Freek van der Valk somber over voortbestaan noodlijdende hotels

11 januari 2021 | Redactie

Freek van der Valk heeft in een inerview met Nieuwsuur een donker toekomstbeeld voor hotels geschetst. Als de overheid niet heel snel met meer ondersteuning komt voor de grote groep noodlijdende hotels, dan gaan er ondernemingen omvallen, vertelde van der Valk.

Van der Valk tegenover Nieuwsuur: "We zijn zeker onder de indruk van wat de regering aan het begin van de pandemie voor elkaar heeft gekregen. Dat was een slim pakket dat snel geregeld is. Maar tevreden zijn we absoluut niet." Freek van der Valk is eigenaar van het hotel in Ridderkerk en voert het woord namens de hotelvestigingen. Van der Valk is een grote werkgever: de 74 Van der Valk-hotels tellen gezamenlijk 14.000 werknemers. Hiermee is het het op een na grootste horecabedrijf van Nederland. 

Lastige tijden voor hotels

In Ridderkerk is slechts één van de 14 zalen in gebruik, en dan ook nog eens voor een vaccinatiecursus. De gasten die nog in het hotel verblijven, zijn voornamelijk zakelijke gasten. Zij krijgen ontbijtpakketjes, aangezien het restaurant gesloten is. "De NOW-regeling voorziet maar in een deel van de loonkosten, terwijl de buffers leegraken", aldus Van der Valk.

Voor grote vestigingen van Van der Valk is de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) een druppel op de gloeiendeplaat. "Voor kleine bedrijven is dat lastig, omdat ze zelf 30 procent moeten bijleggen. Maar de dure locaties, de grote vestigingen, zijn echt de pineut", zo verklaart hij tegenover Nieuwsuur. "De vergoeding is maximaal 90.000 euro per kwartaal, terwijl de vaste lasten voor een hotel kunnen oplopen tot een miljoen euro per vestiging." Een deel van de vestigingen heeft bovendien te veel medewerkers of te veel omzet om aanspraak te kunnen maken op de TVL.

Van der Valk stipt ook aan dat er nog een spannende tijd volgt als er een einde komt aan de coronamaatregelen en de regelingen: "Dan moeten we uitgestelde betalingen en financieringen terugbetalen. Terwijl we dan ook niet weten of mensen dan uit eten gaan, uit het buitenland komen, gaan vergaderen. Iedereen denkt dat het na de pandemie weer goed is, maar dan begint voor ons een nieuwe heel lastige periode."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met een aantal andere Europese steden, de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 milj ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: