monumentale, historische hotel steeds meer verbinden met de hedendaagse tijd en zorgen dat ook de jongere doelgroep ons gaat herkennen en waarderen. De renovatie heeft daarvoor al een eerste voorzet gegeven: zo zijn er nu USB-C-oplaadpunten in de kamers en nieuwe smart-tv’s. Ook in onze event salons zijn upgrades doorgevoerd, waardoor we nu ook technologisch volledig up-to-date zijn.”

“Wees nieuwsgierig”

“Mijn tip voor toekomstige jongeren in de hotellerie: blijf nieuwsgierig en toon initiatief. Ik heb ervaren dat initiatief tonen direct leidt tot meer kansen, zowel tijdens stages als nu in mijn functie. Door regelmatig te sparren met mijn general manager, Yvonne van der Klaauw, ben ik in één jaar enorm gegroeid.”

“Yvonne heeft ook een commerciële achtergrond, wat mij energie geeft en mijn creativiteit stimuleert. Wanneer je nieuwsgierig bent, initiatief toont en wilt blijven groeien, heb je de basis te pakken.”

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws