Zo genereer je meer directe boekingen

28 april 2017 | Roy Spijker

Hoteliers zijn mensen die van gastvrijheid hun beroep hebben gemaakt. Dan zou je denken dat diezelfde hotelier zijn gasten goed kent, maar het tegendeel blijkt waar, aldus Stef Leliveld van iConneqt. "De meeste hotels kennen hun gasten niet, en zeker niet wanneer ze boeken via een OTA."

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

We zitten aan tafel met Stef en zijn collega, Anouk Zwart. Beiden zijn ze gespecialiseerd in 'marketing automatisering’. We hebben het dan specifiek  over CRM/relatiebeheer in combinatie met e-mailmarketing en de interactie met de klant op de website van het hotel, met als doel de gast digitaal te verleiden. 

Anouk: "Hoteliers zijn in de praktijk steeds meer een marketeer dan een gastheer of -vrouw. Het is dan ook opmerkelijk dat er op hotelscholen zo weinig wordt onderwezen in manieren om je gast digitaal aan je te binden."

Succesvol mailen
Dat je als hotelier niet weet wie er precies boekt via een OTA, is evident. Dat boekingen via het eigen kanaal niet worden omgezet in een succesvolle campagne gericht op herhaalbezoek, baart echter wel zorgen. Dat vindt ook Stef. 

"Wanneer je de gegevens van een gast hebt, kun je ze inzetten voor pre- of post-stay e-mails. Als het goed is, weet je alles van een klant; wanneer hij of zij is geweest, wat de klantwaarde is, wat de voorkeuren zijn, of het een familie met kinderen is… Gebaseerd op dit soort gegevens kun je een gerichte aanbieding doen. Een andere functionaliteit die we bieden, is het bijhouden van het succes van je e-mailcampagne op basis van de temperatuur. Een aanbieding voor een verblijf in een strandhotel kun je beter doen bij goed weer, zo blijkt uit onze statistieken."

Koppeling met channel manager
iConneqt voorziet in een koppeling met Amadeus; zodoende kun je de eigen database verrijken en gebruiken bij de campagnes. "E-mail is nog steeds het belangrijkste kanaal”, vertelt Anouk. “Dit komt met name door de smartphone. Social media is leuk, maar na hun negentiende haken veel jongeren af en op social media worden advertenties bovendien niet gewaardeerd door de gebruikers. Social media is persoonlijk, van jezelf..."

"Omdat we kunnen koppelen met Amadeus, kun je gerichte aanbiedingen doen op basis van de verzamelde gegevens in de iConneqt CRM-database. De kans op succes wordt groter. Daarnaast hebben we tools beschikbaar die je in de website kunt integreren. Denk daarbij aan een tool die je kunt inzetten om de bezoeker te motiveren om zijn e-mailadres achter te laten. Dat kan met bijvoorbeeld een pop-up of een winactie. Eigenlijk moet je als hotelier zoveel mogelijk data verzamelen en diezelfde data vervolgens inzetten om relevante aanbiedingen te doen. Dat is de sleutel tot succes."

Mailen werkt nog steeds
Dat mailen zijn beste tijd heeft gehad, spreekt Stef stellig tegen: "Kijk maar eens naar de OTA’s, die mailen zich suf. Het werkt gewoon. We werken ook voor een partij als Fletcher en die zijn zeer succesvol op het gebied van ‘digitaal verleiden’, zoals wij het noemen. We zien wel dat de hotellerie, en ook de grote ketens, nu pas hun digitale marketingkanalen op orde krijgen." 

"Accor is pas een paar jaar geleden behoorlijk gaan investeren in professionele e-commerce, dat is rijkelijk laat. In Azië staat het nog helemaal in de kinderschoenen. Hoe dat komt? Hoteliers zijn van oorsprong dienstverlenend ingesteld, maar de nieuwe realiteit vraagt om een digitale benadering. Dat besef begint nu wel te komen."

Leer de gast beter kennen
Werk aan de winkel voor de hotellerie. Termen als ‘klantwaarde’, ‘pre- en post-arrival mails’ en ‘digital marketing’ zouden, zeker als het aan Stef en Anouk ligt, de basis moeten zijn voor een succesvolle hotelcampagne. Relevant mailen, dat is de key. En daarvoor moet je je gast echt wel kennen; beter nog dan nu vaak het geval is. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG® hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positi...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Awards Duurzaamheid
''Moswand staat symbool voor groene bedrijfsvoering''

Tijdens het jaarlijkse Green Key Event van Stichting KMVK, op donderdag 14 februari, kreeg het pas geopende U Parkhotel in Enschede het gouden Green Key certificaat uitgereikt door WNF-ambassadeur Harm Edens. Met het behalen van het Green Key certificaat laat het U Parkhotel zien dat duurzaam en maa...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: