De zachte waarde kun je niet vermarkten

Auteur: Jason van de Veltmaete
16 oktober 2006
De zachte waarde kun je niet vermarkten

Foppe de Haan - wie kent hem niet? - verbleef met Jong Oranje in dit hotel. Zijn jongens werden eervol Europees kampioen. Marco van Basten wijkt graag af van het 'voor de hand liggende', zoals wij allen weten. Zijn bijeengeraapte selectie verbleef elders. Roemloos dropen coach en spelers af tijdens het WK. Wonderlijk wat een goede hotelier vermag...

In de hal van Hotel Restaurant Bowling en Zalencentrum De Oringer Marke hangt een grote foto van FC Barcelona, met in de gelederen Cruyff en Koeman. Een groot aantal topvoetballers - nationaal en internationaal - heeft de weg naar het Drentse Odoorn weten te vinden, onder leiding van clubmanagers en bondstrainers. Voor wie echt nog nooit van Odoorn gehoord heeft... Dit brinkdorp, omringd door essen, midden op de Hondsrug gelegen, wordt al genoemd in het jaar des Heren 1327. Odoorn is gesticht in de vroege Middeleeuwen.

De kerk stamt uit de twaalfde eeuw; voor de fundering zijn uit hunebedstenen gewonnen granietblokken gebruikt. Anno Domini 2006 is de kerk bijkans omsingeld door hotelbedden: driesterrenhotel De Oringer Marke is het altaar zo dicht genaderd dat men mag spreken van een godswonder: de wethouder die destijds de bouwvergunning heeft toegekend, hoopte wellicht op de komst van nog meer voetballende godenzonen.

Geen plezier meer

Nog even iets over de omgeving. De overlevering heeft de hunebedden toegeschreven aan reuzen, maar met het woord Hûn werden heel vroeger de Saksen en Franken aangeduid. Toen dat woord in onbruik was geraakt, werd 'hune' opgevat als naam voor reuzen of een voorhistorisch volk. Maar elke rechtgeaarde Nederlander weet dat in Drenthe hunebedden staan, dus genoeg daarover.

De schaapskooi van Exloo is een andere bezienswaardigheid, en laten we 'de Bloedberg' niet vergeten... Die heuvel (officiële naam: de Poolshoogte) werd in het kader van de werkverschaffing in 1934 opgeworpen met louter spades en kruiwagens. De mannen zwoegden den ganschen dag in het zweet huns aanschijns, met het bloed in de klompen. Vandaar. Leerzaam voor het Oranje van Van Basten?

Voor de ingang van het hotel staat een bord met daarop aangegeven de Nordic Walking routes. Allerlei Nordic Walking spul in een etalage rechts van de hoteldeur maakt duidelijk dat De Oringer Marke op de één of andere manier iets heeft met deze voor onze contreien vrij nieuwe sport. Een deel van de hotelhal is overigens in gebruik als VVV-steunpunt, dus geen enkele hotelgast blijft lang in het ongewisse over de mogelijkheden die de omgeving biedt.

Zeven jaar geleden heeft Klaas-Jan Niezing, samen met zijn echtgenote, dit hotel overgenomen. 'Van oorsprong ben ik een voedingsman,' vertelt hij. 'Op mijn zeventiende begon ik als kok. Na een heel stel bedrijven, van Groningen tot Maastricht, was het plotseling over: het plezier was weg. Ik was uitgekeken op de horeca. Toen ben ik chef-kok geworden in een verzorgingstehuis. Dat heb ik zes jaar gedaan, maar ik voelde toch ook de drang om te ontdekken waar mijn plafond lag. Vandaar dat ik in Groningen deeltijd een HBO-hotelopleiding ben gaan doen. Zo'n opleiding leert je toch op een andere manier denken.'

Vervolgens de hotellerie? Nog niet, want Niezing werd eerst salesmanager voor een groot vleesverwerkingsbedrijf. 'Dat heb ik zes jaar gedaan. Onderwijl schreef ik formules op het gebied van eten en drinken. Zo kwam ik in aanraking met iemand van het voetbalstadion van Veendam; daar heb ik de catering opgezet.'

Daarmee was Niezing ondernemer geworden, want die catering verzorgde hij met zijn daartoe opgerichte eigen bedrijf. Bovendien gaf hij les aan een hotelschool. De combinatie van docentschap en ondernemerschap bracht hem tot het inzicht dat je 'pakketjes moet maken'. Niezing: 'Je moet zowel studenten als werknemers hapklare, smakelijke pakketjes geven. Zo voorkom je het eindeloze vragen naar hoe het verder moet. Ook voor de sales geldt: verkoopbare, implementeerbare pakketjes. Dan een stukje aftersales en je bent klaar. Geen vage concepten en kretologie dus. Gewoon doen! Niet praten of piepen, maar doen.'

Folklore

Niezing is trots op zijn provincie, en hij heeft - met het voortschrijden der jaren - steeds meer oog gekregen voor het verleden, voor de lokale geschiedenis. 'Bijna iedere jonge ondernemer in Drenthe zegt dat de provincie "verjongd" moet worden; dat het moderner en dynamischer moet. Hou toch op! Laten we trots zijn op onze hunebedden en ons landschap. Laten we trots zijn op het Keltische volk. Weg met al die "snelle jongens". Ik ga regelmatig naar het Hunebedcentrum om even op adem te komen; om even goed na te denken over wat ik met de historie en traditie kan doen. Ik ga er heen om iets leuks te bedenken voor mijn gasten.'

Het woord 'gasten' is gevallen, dus we zijn eindelijk bij de hotellerie aangeland. Niezing: 'Het ging heel goed met de catering, maar de voetballerij is grillig, dus het leek mij verstandig om vaste grond onder de voeten te zoeken zolang het goed ging. Eind 1999 kon ik dit hotel overnemen. Ik kom uit deze omgeving, dus ik hoefde niet lang te twijfelen.'

De doelgroep van De Oringer Marke is vierledig, volgens de hotelier. 'We krijgen veel gasten van middelbare leeftijd die even willen onthaasten; dat zijn de typische weekeinde- en vakantiegasten. In het voorjaar en najaar zijn we enorm gericht op de 55-plussers; dat is een heel sterke groeimarkt. Zij gaan fietsen, wandelen, Nordic Walking... Particulier, maar ook groepsgewijs. En wie kan beter uitstapjes voor hen regelen dan Klaas-Jan zelf? Ik maak een programma voor de hele week; routes, bezoekjes, afspraken met de herder... Vanavond hebben we hier een optreden van de Schapendansers - folklore op en top.'

Het zakelijke segment (kleine vergaderingen en seminars) zorgt voor zo'n 25% van de omzet. 'We scoren niet zozeer op de zalen, maar meer op wat ermee gebeurt en wat er achteraan komt,' aldus Niezing. 'Ik houd van sport, dus we hebben hier twintig mountainbikes staan. Na de vergadering laat ik ze op de fiets - in rap tempo - de omgeving zien. Daarna een borrel in een café; gezamenlijk douchen; misschien nog een wijnproeverij en dan lekker met elkaar aan tafel. Of eerst vergaderen en vervolgens met de bolderwagen naar het hunebedmuseum; dan via een voettocht terug.'

Kortom, dat wat men tegenwoordig modieus 'imagineering' noemt, wordt door deze Drent al een hele tijd in praktijk gebracht. Over de vierde gastengroep - de sporters - hoeven we niet meer uit te weiden. Dat al die trainers met hun mannen bij Niezing over de vloer komen, heeft een simpele reden: alles is geregeld. Niezings ervaring met catering - voor een voetbalstadion - zal beslist een rol spelen. 'Onze keuken is ingericht op sportvoeding,' benadrukt hij. 'Ajax, PSV en Feyenoord zijn veel strenger op het gebied van voeding dan de clubs die geen Europees voetbal spelen, maar alle sporters hebben hun eigen wensen; bijvoorbeeld wel of geen vleescomponent in een pastamaaltijd vóór een wedstrijd. Ik snap de wereld van koolhydraten, eiwitten en vetten. Dat scheelt. De nationale ploeg van Zwitserland was, tijdens de jeugd-WK, door de FIFA ondergebracht in een ander hotel, maar zij kenden ons en kwamen driemaal in de week hier eten.'

Doener

De eigenheid van dit hotel is, volgens Niezing, de zachte waarde. 'Die kun je niet vermarkten. Het gaat over warmte, gezelligheid en gemoedelijkheid. Wij willen ons niet onderscheiden door middel van luxe en status. Je kunt echter niet in een advertentie zetten: "Bij ons is het zo gezellig." De mensen die hier geweest zijn moeten dat maar gewoon rondbazuinen. Volgende week zit mijn vrouw met onze gasten pompoenen uit te hollen.'

Hoewel Niezing zeer dynamisch aanwezig is in het hotel, houdt hij zich toch vooral bezig met de sales. 'Ik verkoop ongeveer 70% in de voorverkoop. Ik heb een netwerk binnen elk segment. Een mooi hotel en een mooie website zijn niet genoeg. Zodra je tevreden achterover gaat leunen blijft het hotel leeg. Je kunt een lijntje met een dobber uitwerpen en de hengel in een standaard zetten, of gaan vliegvissen. Ik doe het laatste. Achter een bureau zitten werkt niet. Ik ben Klaas-Jan: geen directeur, maar een doener.'

Een doener met ideeën. Bovendien iemand die met zijn tijd meegaat, want twee jaar geleden liet hij een schoonheidssalon bouwen op de eerste etage. Met sauna. 'Mijn vrouw masseert de voetballers,' zegt hij lachend. 'Zij heeft natuurlijk de diploma's, maar zij is ook nog eens charmant en aantrekkelijk.'

Nog andere ingevingen? De Oringer Marke richt zich in toenemende mate op de ouder-en-kind-markt. Niezing: 'De ouders van een klein kind kunnen 's avonds niet weg. Zij geven dus hun geld uit in het hotel... En dat geld uitgeven vormt geen probleem, want we hebben het aantal vitrines in het hotel, met daarin allerlei schoonheidsproducten, gestaag uitgebreid. Er wordt flink gekocht.'

De zes bowlingbanen van het hotel worden binnenkort compleet vernieuwd, maar bij De Oringer Marke denk je toch vooral aan sportieve activiteiten in de mooie Drentse natuur. Het 'wandelproduct' levert Niezing elk seizoen zo'n 80.000 euro op. Het moge duidelijk zijn: dit is een hotel in beweging.

De Oringer Marke
Kamers: 32
Basiskamer: 70,- (2p.); 61,- (1p.)
Standaardkamer: 78,- (2p.); 70,50 (1p.)
Juniorsuite: 93,- (2p.); 83,50 (1p.)
Mindervalidenkamer: 93,- (2p.); 83,50 (1p.)
Schoonheidssalon, sauna, tylarium
Bowlingcentrum
Wijnkelder
Vergader- en feestzalen

 

HM302006

Overig nieuws