Ga je wel of niet investeren in wellnessfaciliteiten?

28 juni 2016 | Christel Tuin

In 2014 telde Nederland 1631 drie-, vier- en vijfsterrenhotels. Circa 117 van deze hotels bieden een wellnessfaciliteit aan. 46 hotels(39 procent) daarvan zijn extern toegankelijk voor de ‘niet -hotelbezoeker’ en opgenomen in het totale aanbod van 142 wellnessbedrijven. Het gemiddelde prijsniveau voor de externe toegang van de wellness ligt op 20,92 euro per persoon. Binnen het aanbod zijn er 1041 driesterrenhotels waarvan 14 (1 procent) met wellness, 564 viersterrenhotels waarvan 86 met wellness (15 procent) en 26 vijfsterrenhotels waarvan 17 hotels (65 procent) met wellness. Hoe staat het anno 2016 met wellness in hotels? Ik sprak erover met Monique Kranendonk, marketing-, sales- en revenuemanager bij Hampshire Paping Hotel & SPA in Ommen.

Geen concurrentie
“In eerste instantie hadden we alleen een hotel met één sauna. Sinds tien jaar hebben we daar wellness aan toegevoegd. We hadden nog ruimte over en een prachtige tuin die groot genoeg was om sauna’s in te plaatsen. Daarnaast was er destijds geen concurrentie wat betreft wellness in Ommen, dus besloten we om het aan ons hotelaanbod toe te voegen.” De wellnessfaciliteiten bij het hotel zijnkleinschalig. Zo is er een binnenzwembad, twee massageruimtes, vier sauna’s, een beautysalon en een Turks stoombad.”

Hotelgasten vs. niet-hotelgast
“Ongeveer 90 procent van de hotelgasten maakt gebruik van het zwembad, ongeveer 60 procent geniet van de wellnessfaciliteiten. De verhouding tussen hotelgast en niet-hotelgast verschilt heel erg per dag. Onze wellness behoort tot de minder grote wellnessaccommodaties. Er kunnen ongeveer 60 gasten tegelijkertijd gebruik maken van de onze faciliteiten. Naast de gasten van buitenaf, bestaat onze doelgroep voor het grootste deel uit hotelgasten. We hebben deze gasten ook echt nodig om het geheel rendabel te houden.”

Wel of niet wellness toevoegen aan je hotel?
Volgens Kranendonk hangt het van verschillende factoren af of je wel of niet wellness moet toevoegen aan je hotel. “Het is afhankelijk van waar je zit, hoe je omgeving is. De vraag naar wellnessactiviteiten is afgelopen jaren gestegen, maar ook de controles, onderhoudskosten en wettelijke eisen zijn fors toegenomen. Elke dag moet het zwembad gecontroleerd worden op de aanwezigheid van legionella en ook alle andere faciliteiten moeten onderhouden worden. Je krijgt dus hoge onderhoudskosten. Een privésauna aanbieden in een hotel raad ik dan ook echt af. Alleen in de vorm van een wellnesscomplex dat ook voor bezoekers van buiten het hotel toegankelijk is, is het aanbieden van wellness financieel verantwoord.”

Sales en marketing van wellness
Monique meent dat het absoluut noodzakelijk is om het wellnessaanbod mee te nemen in de sales- en marketingactiviteiten. “Absoluut. De positionering is belangrijk. In ons hotel is ‘spa’ toegevoegd aan de hotelnaam en dit is zeker een voorwaarde om de wellnessfaciliteiten aan de man te brengen. Bovendien raad ik aan om aansluiting te zoeken bij een overkoepelende organisatie. Wij zijn bijvoorbeeld sinds een jaar aangesloten bij de Select Wellness Group. Je aansluiten is gunstig wat betreft de collectieve inkoop, maar zeker ook wat betreft de marketingacties. Grotere landelijke partners die consumentenacties in de markt zetten, zijn op dit moment voor een individuele sauna nauwelijks meer bereikbaar. Onderhandelingen vinden vaker met overkoepelende organisaties plaats. Daar kun je dus mooi op meeliften. Wij hopen dat deze acties resulteren in extra vaste gasten.”

Tips voor andere hotels
Ten slotte heeft de salesmanager nog wat tips voor hotels die wellness (her)overwegen. “Wees ervan bewust dat de receptie ook ’s avonds geopend moet zijn, want gasten maken graag tot ’s avonds laat gebruik van het wellnessaanbod. Daarnaast is het verstandig om je wellness als aparte organisatie neer te zetten en te kiezen voor een andere exploitant dan de exploitant van het hotel. Op deze manier kun je de wellness het beste positioneren en rendabel maken.”

Voorwaarden voor wellnessbezoek
Sauna en Wellness Nederland, de brancheorganisatie voor leisureondernemers in de wellnessbranche, heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de drempels en voorwaarden van een wellnessbezoek. Hieruit blijkt dat het grootste deel van de Nederlanders nog geen gebruik maakt van wellnessvoorzieningen. Twee op de drie mensen doet vrijwel nooit sauna- en wellnessactiviteiten en 30 procent ziet er tegenop om met vreemde mensen in hun blootje te zijn. Dit percentage onderschrijft het succes van de dagen met badkleding.

Demografische verschillen
Vrouwen vinden het naakt zijn vervelender dan mannen. Toch is de ruime meerderheid van de bezoekers van sauna en wellness vrouw. Vrouwen vinden het ten opzichte van mannen wel vaker te duur en te benauwd. Mannen vinden sauna en wellness vaker saai, waar vervolgens de branche op inspringt met barbiershops. Jonge mensen (tot 24 jaar) vinden wellness relatief vaak duur en saai, maar toch geeft 26 procent van de jonge mensen aan het wel eens te willen proberen. Mensen boven de 55 vinden het vaker een overbodige luxe.

Kansen
Ondanks het feit dat ze de sauna niet bezoeken, vindt 27 procent van de niet-bezoekers wellness- activiteiten wel aansprekend en overweegt 26 procent van de niet-bezoekers wel een bezoek aan wellnessactiviteiten. Daarnaast is het opvallend dat ongeveer de helft van de niet-bezoekers van het afgelopen jaar toch een sauna heeft bezocht. Van de ondervraagde niet-bezoekers geeft 19 procent aan dat het positieve effect van wellness op de gezondheid een reden is om (waarschijnlijk) vaker wellnessactiviteiten te ondernemen.

Bronnen: Van Spronsen horeca-advies, Sauna en Wellness Nederland

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: