Blog Gabriella Esselbrugge: Thuiskomen in twee werelden

12 september 2016 | Thijs Jacobs

Gabriella Esselbrugge leeft in twee werelden. In Nederland heeft ze Giethoorn op de kaart gezet als toeristische hotspot en verwelkomt ze vele Chinezen in haar hotel-restaurant. In China heeft ze met haar Chinese zakenpartner een reusachtig restaurant opgezet. Ze maakt daar dagen van wel 20 uur per dag. Zonder morren, want China is nu eenmaal anders dan Nederland. Lees hieronder Gabriella's eerste blog. 

Thuiskomen in twee werelden: dat is wat ik voel als ik na een lange reis van ongeveer 18 uur in ons Holland Giethoorn Restaurant in Dafeng kom. Mijn team ontvangt mij altijd met een heerlijk diner en bestaat uit twee Nederlanders en zestien Chinezen. Ik moet verklappen: het voelt alsof ik bij mijn familie thuiskom. Uiteraard heb ik dagelijks contact met mijn thuis in China via Wechat (combinatie tussen Twitter en Facebook), videochat of telefoon en ik kan via onze camera's en systemen alles live volgen. Dat is ook wel nodig, want China is er iedere dag iets nieuws.


Een Bloemenpark in China zonder Nederlandse hospitality? Daar steek ik een stokje voor
Toen ik elf jaar geleden met een inspiratietour van Koninklijke Horeca Nederland naar China ging, had ik niet kunnen bevroeden dat ik in het land van de wok, draken en keizers een Holland restaurant zou openen. Na ruim tien jaar promotie van Giethoorn en de regio in China, komen er vele Chinese gasten bij de dames van de Jonge in Giethoorn. Zo ook gasten die zaken doen met China. En een van deze gasten sprak met mij over een Nederlands bloemenpark onder de rook (3,5 uur rijden met de auto, maar dat is vrij dichtbij voor Chinese begrippen) van Shanghai. Heel eigenwijs benadrukte ik dat een Nederlands bloempark niet écht een succes kan worden zonder Nederlandse hospitality. Voordat ik het wist, ontving ik een telefoontje met de vraag of ik dan niet de aangewezen ondernemer was die een restaurant zou willen openen op het bloemenpark.

In een week moest ik beslissen en ik had eigenlijk met de uitspraak 'zonder Nederlandse hospitality...' mijn lot al bestempeld. Na het schrijven van een businessplan, een analyse van de markt, gesprekken met onze accountant, gesprekken met de Nederlandse ambassade en een Chinese bank, (dat was niet heel gemakkelijk vanuit Nederland), ben ik naar China afgereisd. Feit is dat ik veel heb gehad aan het meedenken van de van origine Chinese medewerkers in ons team in Nederland. Ze gaven me degelijk advies. Ik had door mijn Chinese taal- en cultuurlessen wel al geleerd dat het weleens handig zou kunnen zijn om een Chinese zakenpartner te zoeken. Maar hoe zo’n matchmaking dan zou werken wist ik niet. Eenmaal in Dafeng, waar ik door de overheid (die eigenaar van het park is) hartelijk werd ontvangen, heb ik een presentatie gegeven over het concept. Een restaurant met grote Giethoorn-panelen op de muren waardoor je je waant aan de gracht. Een muur met Nederlandse producten, die de gasten vervolgens ook online kunnen bestellen. Een menukaart met voornamelijk Nederlandse gerechten, die door een team in Nederlandse stijl worden geserveerd.
 

Van hotpot naar hutspot

We gingen eten bij het Datang Hotpot restaurant. En we werden niet alleen gastvrij ontvangen, het zag er schoon, hip en mooi uit. Ze lieten me zelfs de keuken zien, die voor Chinese begrippen om door een ringetje te halen was. Tussen de smakkende gasten (zeg nou zelf, je eten smaakt veel lekkerder als je smakt en je soep smaakt beter als je slurpt), raakte ik in gesprek met een van de eigenaren, die in Engeland financial management gestudeerd had. Ik had, hoewel hij tien jaar jonger is, een goede klik met hem en deelde de snode plannen voor het Holland Giethoorn Restaurant. Vervolgens vroeg ik of hij eens wilde nadenken over een partnership met mij. Toen ik drie weken later op Schiphol stond om Wang Bing Bing of 'Jack', zoals hij in het westen heet, te ontvangen startte eigenlijk al ons avontuur. Want bij het ontbijt tijdens zijn eerste morgen in Giethoorn zei hij: wij worden partners! Hij at in drie dagen allerlei gerechten die ik voor ogen had, we maakten uitstapjes om elkaar beter te leren kennen. Bezochten twintig verschillende horeca-concepten van fast-casual tot 2-sterren restaurant en spraken over onze samenwerking en de mogelijkheden. En zijn meest favoriete diner? Hutspot met runderstoof volgens oma’s recept.

In het volgende blog meer over de opening van het Holland Giethoorn in China.

Gabriella Esselbrugge


 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: