Column Hans van Spronsen: Gestresst door de hotelstresstest

27 april 2011 | Redactie

Is de bankencrisis inmiddels bezworen of moet hij feitelijk nog gaan plaatsvinden? Zijn onze pensioenen nu zeker gesteld voor de toekomst of niet? Gaat het de komende periode zomeren in de economie? Kortom, hoe en wanneer is de huidige crisis afgelopen en wordt het weer 'business as usual'? Uiteraard liefst zo snel mogelijk, zodat het een mooie lente kan worden.

Maar gezien alle ontwikkelingen van de laatste tijd, zoals de onrust in Noord-Afrika en het Midden-Oosten, de ramp in Japan en de precaire financiële situatie in Portugal, Ierland en Spanje, moeten we waarschijnlijk wat minder optimistisch zijn. En moeten we dus ook de cijfers over de hotellerie kritisch beschouwen. Ja, het gaat beter in de hotellerie, zo blijkt uit de voorlopige gegevens van 2010: het aantal buitenlandse hotelovernachtingen stijgt in 2010, maar de gemiddelde kameropbrengst blijft nog wel achter.

Bovendien hoor ik over heel veel problemen buiten de regio Amsterdam. De invloed van de regio Amsterdam op de totale cijfers in de hotellerie is zo groot, dat het groeicijfer voor Nederland weinig zegt over de andere regio’s. Tegenvallende bezettingscijfers in hotels zijn dus zeker geen uitzondering. Lastig uit te leggen aan je financier die de persberichten van het Centraal Bureau voor Statistiek in zijn dossier heeft. Voor alle helderheid, het herstel, dat dus niet overal geldt, blijft broos en het zal nog wel even duren voordat de champagne open kan.

Misschien moeten wij rekening gaan houden met een langere periode van lage of soms zelfs negatieve groei. En als we ons dat realiseren, lijkt het zinnig om geheel in de tijdgeest over te gaan tot een stresstest voor hotels. Tenslotte hebben we al stresstesten voor de bankensector, kerncentrales en pensioenfondsen, dus waarom niet voor hotels? Lekker zo’n nieuw begrip. Wat zou het eigenlijk zijn? Hoe gestresst is de hotelmanager? Hoeveel stresskippen gaan er in de kippensoep? Of bij welk stressniveau gaan de kamerprijzen omlaag?

Zo ingewikkeld is het allemaal niet. De stresstest is gewoon een nieuwe naam voor een doorlichting van het bedrijf, om zo de weerstand van de onderneming te verhogen. Iets wat mij altijd zinnig lijkt, want je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden. Juist in economisch mindere tijden is het een uitermate zinnig hulpmiddel voor elke onderneming. Dus ga lekker eens een stresstest doen, en als het meezit verlaagt de uitkomst uw stressniveau.

HM302011

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: