Het succes van designhotels

Auteur: redactie
1 november 2008
Het succes van designhotels

Designhotels zijn hot. Het concept is nieuw en het werkt maar een designhotel ben je niet zomaar. Wat precies het succes van een designhotel is? Een vragenrondje in de wereld van de designhotels, verspreid door heel Nederland, bracht het verlossende antwoord.

Sinds de Franse ontwerper Philippe Starck en de Amerikaanse ondernemer Ian Schrager eind jaren tachtig begonnen met het totale design van vijfsterrenhotels (1988, Royalton Hotel, New York) is het designhotel niet meer weg te denken uit onze samenleving. Voor het predicaat designhotel moet het hele hotelconcept vanaf het beginstadium doortrokken zijn van de ideeën van een ontwerper met visie. Een ontwerper moet fantasierijke en speelse omgevingen creëren waarin iedereen zijn eigen sprookje kan dromen. Of zoals eigenaar Grootjen van designhotel Texel Suites zegt: “het totaalplaatje moet kloppen.”

Alles goed overwegen

Gelegen aan de kade van de historische haven van Oudeschild, achter de markante gevel van een pakhuis uit het begin van de twintigste eeuw, staat het designhotel Texel Suites. Drie moderne suites waarbij de keuze voor het design, de succesfactor is voor dit hotel.

“Als je een hotelkamer binnenstapt en alles klopt, dan zit je in een designhotel. Alles moet bij elkaar aansluiten en van te voren uitgestippeld zijn. Het succes van een designhotel is dat mensen meer krijgen dan dat ze verwachten. Dat is in ieder geval bij ons de bedoeling. Er is wel een verschil. Je hebt design en je hebt design. Je kunt alles bij elkaar shoppen in de Ikea, maar je hebt ook écht design. Dan heb je van het sleutelgat tot aan de douchekop alles van tevoren uitgedacht en klopt het hele plaatje”, vertelt eigenaar A.P. Grootjen. “De natuurlijke materialen die wij gebruikt hebben in ons hotel waarderen de gasten. Natuursteen en zandsteen uit Italië, kom je niet vaak tegen en dat zijn dingetjes waar mensen meteen verliefd op raken. De meest gestelde vraag bij ons is dan ook waar komen die tegels vandaan?”, aldus A.P. Grootjen.  “Ik denk dat ons design het beste te omschrijven is als ‘tijdloos’. Met tijdloos design verstaan wij dat onze keuzes voor design een lange houdbaarheidsdatum hebben. Alles straalt rust uit van vloer tot sanitair en muur tot verlichting. Dus geen druk behang of vreemd vormgegeven wastafels in afwijkende kleuren, nee, rust!”

Oud en nieuw gaan samen

In het centrum van Maastricht staat het voormalige vijftiende-eeuwse Kruisherenklooster. Samen met de monumentale, gotische kerk is dit complex getransformeerd tot een designhotel. Een plek waar architectonische contrasten tussen het heden en verleden transparant worden. “Dit is bij ons vooral het succes geweest. Ons designhotel is enorm verrassend waarbij de link wordt gelegd met de monumentale bouw en de designinrichting. De samenwerking met verschillende designers kent een succesvol resultaat. Er zijn gasten over de hele wereld die naar ons hotel komen om het werk van deze ontwerpers te zien”, vertelt Martijn Aarts, directeur Kruisherenhotel.

Echte designhotels hebben niet altijd een positief imago, ze worden als onpersoonlijk, stijf en zakelijk ervaren. “Vaak denk je bij design aan strak en wit en dat is leuk, maar uiteindelijk komen mensen om te genieten. Als je wilt dat gasten terugkomen moet, je een bepaalde draai geven aan het concept. Door onze combinatie van oude elementen en nieuwe elementen in het design te verwerken, is ons hotel een warm gebeuren. Onze gasten moeten zich lekker op hun gemak voelen en de sfeer moet informeel zijn. Je moet niet het idee hebben dat je met een stropdas aan tafel moet zitten. Het design speelt hierbij een grote rol. Wij merken dat steeds meer gasten de hele dag in ons hotel blijven, ondanks dat we in hartje Maastricht zitten. De combinatie van oude elementen en nieuwe elementen in ons hotel wordt gewaardeerd door de gasten. Iedere kamer is verschillend en kent een andere accessoires en dat weten de gasten. Sommige houden ook echt een lijstje bij van kamers waarin ze al een keer overnacht hebben. Ook komen veel bezoekers ideeën opdoen voor het inrichten van hun eigen huis.”

Kiezen voor eigen gezicht

Hotel Artemis Amsterdam presenteert haar Nederlandse identiteit in de stijl van Dutch Design, de internationaal vermaarde stroming van hedendaagse Nederlandse ontwerpers van meubels en gebruiksvoorwerpen. Vanaf de entree tot in de hotelkamers zijn speelse, eigentijdse verwijzingen te vinden naar symbolen van de Nederlandse cultuur en design.

“Wij hebben werk van oude en nieuwe Nederlandse designers in ons hotel verwerkt en dat creëert een bepaalde sfeer. Tegenwoordig is design inderdaad vaak kil en strak maar als je oude elementen met nieuwe elementen kunt creëren, dan ontstaat er een warme sfeer.  Ik merk dat de gasten onze vormgeving van het hotel erg waarderen. Wij hebben puur gekozen voor Dutch design, dus voor Nederlands design omdat wij een Nederlands hotel willen neetzetten”, aldus Janice Monsanto, sales en marketing coördinator van het designhotel Artemis in Amsterdam.

Natuurlijke materialen in een moderne inrichting

Ook in het noorden van het land staan designhotels. Het Asgard Hotel in Groningen staat voor overnachten in een uniek designconcept. De kamers zijn ruim en sfeervol ingericht met designklassiekers. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen als hout, leem en staal.

“Normale hotels zijn er genoeg, maar mensen zijn op zoek naar iets anders, geen standaard hotel. Wij zijn nu een jaar geopend en zijn van 0 procent bezetting naar 65 procent bezetting in de week gegaan. Het loopt dus goed. Het concept is origineel en dat werkt”, vertelt Ricardo Mulder, bedrijfsleider. “Wij hebben veel hout gebruik en dat geeft een natuurlijk, warm effect. Zakelijke en toeristische gasten komen hier over de vloer, maar ik krijg nooit te horen dat we kil overkomen. Wij hebben natuurlijke materialen gecombineerd met een moderne inrichting. Onze plafonds en wandafwerking is duurzaam en dat vinden mensen leuk. Het is een keer iets anders. Het praktische gedeelte is af en toe een beetje lastig bij een designhotel. Zo kwamen er oudere gasten logeren en die wisten niet hoe ze de designkraan moesten gebruiken. In de toekomst willen we dit oplossen door extra te communiceren met de gasten, meer uitleg en beschrijvingen van de apparaten”, aldus Mulder.

Niets is hetzelfde

Dat Nederland nog lang niet uitgekeken is op designhotels mag duidelijk zijn. Er zit groei in de concepten en na dit vragenrondje blijkt dat elke hoteleigenaar zijn eigen draai en invulling eraan geeft. Geen designhotel is hetzelfde. Wij zijn in ieder geval nieuwsgierig hoe alle concepten zich verder ontwikkelen en wat we kunnen verwachten in de toekomst. Wordt 2009 een topjaar voor designhotels?

HM302008

Overig nieuws