Hospitality begrippenlijst

12 juni 2012 |

Een alfabetische lijst met veelgebruikte termen en begrippen uit de hotellerie en horeca.

Allotment:
Het reserveren (blokken) van een aantal kamers voor een klant voor en over een bepaalde periode. Dit zijn vaak grote marktpartijen zoals vliegmaatschappijen en touroperators

Amenities:
Gratis diensten die aan gasten worden aangeboden en items die klaar liggen in bijvoorbeeld de badkamer voor extra comfort. Voorbeelden van diensten: automatisch uitchecken, gratis parkeren, meertalig personeel. Doel van een amenity is de aantrekkelijkheid van het hotel te vergroten, het verblijf van gasten te veraangenamen en hun terugkeer te bemoedigen.

Aparthotel:
Heeft alle voordelen van een hotel (reiniging - service - maaltijdservice) en bestaat uit appartementen in plaats van kamers.

Beer-clean glass:
Een bierglas dat er schoon uitzien, is niet altijd schoon genoeg voor bier. Zorg daarom altijd dat het bierglas vetvrij is en dat er geen schoonmaakresten achterblijven, anders verliest het bier te snel zijn schuim.

Blanc de Noir:
Letterlijk vertaald: wit naar zwart. Blanc de Noir is een uit het Frans afkomstige term en een benaming voor witte wijn gemaakt van blauwe druiven. De 'truc' om deze wijn te maken is om direct na het persen van de druiven, de donkergekleurde schillen zo snel mogelijk te verwijderen van het witte sap. Zo krijgt de van nature aanwezige rode kleurstof in de schil (anthocyaan) geen kans om de most een kleurtje te geven.

Boetiek hotel:
Historische oude gebouwen die verbouwd zijn/ingericht zijn als (boetiek)hotels. Het aantal kamers is vaak minder dan dertig.

Bodega:
Vaak weelderig ingericht bedrijf dat voornamelijk wijn serveert. Hierbij worden ook port, sherry, e.d. gerekend.

Cabana:
Een logeerkamer nabijgelegen het zwembad met of zonder slaapfaciliteiten.

Competition and clutter:
In een markt met veel concurrenten en veelvoudige reclame-uitingen moet een merk, om boven de menigte uit te komen, veelvuldig worden geadverteerd.

Condominium hotels:
Klanten/gasten kopen (het vastgoed van) hun hotelkamer, of suite. Hierin mogen ze vervolgens permanent verblijven. Vaak worden deze kamers als tweede of derde huis gebruikt. Soms kan de klant de eigen kamer of suite doorverhuren. Voor de onderhoudskosten en exploitatie is vaak nog wel een periodiek bedrag verschuldigd.

Conferentiecentrum:
Een gespecialiseerd hotel, gewoonlijk toegankelijk voor een breed scala en diverse grote partijen/clubs/bedrijven. Vaak gelegen in een stille en ruimtelijke omgeving. Deze hotels halen meestal congressen, meerdaagse vergaderingen, trainingen en seminars binnen. Uitgebreide ontspanningsmogelijkheden kunnen tot de hotelfaciliteiten horen.

Day rate:
Een speciale kamerprijs voor gebruik van een hotelkamer gedurende de dag. Deze prijs ligt vaak lager dan de kamerprijs waarbij wel wordt overnacht in de kamer.

Doorknob menu:
Onderdeel van de roomservice. Housekeeping laat een lijst achter op de hotelkamer waarop gasten kunnen aangeven wat ze op de kamer willen eten als ontbijt, lunch of diner. De menukaart wordt door de gasten voorzien van de tijden waarop zij het eten op de kamer wensen te ontvangen en wordt vervolgens aan de buitenzijde van de deur opgehangen. De lijsten worden vervolgens opgehaald en doorgepeeld aan de keuken.

Family Rate:
De prijs voor een hotelkamer gebaseerd op de bezetting door een stel ouders met kinderen.

Floor person:
Een casino medewerker die toezicht houdt op dealers en is getraind om valsspelers te herkennen.

Flycruising:
Een reisvorm waarbij toeristen eerst naar een bestemming vliegen om van daaruit een cruise te maken. De cruise eindigt met een terugvlucht vanaf de beginhaven, of een andere aankomsthaven.

French service (1):
Een restaurantterm in gebruik tot rond 1850. Tijdens het diner kwamen in twee of drie rondes alle gerechten (tot maximaal 32 gangen in totaal) in één keer op tafel. Mensen met lange armen hadden het snelst hun favoriete gang of bordje te pakken. Vanwege de enorme hoeveelheden at niet iedereen alle gangen even warm.

French service (2):
Deze variant van de restaurantterm raakte na 1850 in zwang. Tijdens het diner worden bepaalde gangen door een ober aan de tafel voor het oog van de gaten bereid. De gerechten worden ter plekke op lege borden gelegd in plaats van dat de borden in de keuken worden opgemaakt en van daaruit worden uitgeserveerd.

Grappa:
Is een gedestilleerde alcoholische drank, die gemaakt wordt uit destillatie van restanten van de druiven na de wijnbereiding. Oorspronkelijk was het een manier om de overtollige trosdruiven niet te hoeven weggooien aan het einde van het seizoen. In Frankrijk heet deze drank Marc (Eau de Vie de Marc).

Guaranteed reservations:
Een reservering gemaakt door een gast die gegarandeerd betaald wordt, ook al komt de gast niet opdagen. Dit soort gegarandeerde boekingen worden vaak gemaakt door bedrijven en door gasten die hun creditcard gegevens hiervoor achterlaten.

Hospitality:
De hartelijke en genereuze ontvangst van gasten. Komt van het Latijnse woord 'hospes', wat gast en ook vreemdeling betekent.

Kamerblokken:
Een vooraf vastgesteld aantal hotelkamers (aan een blok, op één of meerdere etages) wordt gereserveerd voor gebruik door groepen (voor een congres, evenement, toeristentoer).

Lanai:
Een gastenkamer met een balkon of hofje met uitzicht op het water of de tuin.

Luncheon:
Een lichte maaltijd in de namiddag

Master folio:
Een overzichtsrekening waarop de totalen van alle gemaakte (on)kosten van alle leden uit een (grotere) gastengroep staan.

Modified American Plan:
Een kamer waarbij de kosten voor twee maaltijden inbegrepen zijn. Vaak is dit het ontbijt en het diner.

Overstay:
Een hotelgast die langer in het hotel/op het terrein blijft na het verstrijken van de vertrekdatum (en tijd).

Prestige pricing:
Hotels en restaurants die zich als luxueus en kwalitatief hoogwaardig willen positioneren betreden een markt vaak met het zetten van hoge prijzen. Zo wordt een signaal afgegeven dat het gewenste merkbeeld moet bevestigen.

Quad:
Een gastenverblijf bestemt voor vier gasten. Hierin staan dus twee of meerdere bedden.

Rackrate:
Tarieven die hotels hanteren voordat er kortingen zijn verrekend. Deze gepubliceerde kamerprijzen zijn soms kunstmatig hoog om kortingen te kunnen verdisconteren.

Revpar:
Revenue Per Available Room
Opbrengst per beschikbare kamer

Rooms checklist:
Een lijst per kamer voor het bijhouden van het (preventief) onderhoud aan de gastenkamer. Per item is er ruimte voor informatie over het soort onderhoud of inspectie en welke reparatie- of schoonmaakhandelingen nodig zijn.

Russian service:
De manier van werken de we tegenwoordig gewend zijn in het restaurant. Elk gerecht van iedere gang wordt op aparte borden in de keuken opgemaakt en van daaruit uitgeserveerd. Uitgedokterd door een ambassadeur van de Russische tsaar in 1810, vanuit Frankrijk sinds 1850 over Europa verspreid.

Sidework:
Het voorbereiden en schoonmaakwerk dat voor en na iedere dinerservice moet worden gedaan. Denk aan het bijvullen van de besteklades, voorraad servetten nalopen, opwrijven van de glazen en het vullen van peper en zoutsetjes.

Table d'hôte menu:
Een menu dat uit een volledige maaltijd bestaat voor een vaste prijs. Soms worden twee of meer verschillende maaltijden aangeboden. De maaltijden op het menu worden vooraf vastgesteld door de menuplanner. Als gasten al keuze hebben, is deze niet zeer uitgebreid.

Turndown service:
Een veelomvattende service die primair aan de hotelgast wordt aangeboden. Gordijnen sluiten, bedden slaapgereed maken. Soms extra: plaatsten van mintsnoepje of chocolaatje op bed. Turndown is ook: extra verschoning van handdoeken, aanvulling bad- en doucheartikelen.

Walk-in guest:
Een gast die het hotel binnenwandelt zonder een vooraf gemaakte reservering.

Walking a guest:
Door een (onvoorziene) situatie is het hotel niet in staat om de reservering van een gast te kunnen honoreren. Het hotel helpt de gedupeerde(n) dan met het vinden van een geschikte accommodatie elders.

Well drink:
Een drankje op basis van een goedkoop (huis)merk drank. De flessen worden vaak in een 'well' (letterlijk: bron/put) onder de bar opgeborgen, zodat gasten de flessen niet kunnen zien.

Yield management:
Een strategisch proces dat hotelexploitanten gebruiken om de opbrengst te maximaliseren. Door het afstemmen van de balans tussen kamerprijzen en bezettingsgraad zoekt men naar een optimale combinatie die de meeste winst oplevert.

Zone lighting:
Verlichting die dusdanig ontworpen is om 'stromen' van mensen van de ene plek naar de andere te vergemakkelijken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: