Van ‘ik moet’ naar ‘ik wil’: financiële vorming met praktijkgevoel

Auteur: Robin Bruggeman
Interview Onderwijs HM+ 24 september 2025
Van ‘ik moet’ naar ‘ik wil’: financiële vorming met praktijkgevoel Nico kerssens en Luc Houben

Om inzicht te krijgen in de financiële kant van een hoteloperatie, is een goede basis nodig. Hotelscholen besteden daarom veel aandacht aan financiën en bedrijfseconomie, met het doel hun studenten klaar te stomen voor de praktijk.

Luc Houben is als senior lecturer finance en manager education van het eerstejaarsprogramma nauw betrokken bij de inhoud van het curriculum van de Hotel Management School Maastricht. Hij geeft aan dat financieel management en bedrijfseconomie niet bij alle studenten bovenaan het lijstje staan: ‘Ons doel is om de studenten te brengen van een ‘ik moet’ naar een ‘ik wil’. Het type student dat bij ons binnenkomt is ontzettend gastvrij, ondernemend en wil heel graag die industrie in. Die verwacht van ons niet dat er heel veel financieel management bij komt kijken, dus zo'n eerste les is vaak een 'moetje'. Ondanks dat we het heel goed communiceren in onze recruitmentactiviteiten, komt dat financiële onderdeel voor veel studenten toch als een verrassing.”

Praktijkgericht

Om die omslag te kunnen maken, is er bij de Hotel Management School Maastricht de afgelopen jaren sterk ingezet op een meer praktische benadering. Dit geldt eveneens voor de Hotel Managementopleiding van Hogeschool Saxion. Nico Kerssens (lecturer management accounting en strategisch hotelmanagement) vertelt dat in plaats van een theoretische benadering, waarbij studenten vooral ‘met de neus in de boeken zitten’, er tegenwoordig veel gebruik wordt gemaakt van praktijkopdrachten. Een van de manieren waarop Saxion en de Hotel Management School Maastricht dit aanpakken is door middel van de Hotel Operation Tactics and Strategy (HOTS)-tool: “Dat is een spel waarbij studenten allerlei beslissingen moeten nemen”, legt Kerssens uit.

Dit artikel maakt onderdeel uit van onze white paper Hotel & Financiën. Download de hele white paper hier.

“Bij ons runnen ze in groepjes van drie hun eigen hotel met 125 kamers. Aan het begin staat het hotel er slecht voor en moeten ze allerlei beslissingen nemen om het tij te keren. Dat gaat van personeel aannemen en promotie tot investeringen doen. Dat is in de eerste fase vooral overleven en als ze het goed doen, krijgen ze steeds meer ruimte om te investeren en verbeteren. Wij gebruiken de tool als vehikel om studenten echt hands-on te laten leren. De financiële documenten die door de games worden gegenereerd zijn heel praktisch. Studenten krijgen een overzicht met onder meer maandelijkse indicatoren, uiteraard een resultatenrekening, een eindbalans en een cashflowoverzicht. Die moeten ze weer interpreteren en de verbanden, plus de impact van hun beslissingen, zien.”

Naast de HOTS-tool heeft de Hotel Management School Maastricht nog een manier om studenten meteen kennis te laten maken met de praktische kant van financieel management: “Waar we heel blij mee zijn, en ook dankbaar gebruik van maken, is ons teaching hotel”, vertelt Houben. “We hebben een hotel met 26 kamers, plus restaurant, waar studenten vanaf dag één hun praktijkdiensten draaien. De financiële resultaten die uit het hotel naar voren komen, slingeren we direct de klas in. Studenten zien zo vanaf de eerste week wat er op financieel gebied allemaal speelt in een hotel.”

Aansluiting

Beide docenten benadrukken dat financieel management en bedrijfseconomie op verschillende manieren door het gehele curriculum verweven zijn. Het einddoel is om de studenten goed beslagen ten ijs te laten komen wanneer zij na hun opleiding de hotellerie in gaan. Kerssens is van mening dat de basis er staat: “Ze zijn nog niet klaar om meteen GM te worden”, lacht hij. “Het verschilt ook wel per persoon: er zijn mensen die bedrijfseconomie heel leuk vinden en er veel van snappen, maar er is ook een flinke groep die het lastig vindt. Wanneer studenten de ambitie hebben om hotelmanager te worden, zullen ze op dit gebied toch flink wat kennis in huis moeten hebben. Maar wellicht hebben ze dan, in plaats van meer theorie, ook meer aan een ervaren rot naast zich waar ze in de praktijk van kunnen leren.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van onze white paper Hotel & Financiën. Download de hele white paper hier.

Houben vult aan: “Ze zijn nog geen financieel specialist, zeker niet. Maar ze zijn wel echt gesprekspartner van een GM en begrijpen hoe ze op dit niveau financiële resultaten moeten interpreteren. Op afdelingshoofdniveau kunnen ze wel al zelf aan de slag en kunnen ze sturen op basis van de bijbehorende financiële informatie. Die feedback krijgen we ook terug uit de industrie: sinds we het curriculum hebben aangepast en meer praktijkgericht werken, merken we dat de aansluiting veel beter is geworden.”

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws