Akkermans Kitwerken Groep: “We willen steeds worden teruggevraagd”

Auteur: Redactie
Branded Content 25 april 2023
Akkermans Kitwerken Groep: “We willen steeds worden teruggevraagd” Martin Akkermans (links) en compagnon Jasmin Drljo

Hoewel kitwerk nog steeds een expertise is van het bedrijf, is de dienstverlening van Akkermans Kitwerken Groep uit Zwijndrecht in ruim vijfentwintig jaar uitgegroeid tot een veel groter palet aan werkzaamheden. Het bedrijf uit Zwijndrecht heeft zich, naast kitwerk, gespecialiseerd in complete badkamerrenovaties. Met die expertise en ruim zeshonderd nieuwe badkamers per jaar heeft het bedrijf naam gemaakt in de hotelwereld. Een gesprek met oprichter/eigenaar Martin Akkermans en compagnon/uitvoerder Jasmin Drljo.

Adviseren. Goed werk leveren. De best denkbare materialen gebruiken. Afspraken nakomen. Rekening houden met de planning van de klant. Beseffen dat die klant een organisatie runt waar gasten rekenen op een rustige, schone en veilige omgeving… Het zijn maar een aantal eisen die de medewerkers van de Akkermans Kitwerken Groep sinds de oprichting in 1998 aan zichzelf stellen. Ze zijn er in de wereld van hospitality groot mee geworden, al is het bedrijf in de ruim 25 jaar van haar bestaan bewust klein gebleven. “Doen wat je belooft is niet zo moeilijk, als je maar weet wat je kunt en wat je niet kunt”, zegt Martin Akkermans, die het bedrijf in z’n eentje begon. “We hebben een vaste kern van vier personen en huren, wanneer nodig, mensen in. Dat zijn altijd mensen die we kennen. Vakmensen, die weten wat we doen en voor wie we dat doen. Ze kennen de specifieke eisen die aan het werken in de hotelwereld worden gesteld.”

Specialiteit

In de hospitality-wereld weten ze dat inmiddels ook. De eerste tien jaar van – toen nog – ‘Akkermans Kitwerken Zwijndrecht’ lieten een heel geleidelijke groei zien, waarbij volgens Akkermans niet alleen kwaliteit, maar ook de gunfactor een rol heeft gespeeld. “Ik heb in vrij korte tijd veel mensen uit de hotelwereld leren kennen, onder andere via een TD-vereniging. Het werk kwam eigenlijk binnen door mond-tot-mondreclame en ik heb heel voorzichtig een kringetje vakkundige, betrouwbare Zzp’ers om me heen verzameld, zodat ik ook grotere klussen kon aannemen.” Akkermans noemt collega Daniël van Leeuwen, die al vanaf het begin bij de organisatie betrokken is, maar ook zijn echtgenote en gespreksgenoot Jasmin Drljo, die sinds 2013 compagnon is. Drljo vervolgt: “Het bedrijf is gegroeid en we doen veel meer dan kitten alleen. Het is nog steeds een specialiteit, die je alleen in de praktijk kunt leren. Goede kitters zijn schaars, maar met Martin profiteren we van een goede leermeester. Maar het draait niet alleen om vakmanschap. De hotelwereld stelt z’n eigen eisen aan aannemers zoals wij. Je moet continu beseffen dat je de gedachte achter hospitality niet moet verstoren. Wanneer je dat niet begrijpt, kun je het ‘schudden’.

Alexanderplatz

De kennis, vaardigheden en het gedrag van de mensen die Akkermans Kitwerken Groep vertegenwoordigen heeft een groot aantal vaste klanten en een flink aantal representatieve opdrachten opgeleverd. Eén van de meest in het oog springende projecten voor het bedrijf was de renovatie van 375 douches en toiletten in het kolossale Park Inn by Radisson Berlin Alexanderplatz in Berlijn. Het iconische gebouw – eenenveertig verdiepingen, verdeeld over een hoogte van 132 meter - aan de Alexanderplatz is in 1967 gebouwd als hotel. Na de val van de Muur ging het hotel over in andere handen en is het gebouw stukje bij beetje met de tijd meegegroeid, met een gevelrenovatie (2005-2006) als meest in het oog springende voorbeeld. Maar bijna niemand weet dat Akkermans, Drljo en een klein legertje renovatieprofessionals er ook heel wat voetstappen hebben gemaakt. In enkele maanden tijd slaagde het team erin om 375 douches en evenveel toiletten te renoveren, zonder dat de bedrijfsvoering van het hotel werd verstoord. “Een mooie klus”, constateert Akkermans nuchter. “Iemand van Radisson had een demonstratiebadkamer van ons bekeken en was daarvan onder de indruk. Vervolgens werden we gevraagd om eens te komen kijken in Berlijn. Toen bleek dat het om bijna vierhonderd badkamerunits ging, heb ik me wel even achter de oren gekrabd, maar ik wist ook dat we het met een goede planning moesten kunnen. Zo’n hotel, midden in een wereldstad, vraagt wel een heel goede voorbereiding; niet alleen voor uitvoering van de werkzaamheden, maar ook voor de aan- en afvoer van materiaal. Ondertussen willen de gasten een ongestoord verblijf. We zaten gelukkig al vrij snel op een gemiddelde van vijftien douches en toiletten per vijf dagen en we hebben de klus binnen de gestelde termijn geklaard. En naar tevredenheid, voor zover ik weet.”

Trends en techniek

Wie het portfolio van Akkermans Kitwerken Groep doorbladert, komt gerenommeerde namen tegen. Het team was (en is) actief voor het Amstel Hotel, maar komt ook over de vloer in hotels van Sheraton, Ibis, Fletcher, Radisson en Crowne Plaza. Maar wie vervolgens denkt dat Akkermans, Drljo en collega’s zich alleen richten op de grotere hotelketens, heeft het mis. In het portfolio staan ook tal van kleinere (familie)hotels en bed & breakfasts, terwijl het bedrijf ook werkt voor woningcorporaties en particulieren. Het stelt ze in staat om op de hoogte te blijven van de laatste trends en bij te blijven met de stand der techniek. Drljo: “We kunnen adviseren op gebied van milieu- en energiebesparing en we weten wat de laatste trends in badkamers en toiletruimtes zijn. Daarnaast hebben we ons ook gespecialiseerd in HACCP-keukens; een nieuwe tak van sport. Daarnaast hebben we ook zwembaden opgeknapt.”

“We zijn eigenlijk het loket voor tal van werkzaamheden”, vult Akkermans aan. “We voelen ons nergens te goed voor, maar zullen nooit beloftes doen die we niet kunnen nakomen. Het is altijd ons doel om teruggevraagd te worden.” 

Meer informatie:

www.akkermanskitwerken.nl

Overig nieuws