Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel

10 februari 2016 |
Bedwantsen zijn de schrik voor ieder hotel<

Een bedwantsenplaag is de meest ontwrichtende ongedierteplaag die een hotel kan treffen, in vergelijking met onder meer ratten of
voorraadinsecten. Dat blijkt uit grootschalig internationaal onderzoek in opdracht van ongediertebestrijder Rentokil.

Hotels in de Randstad
Een besmetting van bedwantsen kan negatieve gevolgen hebben voor een hotel of hotelketen. Zo veroorzaakt overlast van bedwantsen vaak reputatieschade (zowel online als offline), heeft het invloed op het personeelsbehoud en zorgt het voor een toename van operationele kosten. Rentokil Nederland signaleert dat hotels in de Randstad steeds vaker last hebben van dit probleem.

Reputatieschade
Bedwantsen – ook wel bekend als wandluizen of bedbugs – zorgen op verschillende niveaus voor problemen, zo blijkt uit het onderzoek*. In 68 procent van de gevallen leidden bedwantsbesmettingen tot minimaal drie en een halve week aan verstoringen voor de bedrijfsvoering. 33 procent van de onderzochte hotels ontving klachten van klanten, terwijl dit bij andere ongedierteplagen slechts in negentien procent het geval is. In 28 procent van de gevallen zorgden de bedwantsen voor merk- of reputatieschade ten opzichte van zestien procent bij ander ongedierte.

Klachten
Klachten komen niet alleen binnen bij de receptie, maar ook op social media en beoordelingswebsites. Negatieve recensies zijn voor veel gasten een reden om niet terug te keren of een hotel überhaupt niet te bezoeken. Twintig procent van de onderzochte hotels geeft aan contractopzeggingen te ontvangen na een bedwantsbesmetting, terwijl het gemiddelde percentage opzeggingen bij andere problemen op negen procent ligt. Gemiddeld kost het 18.359 euro per jaar om problemen met bedwantsen op te lossen.

“Vroeger kregen we bij Rentokil slechts enkele meldingen per jaar. Tegenwoordig bellen er bijna dagelijks hotels dat ze last hebben van bedwantsen. Nu we uit onderzoek weten welke ontwrichtende gevolgen dit kan hebben, is het dus nog belangrijker om een eventuele besmetting snel te identificeren en te bestrijden”, zegt Nicole van Veldhuizen, Marketing Director van Rentokil Nederland. “De door ons ontwikkelde Entotherm-hittebehandeling is een uitermate effectieve methode om bedwantsbesmettingen te verhelpen. De hittekanonnen verwarmen de ruimte tot een temperatuur die hoog genoeg is om alle levensstadia van bedwantsen te doden: van eitje tot nimf en volwassen bedwants. Binnen een dag en zonder schade aan meubilair of inrichting.”

Voorkomen is beter dan genezen: Rentokil-trainingen
Voordat bedwantsen grote overlast veroorzaken in een hotel of andersoortig bedrijf, is het goed om personeel bewust te maken van de gevolgen van bedwantsen. Daarom ontwikkelde Rentokil een klassikale training die gericht is op het herkennen van een bedwantsbesmetting, en op de acties die ertegen te ondernemen zijn. Er is ook een individuele online training voor housekeepers – te volgen op smartphone en pc –, die is gericht op het lokaliseren en herkennen van sporen van bedwantsen. Deze training is geheel zonder taal, wat inhoudt dat de training een sterk visueel karakter heeft en dus ook voor niet-Nederlands personeel te volgen is. Meer informatie over de aanpak van bedwantsen door Rentokil is te vinden op www.rentokil.nl/bedwantsen.
Over bedwantsen
Bedwantsen komen over het algemeen ’s nachts tevoorschijn en worden aangetrokken door menselijke geur, CO? en lichaamswarmte. Om te overleven, zoeken ze bloed en bijten ze (slapende) mensen. Ze verbergen zich voornamelijk in de zomen van matrassen, in kieren van het bedframe, achter de bedombouw (vooral bij het hoofdeinde) en bij plinten. Meer informatie over bedwantsen in deze Rentokil-video.


*Het internationale onderzoek is in 2015 uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinion Matters in opdracht van Rentokil. In totaal zijn zakelijke beslissers bij 1.053 bedrijven ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, de Verenigde Staten en Australië. De vragen in dit onderzoek zijn opgesplitst naar het soort ongediertebesmetting waarmee het bedrijf in de afgelopen vijf jaar te maken heeft gehad.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: