Bezettingsgraad bij zorghotels te laag

23 februari 2016 |
Bezettingsgraad bij zorghotels te laag<

Onlangs opende Van der Valk een zorgetage in Van der Valk Hotel Tiel. De eerste reacties zijn overwegend positief. Voor de
verpleging op de etage zet Van der Valk tien zelfstandigen in, die dag en nacht zorg garanderen. Er is één verpleegkundige actief op iedere zes gasten.

Foto's: Fitland

De Stichting Nederlandse Herstellingsoorden en Zorghotels (SNHZ) vindt het initiatief van Van der Valk een goed signaal en noemt het ‘een brugfunctie tussen hotel en ziekenhuis’. Het aantal zorghotels in Nederland neemt überhaupt toe. Bij SNHZ zijn inmiddels 20 zorghotels aangesloten, waarbij de oprichters doorgaans particuliere ondernemers en zorgorganisaties zijn. Rijst de vraag: zijn zorghotels eigenlijk wel rendabel?

De financiële situatie
Hoe werkt dat financieel, zo’n zorghotel? We zien dat bij SNHZ de verblijfs- en zorgkosten van elkaar gescheiden zijn. Kortdurende zorg wordt betaald via de zorgverzekeringswet, en komt uit de basispolis. De zorgverzekeraar vergoedt ook een deel van het verblijf. De zorgverzekeringswet wordt door de overheid onder de loep genomen op het ogenblik. Staatssecretaris Van Rijn belooft verbetering voor 2017, aangezien zorghotels, gemeenten en verzekeraars verschillend denken over de invulling van de vergoedingen.

Van der Valk heeft troeven in handen
Van der Valk heeft een troef in handen, want na renovatie kunnen er in Tiel zestig patiënten terecht. Bovendien heeft een hotelketen als voordeel dat bij een succesvolle pilot het concept landelijk uitgerold kan worden. Natuurlijk bestaat er bij Van der Valk de situatie waarbij elk hotel zijn eigen organisatie en beleidsvoering heeft, maar er kan ongetwijfeld snel geschakeld worden. Daarnaast hebben veel kleine zorghotels het zwaar, waardoor er kansen zijn in de markt. Wordt Van der Valk uiteindelijk de ‘Jumbo’ van de zorghotels?



Geen ingewikkelde gevallen
De huidige situatie: er is een tekort aan 'noodbedden' waar mensen, die bijvoorbeeld uit het ziekenhuis worden ontslagen, terechtkunnen. In verzorgings- of verpleeghuizen is voor hen steeds vaker geen plek. De verpleegkundigen zijn professionals bij Van der Valk in Tiel, maar de afdeling is niet toegerust op zware gevallen. Ingewikkelde infuuspompen en andere zware apparatuur vind je er niet en in geval van opname is er altijd overleg met het ziekenhuis. Een struikelblok blijft de houding van verschillende verzekeraars, die weigeren (delen van) de opvang te vergoeden, ook al is die goedkoper dan een verblijf in het ziekenhuis.

Fitland heeft de nodige ervaring
Fitland. Een organisatie die, overigens al eerder dan Van der Valk, binnen het hotel een zorghotel aanbiedt. Het Vitassist Zorghotel in Helmond is een samenwerking tussen zorgaanbieders ZuidZorg, de Zorgboog en Fitland en bevindt zich in het Fitland XL complex in Helmond. De kamers zijn allemaal op viersterrenniveau ingericht en er zijn huisartsen bij het hotel aangesloten. In het hotel is zelfs een eerstelijns praktijk gesitueerd. Dit zorghotel is door de SNHZ gecertificeerd, waardoor enkele verzekeraars een vergoeding voor de opname betalen aan de patiënt. De prijs voor deze verzorging? Van der Valk rekent 245 euro per nacht voor twee personen, Fitland rekent maximaal 225 euro voor een vergelijkbaar all-inclusive arrangement (hoe langer de gast verblijft, hoe goedkoper het wordt).



In de praktijk is het lastiger
We zijn nieuwsgierig naar de actuele stand van zaken in een zorghotel en spreken Rianne van Lieshout, hoofd verpleging bij het Vitassist Zorghotel. “In principe kunnen hulpbehoevende patiënten altijd bij ons terecht, maar we zijn geen ziekenhuis. Zaken zoals permanente beademing doen wij niet, en de vraag naar infuuspompen is er nog nooit geweest. Je moet je indenken dat hier vooral oudere gasten verblijven die revalideren nadat ze een nieuwe knie of heup hebben gekregen. Daarnaast komen er ook gasten die regelmatig terugkeren, zoals een vrouw waarvan de partner dan eens in de zoveel weken een weekendje kan gaan en staan waar hij wil. Hier is immers 24 uur per dag een verpleegkundige aanwezig. Zorghotels aan zee dienen bijvoorbeeld als vakantieverblijf voor hulpbehoevende gasten. Onderschat die functie niet, want ook hulpbehoevende ouderen hebben vakantie nodig.”

Te lage bezettingsgraad
Hoteliers spreken in bezettingsgraden, verpleegsters (vast) niet. Maar hoe zit het met de bezettingsgraad in het Vitassist Zorghotel? Rianne: “De geriatrische revalidatie is permanent gevuld, maar van het zorghotel vallen de resultaten tegen. Tot op heden is er wel groei, maar zijn de resultaten tegenvallend. Een probleem is het verschil van inzicht tussen gemeenten, zorghotels en verzekeraars. Gemeenten sturen patiënten naar een kort-verblijfkamer, maar die zijn voor zorgaanbieders niet aantrekkelijk. Dat komt omdat deze niet permanent bezet zijn. Bovendien hebben wij contracten met diverse verzekeraars kunnen afsluiten, maar een verzekeraar als CZ doet niet mee. Staatssecretaris Van Rijn heeft beterschap beloofd voor 2017, want hij ziet ook in dat het zo niet goed gaat. Wanneer de politiek ingrijpt, dan zorgt dat ongetwijfeld voor een hogere bezettingsgraad. Betalen is op dit moment een belemmering om te komen. Voor welgestelde ouderen geldt dat niet, maar zoals iedereen weet, zijn niet alle hulpbehoevende ouderen welgesteld.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: