Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel

10 februari 2016 |
Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel<

Een bedwantsenplaag is de meest ontwrichtende ongedierteplaag die een hotel kan treffen, in vergelijking met onder meer ratten of
voorraadinsecten. Dat blijkt uit grootschalig internationaal onderzoek in opdracht van ongediertebestrijder Rentokil.

Hotels in de Randstad
Een besmetting van bedwantsen kan negatieve gevolgen hebben voor een hotel of hotelketen. Zo veroorzaakt overlast van bedwantsen vaak reputatieschade (zowel online als offline), heeft het invloed op het personeelsbehoud en zorgt het voor een toename van operationele kosten. Rentokil Nederland signaleert dat hotels in de Randstad steeds vaker last hebben van dit probleem.

Reputatieschade
Bedwantsen – ook wel bekend als wandluizen of bedbugs – zorgen op verschillende niveaus voor problemen, zo blijkt uit het onderzoek*. In 68 procent van de gevallen leidden bedwantsbesmettingen tot minimaal drie en een halve week aan verstoringen voor de bedrijfsvoering. 33 procent van de onderzochte hotels ontving klachten van klanten, terwijl dit bij andere ongedierteplagen slechts in negentien procent het geval is. In 28 procent van de gevallen zorgden de bedwantsen voor merk- of reputatieschade ten opzichte van zestien procent bij ander ongedierte.

Klachten
Klachten komen niet alleen binnen bij de receptie, maar ook op social media en beoordelingswebsites. Negatieve recensies zijn voor veel gasten een reden om niet terug te keren of een hotel überhaupt niet te bezoeken. Twintig procent van de onderzochte hotels geeft aan contractopzeggingen te ontvangen na een bedwantsbesmetting, terwijl het gemiddelde percentage opzeggingen bij andere problemen op negen procent ligt. Gemiddeld kost het 18.359 euro per jaar om problemen met bedwantsen op te lossen.

“Vroeger kregen we bij Rentokil slechts enkele meldingen per jaar. Tegenwoordig bellen er bijna dagelijks hotels dat ze last hebben van bedwantsen. Nu we uit onderzoek weten welke ontwrichtende gevolgen dit kan hebben, is het dus nog belangrijker om een eventuele besmetting snel te identificeren en te bestrijden”, zegt Nicole van Veldhuizen, Marketing Director van Rentokil Nederland. “De door ons ontwikkelde Entotherm-hittebehandeling is een uitermate effectieve methode om bedwantsbesmettingen te verhelpen. De hittekanonnen verwarmen de ruimte tot een temperatuur die hoog genoeg is om alle levensstadia van bedwantsen te doden: van eitje tot nimf en volwassen bedwants. Binnen een dag en zonder schade aan meubilair of inrichting.”

Voorkomen is beter dan genezen: Rentokil-trainingen
Voordat bedwantsen grote overlast veroorzaken in een hotel of andersoortig bedrijf, is het goed om personeel bewust te maken van de gevolgen van bedwantsen. Daarom ontwikkelde Rentokil een klassikale training die gericht is op het herkennen van een bedwantsbesmetting, en op de acties die ertegen te ondernemen zijn. Er is ook een individuele online training voor housekeepers – te volgen op smartphone en pc –, die is gericht op het lokaliseren en herkennen van sporen van bedwantsen. Deze training is geheel zonder taal, wat inhoudt dat de training een sterk visueel karakter heeft en dus ook voor niet-Nederlands personeel te volgen is. Meer informatie over de aanpak van bedwantsen door Rentokil is te vinden op www.rentokil.nl/bedwantsen.
Over bedwantsen
Bedwantsen komen over het algemeen ’s nachts tevoorschijn en worden aangetrokken door menselijke geur, CO? en lichaamswarmte. Om te overleven, zoeken ze bloed en bijten ze (slapende) mensen. Ze verbergen zich voornamelijk in de zomen van matrassen, in kieren van het bedframe, achter de bedombouw (vooral bij het hoofdeinde) en bij plinten. Meer informatie over bedwantsen in deze Rentokil-video.


*Het internationale onderzoek is in 2015 uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinion Matters in opdracht van Rentokil. In totaal zijn zakelijke beslissers bij 1.053 bedrijven ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten en Australië. De vragen in dit onderzoek zijn opgesplitst naar het soort ongediertebesmetting waarmee het bedrijf in de afgelopen vijf jaar te maken heeft gehad.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: