Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel

10 februari 2016 |
Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel<

Een bedwantsenplaag is de meest ontwrichtende ongedierteplaag die een hotel kan treffen, in vergelijking met onder meer ratten of
voorraadinsecten. Dat blijkt uit grootschalig internationaal onderzoek in opdracht van ongediertebestrijder Rentokil.

Hotels in de Randstad
Een besmetting van bedwantsen kan negatieve gevolgen hebben voor een hotel of hotelketen. Zo veroorzaakt overlast van bedwantsen vaak reputatieschade (zowel online als offline), heeft het invloed op het personeelsbehoud en zorgt het voor een toename van operationele kosten. Rentokil Nederland signaleert dat hotels in de Randstad steeds vaker last hebben van dit probleem.

Reputatieschade
Bedwantsen – ook wel bekend als wandluizen of bedbugs – zorgen op verschillende niveaus voor problemen, zo blijkt uit het onderzoek*. In 68 procent van de gevallen leidden bedwantsbesmettingen tot minimaal drie en een halve week aan verstoringen voor de bedrijfsvoering. 33 procent van de onderzochte hotels ontving klachten van klanten, terwijl dit bij andere ongedierteplagen slechts in negentien procent het geval is. In 28 procent van de gevallen zorgden de bedwantsen voor merk- of reputatieschade ten opzichte van zestien procent bij ander ongedierte.

Klachten
Klachten komen niet alleen binnen bij de receptie, maar ook op social media en beoordelingswebsites. Negatieve recensies zijn voor veel gasten een reden om niet terug te keren of een hotel überhaupt niet te bezoeken. Twintig procent van de onderzochte hotels geeft aan contractopzeggingen te ontvangen na een bedwantsbesmetting, terwijl het gemiddelde percentage opzeggingen bij andere problemen op negen procent ligt. Gemiddeld kost het 18.359 euro per jaar om problemen met bedwantsen op te lossen.

“Vroeger kregen we bij Rentokil slechts enkele meldingen per jaar. Tegenwoordig bellen er bijna dagelijks hotels dat ze last hebben van bedwantsen. Nu we uit onderzoek weten welke ontwrichtende gevolgen dit kan hebben, is het dus nog belangrijker om een eventuele besmetting snel te identificeren en te bestrijden”, zegt Nicole van Veldhuizen, Marketing Director van Rentokil Nederland. “De door ons ontwikkelde Entotherm-hittebehandeling is een uitermate effectieve methode om bedwantsbesmettingen te verhelpen. De hittekanonnen verwarmen de ruimte tot een temperatuur die hoog genoeg is om alle levensstadia van bedwantsen te doden: van eitje tot nimf en volwassen bedwants. Binnen een dag en zonder schade aan meubilair of inrichting.”

Voorkomen is beter dan genezen: Rentokil-trainingen
Voordat bedwantsen grote overlast veroorzaken in een hotel of andersoortig bedrijf, is het goed om personeel bewust te maken van de gevolgen van bedwantsen. Daarom ontwikkelde Rentokil een klassikale training die gericht is op het herkennen van een bedwantsbesmetting, en op de acties die ertegen te ondernemen zijn. Er is ook een individuele online training voor housekeepers – te volgen op smartphone en pc –, die is gericht op het lokaliseren en herkennen van sporen van bedwantsen. Deze training is geheel zonder taal, wat inhoudt dat de training een sterk visueel karakter heeft en dus ook voor niet-Nederlands personeel te volgen is. Meer informatie over de aanpak van bedwantsen door Rentokil is te vinden op www.rentokil.nl/bedwantsen.
Over bedwantsen
Bedwantsen komen over het algemeen ’s nachts tevoorschijn en worden aangetrokken door menselijke geur, CO? en lichaamswarmte. Om te overleven, zoeken ze bloed en bijten ze (slapende) mensen. Ze verbergen zich voornamelijk in de zomen van matrassen, in kieren van het bedframe, achter de bedombouw (vooral bij het hoofdeinde) en bij plinten. Meer informatie over bedwantsen in deze Rentokil-video.


*Het internationale onderzoek is in 2015 uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinion Matters in opdracht van Rentokil. In totaal zijn zakelijke beslissers bij 1.053 bedrijven ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten en Australië. De vragen in dit onderzoek zijn opgesplitst naar het soort ongediertebesmetting waarmee het bedrijf in de afgelopen vijf jaar te maken heeft gehad.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: