Horeca maakt zich winterklaar

18 november 2011 |
Horeca maakt zich winterklaar<

Winterse weersomstandigheden hebben een negatief effect op de omzet in de horecasector. Ondernemers doen er goed aan nu al voorbereidingen te treffen om de gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Dat concludeert Best Western Hotels Nederland na
een inventarisatie van de omzet in voorgaande winters.

Strenge winter verwacht
Onlangs voorspelde Meteoconsult een extreem koude winter. Kijkend naar voorgaande jaren is te zien dat barre winters niet bijdragen aan de omzet.

Barometers economie en weer dalen
Wytze van den Berg, directeur van Best Western Hotels Nederland: "Naast de weersvoorspelling, is ook de economische voorspelling nog steeds niet al te rooskleurig. Horecaondernemers moeten zich daarom goed indekken waar ze kunnen en daar hoort een goede voorbereiding voor de winter bij. Zo kunnen ze de klappen opvangen."

Flexibel personeel
Ondernemers in de horecabranche moeten rekening houden met de volgende zaken, willen zij goed voorbereid zijn:
• Maak flexibele personeelsroosters en werk zoveel mogelijk op oproepbasis. In dat geval hoef je op rustige dagen geen overbodig personeel uit te betalen.
• Regel flexibele inkoopregelingen. Zorg voor voldoende voorraad van houdbare producten, zodat gasten die vanwege extreem weer langer moeten blijven wel een goede maaltijd kunnen krijgen. Koop verse producten juist zo laat mogelijk in om overschotten op rustige dagen te voorkomen.
• Onderwerp het pand tijdig aan een onderhoudsbeurt om het ‘winterklaar’ te maken. Controleer daarbij onder andere de leidingen en kachels en zorg dat de locatie altijd goed bereikbaar is. Bij insneeuwen is niets zo vervelend voor gasten als kachels die niet werken door een gesprongen leiding.
• Verzamel tijdig voldoende strooizout, startkabels, ijskrabbers, handschoenen, sneeuwschuivers en andere benodigdheden, om ervoor te zorgen dat gasten kunnen arriveren en vertrekken wanneer zij dat wensen.
• Bereid alvast themaperiodes en –dagen voor en betrek naast de gasten ook omwonenden bij de winteractiviteiten. Wanneer gasten vanwege het slechte weer niet kunnen komen, kunnen omwonenden waarschijnlijk ook niet weg naar elders in het land. Maak daar gebruik van. Organiseer bijvoorbeeld een buurtdiner met typisch Nederlandse gerechten of een kerstmarkt.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: