“Het gaat niet om het aantal kamers, maar om service, kwaliteit, aandacht en samenwerking”

Auteur: Redactie
Branded Content 7 november 2025
“Het gaat niet om het aantal kamers, maar om service, kwaliteit, aandacht en samenwerking”

“Onze kennis ligt bij de Nederlandse markt; deze is nog lang niet uitgespeeld voor ons”, aldus oprichter Berry Buskens. SB Facility Service heeft zich binnen acht jaar ontwikkeld tot een herkenbare speler in de Nederlandse schoonmaakindustrie. “Er liggen nog volop kansen.”

Een van de succesfactoren van SB Facility Service is de persoonlijke benadering. Buskens brengt de hotels in zijn portfolio regelmatig een persoonlijk bezoek. “Ik ga ook weleens spontaan langs: gewoon even binnenvallen en een cappuccino drinken. Als de hotelier dan geen tijd heeft, loop ik zelf een rondje en zoek ik onze medewerkers op. Dit is ook een van de kenmerken van onze platte organisatiestructuur. Daardoor kunnen we snel schakelen en is er altijd aandacht voor onze medewerkers, partners en opdrachtgevers. Wanneer een (potentiële) opdrachtgever bijvoorbeeld een offerte aanvraagt bij onze regiomanager, wordt deze bij mij neergelegd en sturen wij de volgende dag de offerte.”

Aandacht loont

“Schoonmaken in hotels is zwaar werk. Maar als je je medewerkers goed behandelt en aandacht geeft, blijven ze lang”, zegt Buskens. Eén van de hotels waar SB verantwoordelijk is voor de schoonmaak, is INNSiDE Amsterdam, het enige Nederlandse hotel van de Spaanse keten Meliá Hotels & Resorts.

“We hebben hier in drie jaar tijd een verloop van nog geen negen procent gehad. Wij zien dat vooral nieuwe medewerkers, die geen ervaring hebben met dit werk, vertrekken. Wie de eerste week doorkomt, blijft vaak voor een langere tijd en wordt onderdeel van onze SB-familie. Dat zijn de mensen waarop je kunt bouwen. We proberen ook iedereen binnen zijn of haar mogelijkheden te laten groeien. Sommige mensen bloeien op in kleine hotels, anderen in grote ketens. Het gaat om de juiste match.”

Soepele start, sterke partner

De uitbreiding van SB verloopt strategisch. “We begonnen in Amsterdam, maar zijn inmiddels actief in heel Nederland. Het belangrijkste voor ons is dat een hotel past bij onze cultuur. We verzorgen de schoonmaak van zowel kleinere boutiquehotels als ketenhotels met ruim 330 kamers. Het gaat niet alleen om het aantal kamers, maar vooral om service, kwaliteit en samenwerking.”

“Als wij nieuwe hotels aansluiten, kunnen deze snel worden opgestart. “Het meest ideale is natuurlijk dat je een ruime aanlooptijd hebt. Dan begin je met een schone lei en wordt alles strak geregeld. Is het nodig, dan kunnen we binnen twee weken operationeel van start gaan. We werken namelijk met partners die 24/7 klaarstaan, zowel voor schoonmaakmiddelen als voor hardware en software. Zo garanderen we een soepele opstart, zonder rommel of achterstanden.”

Voor SB Facility Service draait het uiteindelijk om partnerschap: het bedrijf is een betrouwbare, ambitieuze partner waar zekerheid en kwaliteit voorop staan. Dat zie je terug in de aanpak en de manier waarop hotels worden ondersteund, van kleine boutiquelocaties tot grote ketens.

Internationale ambities

Internationale ambities heeft Buskens zeker, maar de focus blijft voorlopig op Nederland, waar de organisatie de meeste ervaring heeft. “We krijgen ook aanvragen uit België, maar wij kennen onze eigen markt het beste. Daar liggen onze kracht en onze kansen voor verdere groei.”

Buskens laat zien dat persoonlijke aandacht, investeringen in personeel en een flexibele aanpak een verschil maken in de huidige krappe hotelmarkt. Het bedrijf combineert efficiëntie met betrokkenheid, oprechte aandacht en blijft daarmee een onderscheidende speler in de Nederlandse hotellerie.

SB is, aldus Buskens, een onderdeel van hemzelf geworden. “Als persoon, maar ook als organisatie wil ik blijven groeien. We hebben ambitie, maar het gaat erom dat je klaar bent voor de toekomst: dat je systemen toekomstproof zijn en dat je als partner met iedereen goed samenwerkt.”

Meer gemak, meer kwaliteit

De afgelopen jaren heeft Buskens fors geïnvesteerd in digitalisering. “We zijn klaar voor de toekomst. Onze facturatie en planning verlopen volledig geautomatiseerd. De housekeepingmanagers op locatie vullen dagelijks de aantallen kamers in die zijn schoongemaakt. Aan het eind van de week is het één druk op de knop en rolt er automatisch een factuur uit. Die factuur kan één op één worden gekoppeld aan de systemen van de hotels, waardoor de foutgevoeligheid minimaal is.”

De digitalisering maakt het werk bovendien lichter. “Voorheen printte je 45 kamerlijsten uit voor supervisors en room attendants. Die moesten dan met kleurtjes worden ingevuld. Alleen het openen van de dag kostte al ruim twee uur. Nu druk je op een knop en staan de lijsten meteen op dertig telefoons. Elke medewerker heeft de lijst direct in de hand.”

“Een medewerker kan in het systeem meteen aangeven welke kamer is gedaan, eventueel met een foto erbij. Dat is direct een bewijs van tijdstip en oplevering. Alles gaat gelijk naar de receptie. Dus als een gast ’s avonds zegt: ‘Mijn kamer is niet schoongemaakt’, kunnen we precies terugzien wat er is gebeurd. Voorheen moest je vertrouwen op wat er met de hand was opgeschreven; nu hebben we harde data. De digitalisering maakt ons werk makkelijker en professioneler en geeft ons bovendien ruimte om verder te groeien.”

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws