De inkoop wordt onderschat

14 juni 2002 | redactie

Om het maar even kort door de bocht te zeggen: de inkoop van veel hotels gebeurt met de natte vinger. Bijna de helft van de hôteliers evalueert de vaste leveranciers één keer per jaar of nooit (36 procent!). En het bijhouden van voorraden gebeurt al evenmin erg efficiënt, want opnieuw de helft doet dit ‘op gevoel’. Is het dan vreemd dan ruim tweederde van de hotels op de inkoop denkt te kunnen besparen?

Dit blijkt uit het negende Hotel Continu Onderzoek. Een initiatief van Deloitte & Touche en het hotelvakblad Hospitality Management.

De meest opmerkelijk resultaten zijn: dat de helft van de hôteliers houdt zijn voorraden op gevoel bij. De andere helft doet dit aan de hand van stocklijsten (46 procent) of geautomatiseerd (4 procent).

Gevoel en routine spelen een heel belangrijke rol, Chef-koks en managers housekeeping zijn zeer ervaren afdelingshoofden, maar enige vorm van structuur en procedure is van belang voor het waarborgen van de continuïteit.

Hoteliers zijn  verbaasd over de resultaten en de professionaliteit. De Branchegroep Horeca, Recreatie & Cultuur van Deloitte & Touche Deloitte & Touche, vindt het bijhouden van voorraden op gevoel een ‘betreurenswaardige ontwikkeling’.

Ruim een kwart (28 procent) maakt geregeld gebruik van e-mail en internet bij het bestellen, hoewel ook op dit vlak de ouderwetse fax en telefoon (beiden 63 procent) nog altijd de meest gebruikte communicatiemiddelen zijn. Bij een minderheid (6 procent) komt de leverancier nog gezellig zelf langs. Bilderberg Hotels & Restaurants, constateert wel een stijgend gebruik van internet, maar concludeert dat kleine toeleveranciers achterblijven.

Zoals al gesteld is, worden vaste leveranciers niet zo vaak geëvalueerd. De in totaal 18 procent die dit dagelijks, wekelijks, maandelijks of eens per kwartaal doet, valt in het niet bij de 24 procent die eens per halfjaar of per jaar evalueert, en al helemaal bij de 36 procent die zegt z’n leveranciers nooit te evalueren. Volgens Deloitte & Touche werken veel hoteliers op een vertrouwensbasis.

In het licht van het voorgaande is het wellicht een beetje vreemd dat tweederde van de ondervraagde hôteliers denkt enigszins (56 procent) of zelfs flink (11 procent) op de inkoop te kunnen besparen. Waar haalt men die kennis vandaan als er nooit geëvalueerd wordt? Daarbij komt nog dat 94 procent zegt niet vaak van leverancier te wisselen. Men is dus behoorlijk trouw.

Voor het maken van een leverancierskeuze is uit het onderzoek een ‘top drie’ van belangrijke criteria naar voren gekomen: betrouwbaarheid, service en prijs. Minder belangrijk, maar zeker niet onbelangrijk, zijn aanleverfrequentie, assortiment, product- en marktkennis en betalingscondities

De verklaring voor het inkoopgedrag van hoteliers ligt waarschijnlijk in het feit  dat meer dan driekwart van de hotels (78 procent) is niet aangesloten bij een inkooporganisatie. Degenen die dat wel zijn, kopen vooral non-food (17 procent) en food (12 procent) gezamenlijk in. Maar mag dit als verklaring gelden?

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: