Column Hans van Spronsen: Chaotisch

11 juni 2001 | Hans van Spronsen

Ik heb net met mijn tienjarige dochter zitten zwijmelen - voor zover je dat als veertiger nog kan - tijdens het ‘tienerconcert’ van K-otic. Geen idee waar ik het over heb? Ik tot het begin van deze week ook niet. Het gaat over een groep jonge mensen die in drie maanden tijd is opgeleid voor een ‘topact’. Dit hele proces was dagelijks op televisie te volgen. Na drie maanden mocht de groep een gouden plaat in ontvangst nemen.

Vanmiddag, toen ik thuis kwam, rende mijn dochter Leonie me tegemoet met de vraag: ‘Weet je wat er vandaag is?’ Ik zei nog: ‘Bob Dylan is gisteren 60 geworden...’ Maar nee, haar idolen gaven een concert. Ik heb naar aanleiding van dit programma een suggestie voor John de Mol Producties: probeer eens een programma met de titel ‘Company Maker’, en kijk eens hoe ver je in drie maanden kunt komen.

Nu heb ik weinig behoefte om de zang- en/of danskwaliteiten van K-otic naar mijn normen en inzichten te beoordelen; het verschijnsel past in ieder geval volledig in het huidige tijdsbeeld: snel, flitsend, meer show dan talent. Kortom: amusement.

Het gros van ons wil nu eenmaal gewoon geamuseerd worden. Dat geldt dus ook voor een grote groep gasten van uw bedrijf: het moet ‘trendy’ zijn; men moet er gezien kunnen worden; het eten moet goed zijn, maar is in verhouding niet zo belangrijk.

Laatst was ik weer in zo’n nieuwe, trendy zaak met ‘een geheel eigen en nieuw concept’.

Er werd gekookt volgens een inmiddels beproefd concept: aanschuiven en eten wat de culinaire pot schaft: gerechten in een willekeurige volgorde; wijnarrangementen die de hele wereld omarmden, met ‘kleurwillekeur’. Op een enigszins klassiek mens zoals ik komt het nogal chaotisch over. Alle regels zijn min of meer over boord gegooid.

De twee tafeltjes naast ons vonden het echter geweldig en genoten van het uitzicht op de open keuken, hoewel het maar een matige culinaire show was. Persoonlijk genoot ik een stuk minder van de geur van de zalm uit de open keuken, terwijl ik mijn kwarteltje zat te eten.

Hetzelfde K-oticgevoel krijg ik dikwijls bij de bediening in dit soort bedrijven: de primaire basis (contact houden en attent zijn naar je gasten) mist menigeen. Het in een groepje met elkaar staan praten, terwijl gasten tevergeefs trachten contact te maken; geen idee hebben wat men naar de tafel brengt, maar wel met een prachtige glimlach... Bestellingen niet aanslaan op de kassa, zodat het uiteindelijk ook niet op de rekening komt - ik moet toegeven dat daar de meeste gasten ook om glimlachen. Ik vraag mij af hoe veel omzet men tegenwoordig op deze wijze verliest. Het is overal chaotisch: studenten die in winkels helpen en gewoon fl 200,- omzet aan kleren vergeten aan te slaan. Toch jammer, niet?

Terug naar de culinaire show. Mijn advies luidt: maak er echt een show van; laat de koks tieren op de bediening en op elkaar; zorg dat de bediening er opzettelijk een chaotische boel van maakt; maak je concept af! Waarschijnlijk komen de gasten dan terug om te kijken wie van het personeel het overleeft. Amusementswaarde boven kwaliteit.

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Internationaal Coronacrisis
a&o Hostels benoemt social distancing experts

Europa’s grootste budget hostelketen, a&o Hostels, heeft een initiatief gelanceerd waarbij in alle Europese vestigingen 'social distancing experts' zijn aangesteld. Deze specialisten zorgen ervoor dat de gasten veilig en met een gerust gevoel de omgeving kunnen verkennen. Bovendien...

Economie Hotelbouwplannen
Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht en wordt gesloopt

Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht. De nieuwe eigenaar is Jan Mulder van Jan Mulder Vastgoed uit Punthorst, zo lezen we in De Stentor. Op deze plek wil hij 96 appartementen realiseren, maar ook een grand café. Het welbekende pand van Waanders moet tegen de vlakte om plaats te ...

Hotelbouwplannen Opening
Kontakt der Kontinenten opent ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’ met hybride evenement

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten opent op vrijdag 4 september het gloednieuwe ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’. Met de realisatie van KonneKt biedt het conferentiehotel niet alleen meer zitplaatsen in het restaurant én een verbeterde logistiek, maar genieten gasten voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: