Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel

10 februari 2016 |
Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel<

Een bedwantsenplaag is de meest ontwrichtende ongedierteplaag die een hotel kan treffen, in vergelijking met onder meer ratten of
voorraadinsecten. Dat blijkt uit grootschalig internationaal onderzoek in opdracht van ongediertebestrijder Rentokil.

Hotels in de Randstad
Een besmetting van bedwantsen kan negatieve gevolgen hebben voor een hotel of hotelketen. Zo veroorzaakt overlast van bedwantsen vaak reputatieschade (zowel online als offline), heeft het invloed op het personeelsbehoud en zorgt het voor een toename van operationele kosten. Rentokil Nederland signaleert dat hotels in de Randstad steeds vaker last hebben van dit probleem.

Reputatieschade
Bedwantsen – ook wel bekend als wandluizen of bedbugs – zorgen op verschillende niveaus voor problemen, zo blijkt uit het onderzoek*. In 68 procent van de gevallen leidden bedwantsbesmettingen tot minimaal drie en een halve week aan verstoringen voor de bedrijfsvoering. 33 procent van de onderzochte hotels ontving klachten van klanten, terwijl dit bij andere ongedierteplagen slechts in negentien procent het geval is. In 28 procent van de gevallen zorgden de bedwantsen voor merk- of reputatieschade ten opzichte van zestien procent bij ander ongedierte.

Klachten
Klachten komen niet alleen binnen bij de receptie, maar ook op social media en beoordelingswebsites. Negatieve recensies zijn voor veel gasten een reden om niet terug te keren of een hotel überhaupt niet te bezoeken. Twintig procent van de onderzochte hotels geeft aan contractopzeggingen te ontvangen na een bedwantsbesmetting, terwijl het gemiddelde percentage opzeggingen bij andere problemen op negen procent ligt. Gemiddeld kost het 18.359 euro per jaar om problemen met bedwantsen op te lossen.

“Vroeger kregen we bij Rentokil slechts enkele meldingen per jaar. Tegenwoordig bellen er bijna dagelijks hotels dat ze last hebben van bedwantsen. Nu we uit onderzoek weten welke ontwrichtende gevolgen dit kan hebben, is het dus nog belangrijker om een eventuele besmetting snel te identificeren en te bestrijden”, zegt Nicole van Veldhuizen, Marketing Director van Rentokil Nederland. “De door ons ontwikkelde Entotherm-hittebehandeling is een uitermate effectieve methode om bedwantsbesmettingen te verhelpen. De hittekanonnen verwarmen de ruimte tot een temperatuur die hoog genoeg is om alle levensstadia van bedwantsen te doden: van eitje tot nimf en volwassen bedwants. Binnen een dag en zonder schade aan meubilair of inrichting.”

Voorkomen is beter dan genezen: Rentokil-trainingen
Voordat bedwantsen grote overlast veroorzaken in een hotel of andersoortig bedrijf, is het goed om personeel bewust te maken van de gevolgen van bedwantsen. Daarom ontwikkelde Rentokil een klassikale training die gericht is op het herkennen van een bedwantsbesmetting, en op de acties die ertegen te ondernemen zijn. Er is ook een individuele online training voor housekeepers – te volgen op smartphone en pc –, die is gericht op het lokaliseren en herkennen van sporen van bedwantsen. Deze training is geheel zonder taal, wat inhoudt dat de training een sterk visueel karakter heeft en dus ook voor niet-Nederlands personeel te volgen is. Meer informatie over de aanpak van bedwantsen door Rentokil is te vinden op www.rentokil.nl/bedwantsen.
Over bedwantsen
Bedwantsen komen over het algemeen ’s nachts tevoorschijn en worden aangetrokken door menselijke geur, CO? en lichaamswarmte. Om te overleven, zoeken ze bloed en bijten ze (slapende) mensen. Ze verbergen zich voornamelijk in de zomen van matrassen, in kieren van het bedframe, achter de bedombouw (vooral bij het hoofdeinde) en bij plinten. Meer informatie over bedwantsen in deze Rentokil-video.


*Het internationale onderzoek is in 2015 uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinion Matters in opdracht van Rentokil. In totaal zijn zakelijke beslissers bij 1.053 bedrijven ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten en Australië. De vragen in dit onderzoek zijn opgesplitst naar het soort ongediertebesmetting waarmee het bedrijf in de afgelopen vijf jaar te maken heeft gehad.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Culinair
Coperto Restobar in Zwolle is erkend met een Bib Gourmand

Chef-kok Remco Jansen en zijn brigade zijn er dolgelukkig mee: “Al sinds de opening twee jaar geleden hebben we de ambitie om op dit niveau te acteren. We konden niet gelukkiger zijn nu het is gelukt om daadwerkelijk beloond te worden met een Bib.” De nieuwe Bib Gourmand restaurantgid...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Hotelketens
Leonardo Boutique Hotel komt naar Nederland

Een aantal weken na de officiële opening van het eerste Leonardo Royal Hotel in Nederland, heeft Fattal Hotel Group bekend gemaakt ook het merk ‘Leonardo Boutique’ in Amsterdam te introduceren. Vanaf april 2020 zal Apollo Museumhotel Amsterdam City Centre, na een half jaar durende r...

Hotelketens Internationaal
Ruby Hotels vindt vermogende investeerder en zet in op grote groei

De Otto-familie heeft een aandeel van 25% verworven in de Ruby hotelgroep. De overname vond plaats in het kader van een kapitaalsverhoging. Ruby Hotels is in 2013 opgericht als een 'Lean Luxury hotelgroep' en exploiteert momenteel zeven Ruby hotels. Nog eens tien hotels zijn in aanbouw of wo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: