De ziel van het product

10 juni 1998 | Redactie

Al eens met uw kinderen in Eurodisney geweest? En in Ponypark Slagharen? Met mijn vrouw en tweelingdochters van zeven heb ik beide attracties met een tussenpoos van een jaar bezocht. Eurodisney: anderhalf uur wachten voor de ronddraaiende dombo’s. Ponypark Slagharen: drie kwartier. Beide parken hebben een aantal vergelijkbare attracties voor kinderen van zeven jaar; je kunt ze allemaal op één dag doen. Toch was ik blij uit Ponypark Slagharen weg te kunnen, en vond ik dat in Eurodisney jammer. Waarom?

'Dat moge zo zijn', hoor ik u denken, 'maar bij Eurodisney besteden ze bakken met geld aan de training van mensen; ze kunnen zich jarenlang gigantische verliezen permitteren dankzij de bijzonder draagkrachtige moedermaatschappij.' Welzeker, maar het is niet alleen een kwestie van geld.

De consument van vandaag heeft geleerd marketingboodschappen te 'decoderen'. Is het alleen een glad verkoopverhaal, of is de boodschap 'echt'? Het maakt een klant niet uit of het product Holland Hotels heet, of Familiehotels; hij weet echte gastvrijheid van onwaarachtige te onderscheiden.

Paul Southgate, oprichter van het bureau 'Brandhouse', was één van de sprekers op de onlangs door Cornell University georganiseerde 'European Hotel Strategy Conference'. Hij kwam met de volgende analyse.

Meestal wordt bij de marketing voornamelijk aandacht besteed aan drie zaken: de wensen van de klant; de omgeving waarin gewerkt wordt; de concurrenten. Eigenlijk is dat niet meer dan de context van het product. Men is zich vaak te weinig bewust van de enorme toegevoegde waarde die de eigen organisatiecultuur kan genereren. Er moet een evenwicht zijn tussen drie grootheden wil een consument een product (e.g. een hotel) als echt bestempelen: visie (het ’ik denk ...’ van de volwassene); waarden en normen (het 'ik moet ...’ van de ouder); emotie (het 'ik wil ...’ van het kind).

Brand Soul Marketing noemt Paul Southgate dat. De herkenbaarheid en acceptatie van een product in de markt wordt niet alleen overgebracht via een brochure. De mensen die deel uitmaken van het product (niet alleen de marketingmensen) hebben - als scheppers van de organisatiecultuur - minimaal een even grote invloed op de herkenbaarheid van een product. Bij de dombo’s in Parijs is die balans er wel; bij de dombo’s in Slagharen (nog) niet.

Auteur: drs. E. G. Hoogendoorn

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: