Hoe groot is de impact van het coronavirus op de toeristensector?

4 februari 2020 | Redactie

Vorige week heeft de Chinese overheid reisbeperkingen opgelegd aan de eigen bevolking om verdere verspreiding van het coronavirus te beperken. Dat is slecht nieuws voor het toerisme wereldwijd.

Volgens persbureau Bloomberg maakten in 2018 maar liefst 163 miljoen Chinezen een reis naar het buitenland. Daar waren ze goed voor meer dan 30 procent van de toeristische bestedingen. Zal het wegblijven van Chinese toeristen ook voor de Nederlandse winkeliers en horeca zo’n aderlating zijn?

SARS

Ten tijde van de SARS-uitbraak in 2003 was het aandeel van de Chinese economie nog maar 4 procent van wereldeconomie. Inmiddels is dat 16 procent. Als het coronavirus de Chinese economie voor langere tijd lamlegt, heeft dat dus een veel grotere invloed op de wereldeconomie dan in 2003. Met het toenemen van de welvaart zijn de Chinezen meer buitenlandse reizen gaan maken. Ze komen niet alleen voor cultuur, maar spenderen vooral veel aan luxe consumentenproducten. Thuis in China moeten ze voor bekende merken veel meer betalen. Chinese toeristen staan ook in Nederland bekend als enthousiaste shoppers. Vooral bij diamantairs en in luxe modezaken en warenhuizen in Amsterdam zijn Chinezen graag geziene gasten. Ondanks de sterke groei van het inkomend toerisme vanuit China in de afgelopen jaren, is het aandeel Chinezen nog klein ten opzichte van het totaal aantal buitenlanders dat Nederland bezoekt.

Uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vorig jaar ruim 300.000 Chinezen naar Nederland kwamen en hier zo’n 530.000 keer overnachtten. Dat is respectievelijk 1,9 en 1,7 procent van het totaal aantal buitenlandse toeristen en overnachtingen.

32,5 miljard

Het is nog zeer onzeker hoelang de reisbeperkingen zullen duren. Maar wat zouden de gevolgen zijn wanneer er een jaar lang geen Chinese toeristen naar Nederland zouden komen? Alle buitenlandse toeristen besteedden volgens het CBS in 2018 maar liefst 32,5 miljard euro aan horeca en retail in Nederland. Per toerist is dat gemiddeld 2.214 euro tijdens het verblijf. Maar de Chinese toerist is niet gemiddeld. Volgens NBTC Holland Marketing gaven Chinese toeristen per verblijf in 2016 zo’n 75 procent meer uit dan de gemiddelde toerist. Dit zou betekenen dat de horeca en detailhandel met het wegblijven van 300.000 Chinezen in een jaar tijd zo’n 1 miljard euro zou mislopen. Dat is ruim 2 procent van de jaaromzet in de horeca en detailhandelsbranches als mode, warenhuizen en juweliers, hoewel dit percentage voor enkele winkeliers best eens fors hoger kan liggen.

Geluk bij een ongeluk

Al met al lijkt de bijdrage van Chinezen aan de omzet van de toeristische sector in Nederland niet zo groot als Bloomberg schetst. Dit geldt ook voor Amsterdam, waar ongeveer de helft van de Chinezen overnacht. Het aandeel Chinese toeristen binnen het totaal van de buitenlandse toeristen dat in de hoofdstad overnacht, is gelijk aan het landelijk gemiddelde. Een grote kanttekening bij deze berekening is bovendien dat die is gebaseerd op de aanname dat de Chinezen een heel jaar wegblijven. Zo ver is het nog lang niet. Voorlopig is het een geluk bij een ongeluk dat het aantal Chinese toeristen in de wintermaanden grofweg de helft lager is dan in de zomermaanden (zie onderstaand figuur). Dus als de crisis tot enkele maanden beperkt blijft, is het verlies voor de toeristische sector klein, al zal een enkele juwelier, restauranthouder of hoteleigenaar hier wellicht anders over denken. Toch is het algemene beeld dat de 30 procent uit het bericht van Bloomberg voor Nederland minstens een factor tien kleiner is. Dat komt doordat Chinezen, net als de meeste mensen, vooral in hun eigen regio op vakantie gaan.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: