Zo genereer je meer directe boekingen

28 april 2017 | Roy Spijker

Hoteliers zijn mensen die van gastvrijheid hun beroep hebben gemaakt. Dan zou je denken dat diezelfde hotelier zijn gasten goed kent, maar het tegendeel blijkt waar, aldus Stef Leliveld van iConneqt. "De meeste hotels kennen hun gasten niet, en zeker niet wanneer ze boeken via een OTA."

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

We zitten aan tafel met Stef en zijn collega, Anouk Zwart. Beiden zijn ze gespecialiseerd in 'marketing automatisering’. We hebben het dan specifiek  over CRM/relatiebeheer in combinatie met e-mailmarketing en de interactie met de klant op de website van het hotel, met als doel de gast digitaal te verleiden. 

Anouk: "Hoteliers zijn in de praktijk steeds meer een marketeer dan een gastheer of -vrouw. Het is dan ook opmerkelijk dat er op hotelscholen zo weinig wordt onderwezen in manieren om je gast digitaal aan je te binden."

Succesvol mailen
Dat je als hotelier niet weet wie er precies boekt via een OTA, is evident. Dat boekingen via het eigen kanaal niet worden omgezet in een succesvolle campagne gericht op herhaalbezoek, baart echter wel zorgen. Dat vindt ook Stef. 

"Wanneer je de gegevens van een gast hebt, kun je ze inzetten voor pre- of post-stay e-mails. Als het goed is, weet je alles van een klant; wanneer hij of zij is geweest, wat de klantwaarde is, wat de voorkeuren zijn, of het een familie met kinderen is… Gebaseerd op dit soort gegevens kun je een gerichte aanbieding doen. Een andere functionaliteit die we bieden, is het bijhouden van het succes van je e-mailcampagne op basis van de temperatuur. Een aanbieding voor een verblijf in een strandhotel kun je beter doen bij goed weer, zo blijkt uit onze statistieken."

Koppeling met channel manager
iConneqt voorziet in een koppeling met Amadeus; zodoende kun je de eigen database verrijken en gebruiken bij de campagnes. "E-mail is nog steeds het belangrijkste kanaal”, vertelt Anouk. “Dit komt met name door de smartphone. Social media is leuk, maar na hun negentiende haken veel jongeren af en op social media worden advertenties bovendien niet gewaardeerd door de gebruikers. Social media is persoonlijk, van jezelf..."

"Omdat we kunnen koppelen met Amadeus, kun je gerichte aanbiedingen doen op basis van de verzamelde gegevens in de iConneqt CRM-database. De kans op succes wordt groter. Daarnaast hebben we tools beschikbaar die je in de website kunt integreren. Denk daarbij aan een tool die je kunt inzetten om de bezoeker te motiveren om zijn e-mailadres achter te laten. Dat kan met bijvoorbeeld een pop-up of een winactie. Eigenlijk moet je als hotelier zoveel mogelijk data verzamelen en diezelfde data vervolgens inzetten om relevante aanbiedingen te doen. Dat is de sleutel tot succes."

Mailen werkt nog steeds
Dat mailen zijn beste tijd heeft gehad, spreekt Stef stellig tegen: "Kijk maar eens naar de OTA’s, die mailen zich suf. Het werkt gewoon. We werken ook voor een partij als Fletcher en die zijn zeer succesvol op het gebied van ‘digitaal verleiden’, zoals wij het noemen. We zien wel dat de hotellerie, en ook de grote ketens, nu pas hun digitale marketingkanalen op orde krijgen." 

"Accor is pas een paar jaar geleden behoorlijk gaan investeren in professionele e-commerce, dat is rijkelijk laat. In Azië staat het nog helemaal in de kinderschoenen. Hoe dat komt? Hoteliers zijn van oorsprong dienstverlenend ingesteld, maar de nieuwe realiteit vraagt om een digitale benadering. Dat besef begint nu wel te komen."

Leer de gast beter kennen
Werk aan de winkel voor de hotellerie. Termen als ‘klantwaarde’, ‘pre- en post-arrival mails’ en ‘digital marketing’ zouden, zeker als het aan Stef en Anouk ligt, de basis moeten zijn voor een succesvolle hotelcampagne. Relevant mailen, dat is de key. En daarvoor moet je je gast echt wel kennen; beter nog dan nu vaak het geval is. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Interview
"Ook jij kunt een hogere bezettingsgraad realiseren door e-mailmarketing"

E-mailadressen zijn goud waard, maar hoteliers en B&B-ondernemers doen er tot op heden te weinig mee. “Een gemiddelde hotelier of B&B-ondernemer kan niet eens een database van zijn klanten bijhouden”, aldus e-mailmarketingexpert Frank Tromp. Dat laatste klopt en niet zelden wordt...

Amsterdam
Strengere controles op illegale vakantieverhuur in Amsterdam

De gemeente van Amsterdam is deze week begonnen met een strengere controle op illegale vakantieverhuur. Dit nieuws komt niet volledig uit het niets, kortgeleden heeft Amsterdam de vakantieverhuur termijn namelijk verkort naar 30 dagen. De strengere controle gaat om verhuurders die over dit limiet ga...

Interview Longread
Eric Toren & Tijmen Receveur: "Leer van wat je niet hebt gedaan"

Waar een jonge accidential hotelier en een geroutineerde hospitality-expert elkaar vinden in passie voor hun mensen, de lol van het creatieve proces en het perfectioneren van de begroting. Wij spreken Tijmen Receveur, mede-oprichter en mede-eigenaar van Hotel Not Hotel en Eric Toren, directeur, eige...

Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

De viersterrenhotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de h...

Accor Hotelketens Internationaal
Een miljard euro omzet voor Accor in eerste kwartaal 2019

Hotelketen Accor heeft het eerste kwartaal van het jaar 2019 een omzet gedraaid van 987 miljoen euro. Een stijging van 34,2%. Dat meldt het bedrijf via een persbericht. De RevPAR van de groep steeg met 1,6% met wisselende prestaties afhankelijk van de regio: Europa was veerkrachtig (+3,3%), terwi...

Personalia Michelin
Sommelier Koen van der Plas van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 maakt hoofdsommelier Koen van der Plas de overstap van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede. Hij gaat daar het team van chefkok Ollie Schuiling versterken, die samen met Frans den Boer de nieuwe eigenaar wordt van het bekende sterrenrestaurant in Houten. De 27-jarige V...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: