De ziel van het product

10 juni 1998 | Redactie

Al eens met uw kinderen in Eurodisney geweest? En in Ponypark Slagharen? Met mijn vrouw en tweelingdochters van zeven heb ik beide attracties met een tussenpoos van een jaar bezocht. Eurodisney: anderhalf uur wachten voor de ronddraaiende dombo’s. Ponypark Slagharen: drie kwartier. Beide parken hebben een aantal vergelijkbare attracties voor kinderen van zeven jaar; je kunt ze allemaal op één dag doen. Toch was ik blij uit Ponypark Slagharen weg te kunnen, en vond ik dat in Eurodisney jammer. Waarom?

'Dat moge zo zijn', hoor ik u denken, 'maar bij Eurodisney besteden ze bakken met geld aan de training van mensen; ze kunnen zich jarenlang gigantische verliezen permitteren dankzij de bijzonder draagkrachtige moedermaatschappij.' Welzeker, maar het is niet alleen een kwestie van geld.

De consument van vandaag heeft geleerd marketingboodschappen te 'decoderen'. Is het alleen een glad verkoopverhaal, of is de boodschap 'echt'? Het maakt een klant niet uit of het product Holland Hotels heet, of Familiehotels; hij weet echte gastvrijheid van onwaarachtige te onderscheiden.

Paul Southgate, oprichter van het bureau 'Brandhouse', was één van de sprekers op de onlangs door Cornell University georganiseerde 'European Hotel Strategy Conference'. Hij kwam met de volgende analyse.

Meestal wordt bij de marketing voornamelijk aandacht besteed aan drie zaken: de wensen van de klant; de omgeving waarin gewerkt wordt; de concurrenten. Eigenlijk is dat niet meer dan de context van het product. Men is zich vaak te weinig bewust van de enorme toegevoegde waarde die de eigen organisatiecultuur kan genereren. Er moet een evenwicht zijn tussen drie grootheden wil een consument een product (e.g. een hotel) als echt bestempelen: visie (het ’ik denk ...’ van de volwassene); waarden en normen (het 'ik moet ...’ van de ouder); emotie (het 'ik wil ...’ van het kind).

Brand Soul Marketing noemt Paul Southgate dat. De herkenbaarheid en acceptatie van een product in de markt wordt niet alleen overgebracht via een brochure. De mensen die deel uitmaken van het product (niet alleen de marketingmensen) hebben - als scheppers van de organisatiecultuur - minimaal een even grote invloed op de herkenbaarheid van een product. Bij de dombo’s in Parijs is die balans er wel; bij de dombo’s in Slagharen (nog) niet.

Auteur: drs. E. G. Hoogendoorn

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: