Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Auteur: Thijs Jacobs
HotelSummit 17 oktober 2019
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.”

En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op hun ervaring, op hoe het in de managementboeken beschreven staat of hoe de concurrenten het aanpakken. Toch zou je wat vaker stil moeten staan en nadenken over waar de wereld heen gaat. Klopt het nog met wat je aan het doen bent? Annemarie van Gaal is keynote spreker tijdens HotelTech 2019 en behandelt deze zaken tijdens haar lezing.

Durf te veranderen

Het grote publiek kent haar van diverse tv-programma’s, maar wist je dat zij ook een succesvol ondernemer is? In Rusland startte ze in 1992, samen met Derk Sauer, een succesvol uitgeverijbedrijf. Binnen vijf jaar had het duo 700 werknemers en twintig tijdschriften- en krantentitels. Annemarie onderneemt nog steeds en tijdens HotelTech gaat ze een inspirerende lezing verzorgen over durf, verandering en ondernemen.

“Over de inhoud van mijn lezing wil ik niet teveel kwijt, want dan is de verrassing er nu al af”, lacht Annemarie. “Maar ik zal voorzichtig wat tipjes van de sluier oplichten. Zoals je weet, staat vrijwel iedere branche voor een enorme verandering, dus ook de hotellerie. De wereld verandert razendsnel en de technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op.”

Er zijn twee soorten ondernemers

Daar heeft Van Gaal gelijk in. Ze ziet tegelijkertijd ook dat er feitelijk twee soorten ondernemers zijn: “Ik begeleid ondernemers die op het randje van omvallen staan. Tijdens zulke processen kom ik twee soorten ondernemers tegen, de ondernemers die vinden dat ze het al goed doen. ‘Ik doe het mijn hele leven al zo’, zeggen ze dan. En: ‘Ik ken de markt en heb een superproduct, dus het komt wel goed’… Die uitspraak hoor je ook vaak. De tweede groep geeft toe dat zij geen idee hebben of wat ze aanbieden hetgeen is wat de markt wil. Die laatste groep is beter bestand tegen een crisis dan de eerste. De eerste groep is zo gewend om te doen wat ze al deden, dat ze niet meer meekunnen in deze tijd. Dit soort ondernemers kom je binnen de hotellerie ook tegen.”

Kijk naar andere sectoren

Maar wat moet je als hotelprofessional dan doen om een crisis of een mindere periode het hoofd te bieden? “Er zijn altijd zoveel nieuwe vormen, zoveel nieuwe verdienmodellen… Je kunt je verdienmodel op verschillende fronten wijzigen, waardoor je sterker in de markt staat. Marges kun je verleggen op bepaalde producten, je kunt samenwerken met je concurrenten, speciale aanbiedingen samenstellen… Belangrijk is natuurlijk dat je iets aanbiedt wat niemand anders heeft.” Maar hoe doet een hotel dat dan? Het businessmodel bestaat – kort door de bocht – uit vastgoed dat kortstondig wordt verhuurd en daarnaast een deel F&B… “Iedere sector heeft zijn eigen karakteristieken en kansen, maar daar ligt juist de uitdaging”, aldus Annemarie. “Het is belangrijk om juist naar andere sectoren te kijken om te zien hoe zij het doen. Bedenk wat een bepaalde ontwikkeling in een andere sector zou betekenen voor jouw bedrijf en wees zeer zeker niet te standvastig in ‘hoe je het altijd gedaan hebt’. En besef ook dat je je doelgroep helder moet hebben, ik zie dat bij veel ondernemers het ‘doelgroepdenken’ veel beter kan", besluit Van Gaal. 

Wil je de lezing bijwonen? Voor hotelprofessionals is HotelTech 2019 vrij toegankelijk. Voor meer info, aanmelden en de voorwaarden bezoek je deze pagina.

Fotocredit: Carli Hermes

Overig nieuws