Commissie van Lunteren op zien naar 'verlichting'

11 mei 1996 | Redactie

De ondernemers in Nederland hebben reeds geruime tijd te maken met een verzwaring van hun administratieve werkzaamheden. Om de belastingdienst en de overheid in algemene zin van dienst te zijn, worden aan de administratie van een onderneming talrijke eisen gesteld op het terrein van de informatievoorziening. Hierbij is te denken aan de gegevens die periodiek aan het Centraal Bureau voor de Statistiek moeten worden aangeleverd. De ondernemers zijn meer en meer (onbezoldigd) administratie gaan voeren ten bate van de overheid.

Een commissie onder voorzitterschap van de heer Van Lunteren is op verzoek van staatssecretaris Vermeend bezig met een onderzoek naar de mogelijkheden om de administratieve last voor ondernemers te verlichten. Er is inmiddels een tussentijdse rapportage verschenen over de stand van zaken, waarin een tip van de sluier wordt opgelicht.

Vereenvoudiging

Zo wordt voorgesteld om de volledige aftrekbaarheid van de gemengde kosten te herstellen. Sedert de invoering van de OORT-voorstellen in 1990 zijn de meeste van deze kosten slechts voor 75% aftrekbaar; en sommige helemaal niet.

De ondernemers moeten derhalve in hun administratie verschillende grootboekrekeningen gebruiken om de kosten te kunnen onderscheiden naar hun mate van aftrekbaarheid. Dit betekent bijvoorbeeld een splitsing tussen reclamekosten (100% aftrekbaar), relatiegeschenken van minder dan fl 50,- (75% aftrekbaar) of meer dan fl 50,- (niet aftrekbaar). Als het maken van dit onderscheid niet meer nodig is, zal dit een aanzienlijke vereenvoudiging betekenen.

Twee andere voorstellen liggen op het vlak van de loonadministratie. Deze voorstellen hebben twee doelstellingen: een vermindering van administratieve lasten en een verbetering van de privacy van werknemers.

Op dit moment moet de werkgever, om de in te houden loonheffing te berekenen, zeer veel (persoonlijke) zaken van de werknemer weten. Zo dient de werknemer aan te geven in welke tariefgroep hij moet worden ingedeeld. Hij moet aan de werkgever impliciet informatie verschaffen over zijn burgerlijke status (gehuwd, samenwonend of gescheiden); hij moet tevens aangeven of zijn/haar partner inkomsten heeft.

Een tweede punt is de vermindering loonbelasting wegens aftrekposten, die via de loonadministratie wordt verwerkt, waardoor de werkgever informatie verkrijgt over bijvoorbeeld de hoogte van de door de werknemer betaalde hypotheekrente.

In de nabije toekomst (mogelijk reeds vanaf 1997) zal de indeling in de tariefgroepen en de vermindering van loonbelasting niet meer via de loonadministratie van de bedrijven verlopen, maar rechtstreeks via de belastingdienst. In plaats van een hoger netto-maandsalaris wegens een vermindering loonbelasting ontvangt men dan het bedrag van deze vermindering rechtstreeks van de belastingdienst.

Doelmatigheid

Voorts zal het in 1996 al niet meer nodig zijn om kolom 18 van de loonstaat in te vullen. Via deze kolom moeten ondernemers aan de belastingdienst opgave doen van de aan hun werknemers verstrekte algemene en vaste kostenvergoedingen. Daarnaast verdwijnen vanaf 1997 een aantal andere posten van de loonbelastingkaart, zoals onder meer de rubrieken 'overige gegevens' en 'overige kostenvergoedingen'.

Ook wordt meer doelmatigheid ingevoerd bij de aangiften voor de dividendbelasting. Nu is het zo dat een gehuwde directeur-aandeelhouder van een B.V. fl 2000,- belastingvrij dividend kan uitkeren uit zijn vennootschap, als hij privé verder geen divident ontvangt. Om dit te realiseren dient de B.V. eerst aangifte te doen en fl 500,- dividendbelasting af te dragen, waarna via de aangifte inkomstenbelasting de vrijstelling kan worden geclaimd. De fl 500,- ingehouden belasting wordt weer wordt teruggegeven. Deze tussenstap zal in de toekomst niet meer noodzakelijk zijn.

De Commissie zal binnenkort met wetsvoorstellen komen, zodat het nog even wachten is op de exacte inhoud van de voorstellen. Al met al toch een gezonde ontwikkeling. De ondernemers zijn in de toekomst minder tijd kwijt aan allerlei administratieve klusjes en krijgen dus meer tijd om aan hun eigenlijke bedrijfsvoering te besteden. En daar gaat het om.

Auteur: drs. J. H. J. G. Kouters

HM30JAAR HM301996

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: