Commissie van Lunteren op zien naar 'verlichting'

Auteur: Redactie
Commissie van Lunteren op zien naar 'verlichting'

De ondernemers in Nederland hebben reeds geruime tijd te maken met een verzwaring van hun administratieve werkzaamheden. Om de belastingdienst en de overheid in algemene zin van dienst te zijn, worden aan de administratie van een onderneming talrijke eisen gesteld op het terrein van de informatievoorziening. Hierbij is te denken aan de gegevens die periodiek aan het Centraal Bureau voor de Statistiek moeten worden aangeleverd. De ondernemers zijn meer en meer (onbezoldigd) administratie gaan voeren ten bate van de overheid.

Een commissie onder voorzitterschap van de heer Van Lunteren is op verzoek van staatssecretaris Vermeend bezig met een onderzoek naar de mogelijkheden om de administratieve last voor ondernemers te verlichten. Er is inmiddels een tussentijdse rapportage verschenen over de stand van zaken, waarin een tip van de sluier wordt opgelicht.

Vereenvoudiging

Zo wordt voorgesteld om de volledige aftrekbaarheid van de gemengde kosten te herstellen. Sedert de invoering van de OORT-voorstellen in 1990 zijn de meeste van deze kosten slechts voor 75% aftrekbaar; en sommige helemaal niet.

De ondernemers moeten derhalve in hun administratie verschillende grootboekrekeningen gebruiken om de kosten te kunnen onderscheiden naar hun mate van aftrekbaarheid. Dit betekent bijvoorbeeld een splitsing tussen reclamekosten (100% aftrekbaar), relatiegeschenken van minder dan fl 50,- (75% aftrekbaar) of meer dan fl 50,- (niet aftrekbaar). Als het maken van dit onderscheid niet meer nodig is, zal dit een aanzienlijke vereenvoudiging betekenen.

Twee andere voorstellen liggen op het vlak van de loonadministratie. Deze voorstellen hebben twee doelstellingen: een vermindering van administratieve lasten en een verbetering van de privacy van werknemers.

Op dit moment moet de werkgever, om de in te houden loonheffing te berekenen, zeer veel (persoonlijke) zaken van de werknemer weten. Zo dient de werknemer aan te geven in welke tariefgroep hij moet worden ingedeeld. Hij moet aan de werkgever impliciet informatie verschaffen over zijn burgerlijke status (gehuwd, samenwonend of gescheiden); hij moet tevens aangeven of zijn/haar partner inkomsten heeft.

Een tweede punt is de vermindering loonbelasting wegens aftrekposten, die via de loonadministratie wordt verwerkt, waardoor de werkgever informatie verkrijgt over bijvoorbeeld de hoogte van de door de werknemer betaalde hypotheekrente.

In de nabije toekomst (mogelijk reeds vanaf 1997) zal de indeling in de tariefgroepen en de vermindering van loonbelasting niet meer via de loonadministratie van de bedrijven verlopen, maar rechtstreeks via de belastingdienst. In plaats van een hoger netto-maandsalaris wegens een vermindering loonbelasting ontvangt men dan het bedrag van deze vermindering rechtstreeks van de belastingdienst.

Doelmatigheid

Voorts zal het in 1996 al niet meer nodig zijn om kolom 18 van de loonstaat in te vullen. Via deze kolom moeten ondernemers aan de belastingdienst opgave doen van de aan hun werknemers verstrekte algemene en vaste kostenvergoedingen. Daarnaast verdwijnen vanaf 1997 een aantal andere posten van de loonbelastingkaart, zoals onder meer de rubrieken 'overige gegevens' en 'overige kostenvergoedingen'.

Ook wordt meer doelmatigheid ingevoerd bij de aangiften voor de dividendbelasting. Nu is het zo dat een gehuwde directeur-aandeelhouder van een B.V. fl 2000,- belastingvrij dividend kan uitkeren uit zijn vennootschap, als hij privé verder geen divident ontvangt. Om dit te realiseren dient de B.V. eerst aangifte te doen en fl 500,- dividendbelasting af te dragen, waarna via de aangifte inkomstenbelasting de vrijstelling kan worden geclaimd. De fl 500,- ingehouden belasting wordt weer wordt teruggegeven. Deze tussenstap zal in de toekomst niet meer noodzakelijk zijn.

De Commissie zal binnenkort met wetsvoorstellen komen, zodat het nog even wachten is op de exacte inhoud van de voorstellen. Al met al toch een gezonde ontwikkeling. De ondernemers zijn in de toekomst minder tijd kwijt aan allerlei administratieve klusjes en krijgen dus meer tijd om aan hun eigenlijke bedrijfsvoering te besteden. En daar gaat het om.

Auteur: drs. J. H. J. G. Kouters

HM30JAAR HM301996

Overig nieuws