Column Hans van Spronsen: Een hotel voor iedereen is een hotel voor niemand

6 april 2006 | Redactie

Heel lang geleden was het bovenstaande een spraakmakende slagzin. We zijn dan terug in de tijd van de start van de marketingpraktijk in de logiessector. De boodschap was toen en nu nog steeds: focus op bepaalde doelgroepen in de markt. Dat maakt je positie als hotel sterker. Ondertussen mogen wij vaststellen dat elk hotel zich in een bepaalde mate richt op bepaalde marktsegmenten.

Ondertussen hebben zich tal van hotelsoorten ontwikkeld: snelweghotels, conferentiehotels, resorthotels, luchthavenhotels, strandhotels... Door specialisering op de wensen en behoeften van groepen gasten, zijn ze vaak op hun thuismarkten uiterst succesvol. Er moet een kanttekening bij gemaakt worden: de gast die te ver van de 'core-business' verwijderd is, zal zich niet thuis voelen in een dergelijk hotel. Een weekendje in een zakenhotel is voor velen geen onverdeeld genoegen.

Het steeds meer opkomend hoteltype 'experience hotel', ofwel belevenishotel kent dat nadeel niet. Als voorbeeld moge het prachtige Fantasyland hotel in Alberta (Canada) gelden, midden in het grootste 'shopping and entertainment center' ter wereld: West Edmonton Mall. Of wat dacht u van de beleving in het Kempinski hotel in Dubai, waar het eerste indoor skihotel ter wereld (met complete chalets) aan een 85-meter hoge piste wordt gebouwd? Op die piste wordt elke nacht 30.000 kilo sneeuw gespoten.

Allemaal vormen van hotels die middels marktsegmentatie hun doelgroepen zo goed mogelijk willen bedienen. Typerend hierbij is, dat de segmentatie plaatsvindt op gedrag en interesse van de gasten. Een experiencehotel is bedoeld voor mensen die een bepaalde beleving zoeken; dit ongeacht wie of wat die mensen zijn. Bij een veel sterkere marktsegmentatie, zoals het homohotel, begint in mijn beleving de schoen al wat te wringen. Vast en zeker zullen ook mensen met een andere seksuele geaardheid in een homohotel mogen slapen, maar het is de vraag of zij zich helemaal thuis zullen voelen. Zo mogelijk nog moeizamer wordt het naar mijn mening bij de opkomst van islamitische hotels, Chinese hotels en christenhotels. Hier constateer ik dat de marktsegmentatie te ver doorschiet. Een hotel is immers van oudsher een plaats waar vermoeide reizigers kunnen verblijven voor de nacht. Zodra wij gaan doorsegmenteren op geloof of huidskleur, is de kenmerkende openheid van het hotel verdwenen. Dan gaan de gasten ervoor zorgen dat marktsegmentatie leidt tot marktdiscriminatie. Dat lijkt mij commercieel gezien geen goede ontwikkeling.

HM302006

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: