Ewout Hoogendoorn: De hotellerie als gastentertainment

1 februari 2014 | Ewout Hoogendoorn

Ik bespeur grote gelijkenissen tussen de hotellerie en veel andere branches waar men zich richt op het entertainen van gasten. Neem nou bijvoorbeeld muziek- of toneeluitvoeringen. Sowieso is een concertzaal of theater al aardig vergelijkbaar. Het gaat om de bezetting en opbrengst per stoel, in plaats van per kamer. De marketing richt zich erop hoe je zoveel mogelijk gasten in die stoelen krijgt, en dat die gasten daar zoveel mogelijk voor betalen. Tegelijkertijd moet je dan de kosten van de voorstelling in de hand weten te houden. Gasten zijn vaak bereid om extra te betalen voor beter entertainment. De grap is dat een goed optreden in een verlaten fabriekshal meer kan opbrengen dan een mager optreden in het Concertgebouw.

Een eenvoudig driesterrenhotel op een mooie locatie, en met een goede bijpassende dienstverlening, kan een beter resultaat opleveren dan een vijfsterrenhotel dat zichzelf op een foute manier in de markt zet. 

Het optreden hoeft ook bij lange na niet altijd ‘nieuw’ te zijn. Muziekstukken van klassieke meesters blijven altijd in trek. Toch verandert er ook van alles in die business, terwijl je dat van buitenaf niet direct door hebt. Vroeger was de opera een muzikaal toneelstuk. Eerst was dat van en voor de elite, vervolgens stroomde het gewone volk de paleisachtige zalen binnen. Met name de Duitse opera’s hebben in de 19e eeuw een dergelijke ontwikkeling doorgemaakt. In de twintigste eeuw voltrok zich de overgang naar de musical. Dat zijn zichtbare veranderingen, maar de klassieke opera’s zijn het door de eeuwen heen goed blijven doen, terwijl ze ogenschijnlijk hetzelfde bleven.

Als je beter gaat kijken, zie je dat ze telkens volledig worden geherinterpreteerd. Dat richt zich niet alleen op de voorstelling zelf. Er vindt ook veel verandering plaats op het gebied van de organisatie, de marketing en de financiering van die voorstellingen.

Zowel in de hotellerie als in de business van culturele uitvoeringen wordt vrijwel alleen naar de ontwikkelingen in de eigen branche gekeken. Gezien de overeenkomsten tussen alleen al deze beide branches, die beide al heel oud zijn, en altijd gericht waren op gastentertainment en bezetting/opbrengst per eenheid, zou het leerzaam zijn om ze eens goed met elkaar te vergelijken. De general manager als dirigent voor zijn of haar personeel, en de gasten kunnen genieten van een prachtige voorstelling.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: