Zo genereer je meer directe boekingen

28 april 2017 | Roy Spijker

Hoteliers zijn mensen die van gastvrijheid hun beroep hebben gemaakt. Dan zou je denken dat diezelfde hotelier zijn gasten goed kent, maar het tegendeel blijkt waar, aldus Stef Leliveld van iConneqt. "De meeste hotels kennen hun gasten niet, en zeker niet wanneer ze boeken via een OTA."

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

We zitten aan tafel met Stef en zijn collega, Anouk Zwart. Beiden zijn ze gespecialiseerd in 'marketing automatisering’. We hebben het dan specifiek  over CRM/relatiebeheer in combinatie met e-mailmarketing en de interactie met de klant op de website van het hotel, met als doel de gast digitaal te verleiden. 

Anouk: "Hoteliers zijn in de praktijk steeds meer een marketeer dan een gastheer of -vrouw. Het is dan ook opmerkelijk dat er op hotelscholen zo weinig wordt onderwezen in manieren om je gast digitaal aan je te binden."

Succesvol mailen
Dat je als hotelier niet weet wie er precies boekt via een OTA, is evident. Dat boekingen via het eigen kanaal niet worden omgezet in een succesvolle campagne gericht op herhaalbezoek, baart echter wel zorgen. Dat vindt ook Stef. 

"Wanneer je de gegevens van een gast hebt, kun je ze inzetten voor pre- of post-stay e-mails. Als het goed is, weet je alles van een klant; wanneer hij of zij is geweest, wat de klantwaarde is, wat de voorkeuren zijn, of het een familie met kinderen is… Gebaseerd op dit soort gegevens kun je een gerichte aanbieding doen. Een andere functionaliteit die we bieden, is het bijhouden van het succes van je e-mailcampagne op basis van de temperatuur. Een aanbieding voor een verblijf in een strandhotel kun je beter doen bij goed weer, zo blijkt uit onze statistieken."

Koppeling met channel manager
iConneqt voorziet in een koppeling met Amadeus; zodoende kun je de eigen database verrijken en gebruiken bij de campagnes. "E-mail is nog steeds het belangrijkste kanaal”, vertelt Anouk. “Dit komt met name door de smartphone. Social media is leuk, maar na hun negentiende haken veel jongeren af en op social media worden advertenties bovendien niet gewaardeerd door de gebruikers. Social media is persoonlijk, van jezelf..."

"Omdat we kunnen koppelen met Amadeus, kun je gerichte aanbiedingen doen op basis van de verzamelde gegevens in de iConneqt CRM-database. De kans op succes wordt groter. Daarnaast hebben we tools beschikbaar die je in de website kunt integreren. Denk daarbij aan een tool die je kunt inzetten om de bezoeker te motiveren om zijn e-mailadres achter te laten. Dat kan met bijvoorbeeld een pop-up of een winactie. Eigenlijk moet je als hotelier zoveel mogelijk data verzamelen en diezelfde data vervolgens inzetten om relevante aanbiedingen te doen. Dat is de sleutel tot succes."

Mailen werkt nog steeds
Dat mailen zijn beste tijd heeft gehad, spreekt Stef stellig tegen: "Kijk maar eens naar de OTA’s, die mailen zich suf. Het werkt gewoon. We werken ook voor een partij als Fletcher en die zijn zeer succesvol op het gebied van ‘digitaal verleiden’, zoals wij het noemen. We zien wel dat de hotellerie, en ook de grote ketens, nu pas hun digitale marketingkanalen op orde krijgen." 

"Accor is pas een paar jaar geleden behoorlijk gaan investeren in professionele e-commerce, dat is rijkelijk laat. In Azië staat het nog helemaal in de kinderschoenen. Hoe dat komt? Hoteliers zijn van oorsprong dienstverlenend ingesteld, maar de nieuwe realiteit vraagt om een digitale benadering. Dat besef begint nu wel te komen."

Leer de gast beter kennen
Werk aan de winkel voor de hotellerie. Termen als ‘klantwaarde’, ‘pre- en post-arrival mails’ en ‘digital marketing’ zouden, zeker als het aan Stef en Anouk ligt, de basis moeten zijn voor een succesvolle hotelcampagne. Relevant mailen, dat is de key. En daarvoor moet je je gast echt wel kennen; beter nog dan nu vaak het geval is. 

HM302017

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: