Ga je wel of niet investeren in wellnessfaciliteiten?

28 juni 2016 | Christel Tuin

In 2014 telde Nederland 1631 drie-, vier- en vijfsterrenhotels. Circa 117 van deze hotels bieden een wellnessfaciliteit aan. 46 hotels(39 procent) daarvan zijn extern toegankelijk voor de ‘niet -hotelbezoeker’ en opgenomen in het totale aanbod van 142 wellnessbedrijven. Het gemiddelde prijsniveau voor de externe toegang van de wellness ligt op 20,92 euro per persoon. Binnen het aanbod zijn er 1041 driesterrenhotels waarvan 14 (1 procent) met wellness, 564 viersterrenhotels waarvan 86 met wellness (15 procent) en 26 vijfsterrenhotels waarvan 17 hotels (65 procent) met wellness. Hoe staat het anno 2016 met wellness in hotels? Ik sprak erover met Monique Kranendonk, marketing-, sales- en revenuemanager bij Hampshire Paping Hotel & SPA in Ommen.

Geen concurrentie
“In eerste instantie hadden we alleen een hotel met één sauna. Sinds tien jaar hebben we daar wellness aan toegevoegd. We hadden nog ruimte over en een prachtige tuin die groot genoeg was om sauna’s in te plaatsen. Daarnaast was er destijds geen concurrentie wat betreft wellness in Ommen, dus besloten we om het aan ons hotelaanbod toe te voegen.” De wellnessfaciliteiten bij het hotel zijnkleinschalig. Zo is er een binnenzwembad, twee massageruimtes, vier sauna’s, een beautysalon en een Turks stoombad.”

Hotelgasten vs. niet-hotelgast
“Ongeveer 90 procent van de hotelgasten maakt gebruik van het zwembad, ongeveer 60 procent geniet van de wellnessfaciliteiten. De verhouding tussen hotelgast en niet-hotelgast verschilt heel erg per dag. Onze wellness behoort tot de minder grote wellnessaccommodaties. Er kunnen ongeveer 60 gasten tegelijkertijd gebruik maken van de onze faciliteiten. Naast de gasten van buitenaf, bestaat onze doelgroep voor het grootste deel uit hotelgasten. We hebben deze gasten ook echt nodig om het geheel rendabel te houden.”

Wel of niet wellness toevoegen aan je hotel?
Volgens Kranendonk hangt het van verschillende factoren af of je wel of niet wellness moet toevoegen aan je hotel. “Het is afhankelijk van waar je zit, hoe je omgeving is. De vraag naar wellnessactiviteiten is afgelopen jaren gestegen, maar ook de controles, onderhoudskosten en wettelijke eisen zijn fors toegenomen. Elke dag moet het zwembad gecontroleerd worden op de aanwezigheid van legionella en ook alle andere faciliteiten moeten onderhouden worden. Je krijgt dus hoge onderhoudskosten. Een privésauna aanbieden in een hotel raad ik dan ook echt af. Alleen in de vorm van een wellnesscomplex dat ook voor bezoekers van buiten het hotel toegankelijk is, is het aanbieden van wellness financieel verantwoord.”

Sales en marketing van wellness
Monique meent dat het absoluut noodzakelijk is om het wellnessaanbod mee te nemen in de sales- en marketingactiviteiten. “Absoluut. De positionering is belangrijk. In ons hotel is ‘spa’ toegevoegd aan de hotelnaam en dit is zeker een voorwaarde om de wellnessfaciliteiten aan de man te brengen. Bovendien raad ik aan om aansluiting te zoeken bij een overkoepelende organisatie. Wij zijn bijvoorbeeld sinds een jaar aangesloten bij de Select Wellness Group. Je aansluiten is gunstig wat betreft de collectieve inkoop, maar zeker ook wat betreft de marketingacties. Grotere landelijke partners die consumentenacties in de markt zetten, zijn op dit moment voor een individuele sauna nauwelijks meer bereikbaar. Onderhandelingen vinden vaker met overkoepelende organisaties plaats. Daar kun je dus mooi op meeliften. Wij hopen dat deze acties resulteren in extra vaste gasten.”

Tips voor andere hotels
Ten slotte heeft de salesmanager nog wat tips voor hotels die wellness (her)overwegen. “Wees ervan bewust dat de receptie ook ’s avonds geopend moet zijn, want gasten maken graag tot ’s avonds laat gebruik van het wellnessaanbod. Daarnaast is het verstandig om je wellness als aparte organisatie neer te zetten en te kiezen voor een andere exploitant dan de exploitant van het hotel. Op deze manier kun je de wellness het beste positioneren en rendabel maken.”

Voorwaarden voor wellnessbezoek
Sauna en Wellness Nederland, de brancheorganisatie voor leisureondernemers in de wellnessbranche, heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de drempels en voorwaarden van een wellnessbezoek. Hieruit blijkt dat het grootste deel van de Nederlanders nog geen gebruik maakt van wellnessvoorzieningen. Twee op de drie mensen doet vrijwel nooit sauna- en wellnessactiviteiten en 30 procent ziet er tegenop om met vreemde mensen in hun blootje te zijn. Dit percentage onderschrijft het succes van de dagen met badkleding.

Demografische verschillen
Vrouwen vinden het naakt zijn vervelender dan mannen. Toch is de ruime meerderheid van de bezoekers van sauna en wellness vrouw. Vrouwen vinden het ten opzichte van mannen wel vaker te duur en te benauwd. Mannen vinden sauna en wellness vaker saai, waar vervolgens de branche op inspringt met barbiershops. Jonge mensen (tot 24 jaar) vinden wellness relatief vaak duur en saai, maar toch geeft 26 procent van de jonge mensen aan het wel eens te willen proberen. Mensen boven de 55 vinden het vaker een overbodige luxe.

Kansen
Ondanks het feit dat ze de sauna niet bezoeken, vindt 27 procent van de niet-bezoekers wellness- activiteiten wel aansprekend en overweegt 26 procent van de niet-bezoekers wel een bezoek aan wellnessactiviteiten. Daarnaast is het opvallend dat ongeveer de helft van de niet-bezoekers van het afgelopen jaar toch een sauna heeft bezocht. Van de ondervraagde niet-bezoekers geeft 19 procent aan dat het positieve effect van wellness op de gezondheid een reden is om (waarschijnlijk) vaker wellnessactiviteiten te ondernemen.

Bronnen: Van Spronsen horeca-advies, Sauna en Wellness Nederland

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Awards Duurzaamheid
''Moswand staat symbool voor groene bedrijfsvoering''

Tijdens het jaarlijkse Green Key Event van Stichting KMVK, op donderdag 14 februari, kreeg het pas geopende U Parkhotel in Enschede het gouden Green Key certificaat uitgereikt door WNF-ambassadeur Harm Edens. Met het behalen van het Green Key certificaat laat het U Parkhotel zien dat duurzaam en maa...

Hotel Opening
Primeur voor Amsterdam: Ascott wordt franchisegever

The Ascott Limited, een van de grootste eigenaar-exploitanten van verblijfsaccommodaties ter wereld, opent in maart 2019 haar eerste Apart'Hotel in Nederland. Amsterdam heeft daarmee nog een tweede primeur voor de groep: voor het eerst zal Ascott een franchisecontract afsluiten in Europa. Het Ne...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: