Ewout Hoogendoorn: De hotellerie als gastentertainment

1 februari 2014 | Ewout Hoogendoorn

Ik bespeur grote gelijkenissen tussen de hotellerie en veel andere branches waar men zich richt op het entertainen van gasten. Neem nou bijvoorbeeld muziek- of toneeluitvoeringen. Sowieso is een concertzaal of theater al aardig vergelijkbaar. Het gaat om de bezetting en opbrengst per stoel, in plaats van per kamer. De marketing richt zich erop hoe je zoveel mogelijk gasten in die stoelen krijgt, en dat die gasten daar zoveel mogelijk voor betalen. Tegelijkertijd moet je dan de kosten van de voorstelling in de hand weten te houden. Gasten zijn vaak bereid om extra te betalen voor beter entertainment. De grap is dat een goed optreden in een verlaten fabriekshal meer kan opbrengen dan een mager optreden in het Concertgebouw.

Een eenvoudig driesterrenhotel op een mooie locatie, en met een goede bijpassende dienstverlening, kan een beter resultaat opleveren dan een vijfsterrenhotel dat zichzelf op een foute manier in de markt zet. 

Het optreden hoeft ook bij lange na niet altijd ‘nieuw’ te zijn. Muziekstukken van klassieke meesters blijven altijd in trek. Toch verandert er ook van alles in die business, terwijl je dat van buitenaf niet direct door hebt. Vroeger was de opera een muzikaal toneelstuk. Eerst was dat van en voor de elite, vervolgens stroomde het gewone volk de paleisachtige zalen binnen. Met name de Duitse opera’s hebben in de 19e eeuw een dergelijke ontwikkeling doorgemaakt. In de twintigste eeuw voltrok zich de overgang naar de musical. Dat zijn zichtbare veranderingen, maar de klassieke opera’s zijn het door de eeuwen heen goed blijven doen, terwijl ze ogenschijnlijk hetzelfde bleven.

Als je beter gaat kijken, zie je dat ze telkens volledig worden geherinterpreteerd. Dat richt zich niet alleen op de voorstelling zelf. Er vindt ook veel verandering plaats op het gebied van de organisatie, de marketing en de financiering van die voorstellingen.

Zowel in de hotellerie als in de business van culturele uitvoeringen wordt vrijwel alleen naar de ontwikkelingen in de eigen branche gekeken. Gezien de overeenkomsten tussen alleen al deze beide branches, die beide al heel oud zijn, en altijd gericht waren op gastentertainment en bezetting/opbrengst per eenheid, zou het leerzaam zijn om ze eens goed met elkaar te vergelijken. De general manager als dirigent voor zijn of haar personeel, en de gasten kunnen genieten van een prachtige voorstelling.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: