Zo genereer je meer directe boekingen

28 april 2017 | Roy Spijker

Hoteliers zijn mensen die van gastvrijheid hun beroep hebben gemaakt. Dan zou je denken dat diezelfde hotelier zijn gasten goed kent, maar het tegendeel blijkt waar, aldus Stef Leliveld van iConneqt. "De meeste hotels kennen hun gasten niet, en zeker niet wanneer ze boeken via een OTA."

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

We zitten aan tafel met Stef en zijn collega, Anouk Zwart. Beiden zijn ze gespecialiseerd in 'marketing automatisering’. We hebben het dan specifiek  over CRM/relatiebeheer in combinatie met e-mailmarketing en de interactie met de klant op de website van het hotel, met als doel de gast digitaal te verleiden. 

Anouk: "Hoteliers zijn in de praktijk steeds meer een marketeer dan een gastheer of -vrouw. Het is dan ook opmerkelijk dat er op hotelscholen zo weinig wordt onderwezen in manieren om je gast digitaal aan je te binden."

Succesvol mailen
Dat je als hotelier niet weet wie er precies boekt via een OTA, is evident. Dat boekingen via het eigen kanaal niet worden omgezet in een succesvolle campagne gericht op herhaalbezoek, baart echter wel zorgen. Dat vindt ook Stef. 

"Wanneer je de gegevens van een gast hebt, kun je ze inzetten voor pre- of post-stay e-mails. Als het goed is, weet je alles van een klant; wanneer hij of zij is geweest, wat de klantwaarde is, wat de voorkeuren zijn, of het een familie met kinderen is… Gebaseerd op dit soort gegevens kun je een gerichte aanbieding doen. Een andere functionaliteit die we bieden, is het bijhouden van het succes van je e-mailcampagne op basis van de temperatuur. Een aanbieding voor een verblijf in een strandhotel kun je beter doen bij goed weer, zo blijkt uit onze statistieken."

Koppeling met channel manager
iConneqt voorziet in een koppeling met Amadeus; zodoende kun je de eigen database verrijken en gebruiken bij de campagnes. "E-mail is nog steeds het belangrijkste kanaal”, vertelt Anouk. “Dit komt met name door de smartphone. Social media is leuk, maar na hun negentiende haken veel jongeren af en op social media worden advertenties bovendien niet gewaardeerd door de gebruikers. Social media is persoonlijk, van jezelf..."

"Omdat we kunnen koppelen met Amadeus, kun je gerichte aanbiedingen doen op basis van de verzamelde gegevens in de iConneqt CRM-database. De kans op succes wordt groter. Daarnaast hebben we tools beschikbaar die je in de website kunt integreren. Denk daarbij aan een tool die je kunt inzetten om de bezoeker te motiveren om zijn e-mailadres achter te laten. Dat kan met bijvoorbeeld een pop-up of een winactie. Eigenlijk moet je als hotelier zoveel mogelijk data verzamelen en diezelfde data vervolgens inzetten om relevante aanbiedingen te doen. Dat is de sleutel tot succes."

Mailen werkt nog steeds
Dat mailen zijn beste tijd heeft gehad, spreekt Stef stellig tegen: "Kijk maar eens naar de OTA’s, die mailen zich suf. Het werkt gewoon. We werken ook voor een partij als Fletcher en die zijn zeer succesvol op het gebied van ‘digitaal verleiden’, zoals wij het noemen. We zien wel dat de hotellerie, en ook de grote ketens, nu pas hun digitale marketingkanalen op orde krijgen." 

"Accor is pas een paar jaar geleden behoorlijk gaan investeren in professionele e-commerce, dat is rijkelijk laat. In Azië staat het nog helemaal in de kinderschoenen. Hoe dat komt? Hoteliers zijn van oorsprong dienstverlenend ingesteld, maar de nieuwe realiteit vraagt om een digitale benadering. Dat besef begint nu wel te komen."

Leer de gast beter kennen
Werk aan de winkel voor de hotellerie. Termen als ‘klantwaarde’, ‘pre- en post-arrival mails’ en ‘digital marketing’ zouden, zeker als het aan Stef en Anouk ligt, de basis moeten zijn voor een succesvolle hotelcampagne. Relevant mailen, dat is de key. En daarvoor moet je je gast echt wel kennen; beter nog dan nu vaak het geval is. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
Most Wanted Award 2020 voor Hotel Banks Mansion

Hotel Banks Mansion in Amsterdam, onderdeel van Carlton Hotel Collection, heeft onlangs een Loved by Guests: Most Wanted Award 2020 met een score van 9.6 in ontvangst mogen nemen. De awards worden jaarlijks op basis van geverifieerde gastenboordelingen uitgereikt door Hotels.com. Het hotel, geleg...

Toerisme
Bijna de helft van de Nederlanders gaat voor all-inclusive deze voorjaarsvakantie

Het aantal Nederlanders dat dit voorjaar voor een all inclusive-vakantie kiest, is gestegen: 48% van de vakantiegangers verkiest dit verzorgingstype boven logies en ontbijt (24%). In 2019 was dat nog 43% van de Nederlanders, blijkt uit cijfers van dé VakantieDiscounter. Ook hotels zijn n&o...

Hotel Verbouwen
Apollo hotel Amsterdam in een nieuw jasje

Apollo Hotel Amsterdam, a Tribute Portfolio Hotel brengt de Olympische Spelen van 1928 terug naar Amsterdam door 174 kamers in een geheel nieuw jasje te steken. Alle 223 kamers en suites zijn nu volledig gerenoveerd. Gelijktijdig met de onthulling van het vernieuwde interieurdesign, kondigt Apollo H...

Economie Longread
Interne controle in de horeca

In het kader van het thema 'beveiliging' wordt stilgestaan bij de mogelijkheden welke de horeca-ondernemer zoal ten dienste staan om de kasstromen binnen het eigen bedrijf te beheersen. Een veel gehoorde kreet bij horeca-ondernemers is dat hun bedrijf zich qua omvang niet leent om een aantal...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: