Column Ewout Hoogendoorn: jubeljaar

28 november 2018 | Ewout Hoogendoorn

De term Jubeljaar is zeer toepasselijk omgeven door schimmigheid. De christelijke jubileumviering vierde men al eeuwen volgens het Joodse principe, eens in de zeven jaar. Wat toen van toepassing was op het investeren in herbergen, geldt volgens mij nog steeds voor investeren in hotels; niets nieuws onder de zon. De katholieke kerk wist er een eigen draai aan te geven. Vanaf 1300 eens in de honderd jaar, bedacht de paus. Maar dat is wel saai voor veel mensen, dus opeenvolgende pausen bedachten dat een jubeljaar ook wel eens in de vijftig jaar, toen eens in de drieëndertig jaar, of zelfs eens in de vijfentwintig jaar zou kunnen. Maar ook als een paus het op zijn heupen krijgt, kan hij er zelf eentje uitroepen. 2000 was een regulier jubeljaar, maar 2016 was een geintje van paus Franciscus. In de hotellerie was 2000 ook een jubeljaar, maar 2016 nog niet helemaal, dus daar heeft ‘Zijne Heiligheid’ toch een foutje gemaakt. Hij kan nog herkansen voor 2019, want dat jaar wordt het helemaal. In een jubeljaar zet de paus de heilige deur van een belangrijke kerk open. Eenieder die daar doorheen loopt is dan vrij van zonden en leeft nog ‘happily ever after’.

In 2019 stijgt de bezettingsgraad landelijk van 77 procent (2017) naar 79 procent volgens de hoteliers. In Amsterdam en Schiphol gaat het gemiddeld van 85 procent naar 86 procent. De kamerprijzen laten zich niet onbetuigd en gaan landelijk van 112 naar 119 euro en in Amsterdam en Schiphol zelfs van 139 naar 144 euro. Daarmee worden de cijfers uit 2000 en 2007 ruim overtroffen.

En dat ondanks de toch stevige kameraantallen die in de pijplijn zitten. Amsterdam met circa 8000 kamers, Den Haag met ongeveer 1300, Utrecht telt er ook circa 1300, Rotterdam om en nabij de 1100. Eindhoven blijft achter met een pijplijn van zo’n 300 kamers en Maastricht heeft al jaren de deur dicht gedaan en heeft al lange tijd dezelfde pijplijn van 86 kamers. Eindhoven heeft het grootste economische groeicijfer, maar blijft ook met een Revpar van 66 euro onderste van de zes grote steden. De vier erboven bewegen tussen 72 en 76 euro, terwijl Amsterdam een Revpar realiseert van 131 euro. Utrecht heeft procentueel het grootste groeipercentage, maar daar heeft de uitbreiding lange tijd stilgestaan. De vraag is daarentegen fors gestegen. Uitbreiding gaat schoksgewijs, dus op heel korte termijn zal er druk op die markt zijn. Daarna komen ook daar weer jubeljaren!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: