Ewout Hoogendoorn: De hotellerie als gastentertainment

1 februari 2014 | Ewout Hoogendoorn

Ik bespeur grote gelijkenissen tussen de hotellerie en veel andere branches waar men zich richt op het entertainen van gasten. Neem nou bijvoorbeeld muziek- of toneeluitvoeringen. Sowieso is een concertzaal of theater al aardig vergelijkbaar. Het gaat om de bezetting en opbrengst per stoel, in plaats van per kamer. De marketing richt zich erop hoe je zoveel mogelijk gasten in die stoelen krijgt, en dat die gasten daar zoveel mogelijk voor betalen. Tegelijkertijd moet je dan de kosten van de voorstelling in de hand weten te houden. Gasten zijn vaak bereid om extra te betalen voor beter entertainment. De grap is dat een goed optreden in een verlaten fabriekshal meer kan opbrengen dan een mager optreden in het Concertgebouw.

Een eenvoudig driesterrenhotel op een mooie locatie, en met een goede bijpassende dienstverlening, kan een beter resultaat opleveren dan een vijfsterrenhotel dat zichzelf op een foute manier in de markt zet. 

Het optreden hoeft ook bij lange na niet altijd ‘nieuw’ te zijn. Muziekstukken van klassieke meesters blijven altijd in trek. Toch verandert er ook van alles in die business, terwijl je dat van buitenaf niet direct door hebt. Vroeger was de opera een muzikaal toneelstuk. Eerst was dat van en voor de elite, vervolgens stroomde het gewone volk de paleisachtige zalen binnen. Met name de Duitse opera’s hebben in de 19e eeuw een dergelijke ontwikkeling doorgemaakt. In de twintigste eeuw voltrok zich de overgang naar de musical. Dat zijn zichtbare veranderingen, maar de klassieke opera’s zijn het door de eeuwen heen goed blijven doen, terwijl ze ogenschijnlijk hetzelfde bleven.

Als je beter gaat kijken, zie je dat ze telkens volledig worden geherinterpreteerd. Dat richt zich niet alleen op de voorstelling zelf. Er vindt ook veel verandering plaats op het gebied van de organisatie, de marketing en de financiering van die voorstellingen.

Zowel in de hotellerie als in de business van culturele uitvoeringen wordt vrijwel alleen naar de ontwikkelingen in de eigen branche gekeken. Gezien de overeenkomsten tussen alleen al deze beide branches, die beide al heel oud zijn, en altijd gericht waren op gastentertainment en bezetting/opbrengst per eenheid, zou het leerzaam zijn om ze eens goed met elkaar te vergelijken. De general manager als dirigent voor zijn of haar personeel, en de gasten kunnen genieten van een prachtige voorstelling.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: