Ewout Hoogendoorn: De hotellerie als gastentertainment

1 februari 2014 | Ewout Hoogendoorn

Ik bespeur grote gelijkenissen tussen de hotellerie en veel andere branches waar men zich richt op het entertainen van gasten. Neem nou bijvoorbeeld muziek- of toneeluitvoeringen. Sowieso is een concertzaal of theater al aardig vergelijkbaar. Het gaat om de bezetting en opbrengst per stoel, in plaats van per kamer. De marketing richt zich erop hoe je zoveel mogelijk gasten in die stoelen krijgt, en dat die gasten daar zoveel mogelijk voor betalen. Tegelijkertijd moet je dan de kosten van de voorstelling in de hand weten te houden. Gasten zijn vaak bereid om extra te betalen voor beter entertainment. De grap is dat een goed optreden in een verlaten fabriekshal meer kan opbrengen dan een mager optreden in het Concertgebouw.

Een eenvoudig driesterrenhotel op een mooie locatie, en met een goede bijpassende dienstverlening, kan een beter resultaat opleveren dan een vijfsterrenhotel dat zichzelf op een foute manier in de markt zet. 

Het optreden hoeft ook bij lange na niet altijd ‘nieuw’ te zijn. Muziekstukken van klassieke meesters blijven altijd in trek. Toch verandert er ook van alles in die business, terwijl je dat van buitenaf niet direct door hebt. Vroeger was de opera een muzikaal toneelstuk. Eerst was dat van en voor de elite, vervolgens stroomde het gewone volk de paleisachtige zalen binnen. Met name de Duitse opera’s hebben in de 19e eeuw een dergelijke ontwikkeling doorgemaakt. In de twintigste eeuw voltrok zich de overgang naar de musical. Dat zijn zichtbare veranderingen, maar de klassieke opera’s zijn het door de eeuwen heen goed blijven doen, terwijl ze ogenschijnlijk hetzelfde bleven.

Als je beter gaat kijken, zie je dat ze telkens volledig worden geherinterpreteerd. Dat richt zich niet alleen op de voorstelling zelf. Er vindt ook veel verandering plaats op het gebied van de organisatie, de marketing en de financiering van die voorstellingen.

Zowel in de hotellerie als in de business van culturele uitvoeringen wordt vrijwel alleen naar de ontwikkelingen in de eigen branche gekeken. Gezien de overeenkomsten tussen alleen al deze beide branches, die beide al heel oud zijn, en altijd gericht waren op gastentertainment en bezetting/opbrengst per eenheid, zou het leerzaam zijn om ze eens goed met elkaar te vergelijken. De general manager als dirigent voor zijn of haar personeel, en de gasten kunnen genieten van een prachtige voorstelling.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt en duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Hotelketens
Leonardo Boutique Hotel komt naar Nederland

Een aantal weken na de officiële opening van het eerste Leonardo Royal Hotel in Nederland, heeft Fattal Hotel Group bekend gemaakt ook het merk ‘Leonardo Boutique’ in Amsterdam te introduceren. Vanaf april 2020 zal Apollo Museumhotel Amsterdam City Centre, na een half jaar durende r...

Hotelketens Internationaal
Ruby Hotels vindt vermogende investeerder en zet in op grote groei

De Otto-familie heeft een aandeel van 25% verworven in de Ruby hotelgroep. De overname vond plaats in het kader van een kapitaalsverhoging. Ruby Hotels is in 2013 opgericht als een 'Lean Luxury hotelgroep' en exploiteert momenteel zeven Ruby hotels. Nog eens tien hotels zijn in aanbouw of wo...

Awards
TUI reikt award uit voor beste duurzaam toerisme scriptie

Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 november de TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award gewonnen. Deze award wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie van Nederland over duurzaam toerisme. In haar thesis heeft So...

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: