Hotelinnovatie: Een hotel kan energieneutraal opereren

18 december 2017 | Thijs Jacobs

Een hotelkamer koelen of verwarmen. Je staat er zelden bij stil, maar omdat iedere gast iets anders wil, zit er aardig wat techniek achter deze functionaliteit. Tegenwoordig kan tapwater bijvoorbeeld verwarmd worden door warmte die vrijkomt bij het koelen van een kamer. Dit levert een aanzienlijke besparing op.

DOWNLOAD GRATIS HOTEL & DESIGN

De mannen van het bedrijf Mur Conditioning weten alles van deze techniek. Niet voor niets is het bedrijf installateur bij enkele van de grootste hotelketens en zijn er inmiddels bijna zestig werknemers in dienst. Erik Sluijs is samen met eigenaar Patrick Mur verantwoordelijk voor de verkoop en advisering. “Tegenwoordig draait alles om duurzaamheid”, vertelt Erik. “Vroeger was je behoorlijk beperkt in wat je kon, je kon alleen maar koelen of verwarmen op de hotelkamer. Verder niets.”

Investeringen terugverdienen
Tegenwoordig kunnen deze geavanceerde systemen veel meer. Daardoor wordt er zuiniger met energie omgegaan en dat is niet alleen goed voor de natuur, maar ook voor de portemonnee van de hotelier. Patrick: “De vloerverwarming in de lobby kun je nu bijvoorbeeld ook meenemen in het plan. Tapwater werd traditioneel altijd verwarmd door middel van een cv-ketel die op gas werkt. Dat hoeft niet meer. Tegenwoordig kiezen onze klanten steeds vaker voor een warmtepomp, waardoor je niet op het gasnet aangesloten hoeft te zijn en de energiekosten veel lager uitvallen, ook omdat warmte terug wordt gewonnen. De investering is hoger, maar deze wordt absoluut terugverdiend.”

Rendement wordt steeds beter
Er zijn ook andere manieren waardoor het hotel kan besparen op energie. Erik: “De airco kan in veel hotels pas aan als de kaart door de hotelgast in de kaartlezer wordt gestoken. Je kunt ook raamcontacten plaatsen, waardoor er niet geconditioneerd kan worden als het raam open is. Dat zijn relatief simpele voorbeelden, maar wel effectief. Daarnaast stellen we samen met de eigenaar van het hotel bij oplevering een instelbereik in, dat is vaak ergens tussen de 20 en 22 graden Celsius. Op deze manier kunnen je hotelgasten de verwarming niet op 28 graden zetten. Door de tijd heen is de COP, dat is een afkorting van de ‘Coefficient Of Performance’, steeds verbeterd. Een systeem van nu kun je niet vergelijken met een vijftien jaar oud systeem. Eigenlijk kun je het zo uitgebreid maken als je wilt. Wij zijn uitermate flexibel en kunnen bijna alles leveren, ook op maat. Of je nu tien of vierhonderd kamers hebt, dat maakt ons niet uit. Iedere klant krijgt de best mogelijke service, vierentwintig uur per dag.”

Leasen of kopen?
Niet iedere hotelier heeft de liquiditeit beschikbaar om het klimaatsysteem te vervangen. Wanneer moet zo’n systeem nu echt vervangen worden? “De levensduur van een systeem is ongeveer vijftien jaar”, vertelt Patrick. “Wanneer je een oud - maar nog steeds functionerend - systeem hebt, dan kun je zelf uitrekenen of een nieuwer en zuiniger systeem goed is voor je portemonnee. In de praktijk zien we echter dat hoteliers klimaatsystemen vaak pas vervangen wanneer er iets niet meer werkt. Gezien de hoogte van de investering hebben wij een leaseconstructie opgezet. Vanaf 1 euro 95 per nacht per kamer hangt er een modern airconditioningsysteem in je hotel. Dit is inclusief service en onderhoudskosten. Na zeven of tien jaar is het hotel eigenaar van de installatie.”

Doorgroeien
Mur Conditioning is op zoek naar nieuwe medewerkers, technische jongens vooral. Het gaat goed met het bedrijf en binnen de hotellerie is de naam inmiddels gevestigd. Hoe komt dat? “Gewoon omdat we zo goed zijn”, vertelt de directeur, met gepaste trots en een vleugje bravoure in zijn stem. “Vanaf installatie tot en met service na tien jaar… We staan vierentwintig uur per dag voor onze klanten klaar. En voor onze klanten is het gemakkelijk, want met één contract heb je je gehele hotel gekoeld en verwarmd. Het voordeel van de leaseconstructie is bovendien, dat je vooraf precies weet wat je per kamer per jaar kwijt bent aan kosten voor het klimaatsysteem. Je komt dus niet voor onverwacht hoge kosten te staan wanneer er iets defect blijkt te zijn.” De directeur is enthousiast over zijn eigen bedrijf. Dat mag ook, want de groei is er nog lang niet uit. Eind volgend jaar hoopt het bedrijf meer dan zeventig man in dienst te hebben. Nu zijn dat er 57 en dat is al te weinig, volgens Patrick.

Simpele bediening
De hotellerie kent uitdagingen met betrekking tot installatie van klimaatsystemen. Mur kent onze branche als geen ander. Wat maakt een hotel zo bijzonder? Erik: “Een hotel heeft vooral heel veel kamers… Wanneer je slim gebruik maakt van energie-uitwisseling, dan kun je het tapwater in de ene kamer verwarmen met de energie die vrijkomt bij het koelen van de andere kamer. Een hotel kan geheel klimaatneutraal zijn bij gebruik van een warmtepomp. Deze pomp haalt de meeste energie uit de buitenlucht en een klein deel uit elektra. Dat deel kun je opvangen met zonnepanelen. Hotelgasten hebben ook behoefte aan een bediening die zo gemakkelijk mogelijk is. Leveranciers van klimaatsystemen vragen ons ook af en toe om input, omdat wij in zoveel hotels komen. Welke hotels we onlangs nog hebben gedaan? Novotel Schiphol bijvoorbeeld, daar mochten we 314 kamers bouwen. Overigens betrof het daar geen lease, maar koop. We doen ook kleinere hotels, zoals Ibis Stein en Rotterdam Airport, met 140 kamers. Nog grotere hotels, zoals Amsterdam City Harbour Hotel, met bijna 500 units, doen we ook. Geen enkel probleem. Ook in het buitenland zijn we actief trouwens, zoals in Essen, waar we pas geleden 150 kamers hebben opgeleverd. Binnenkort starten we met de bouw van het nieuwe Moxy hotel in Düsseldorf, dit hotel telt 160 kamers.”
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Column David Bakker
Column: Keizer, koning, kroonprins

Tijdens de opening van HotelTech 2019, bijna een jaar geleden, vroeg dagvoorzitter Jeroen Smit aan de zaal vol hoteliers met welk doel zij voor de hospitalitybranche hadden gekozen? Voor het geld? Of omdat gastvrijheid in je DNA zit? Uit zijn verhaal dat volgde concludeerde ik dat je alleen een gezo ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 3

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 3 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Het laatste deel volgt over enkele dagen. Je team, was dat groot? ...

Columns
Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

Triest nieuws, maar we zullen nog een lange periode moeten dealen met het coronavirus. Alhoewel veel hotels in Nederland deze zomer hebben geprofiteerd van de binnenlandse vakanties gaan we een twijfelachtige herfst en winter tegemoet. Ik ben bang dat een deel van uw gasten een psychologisch ‘ ...

Hotelketens
Hotel Merici Sittard wordt toegevoegd aan Accor hotelmerk MGallery

Hotel Merici Sittard van Black Label Hotels wordt per 1 april 2021 onderdeel van Accor’s MGallery Hotel Collection. Het viersterrenhotel is gevestigd in het voormalige klooster van de zusters Ursulinen aan de Oude Markt in het centrum van Sittard. De franchise partner is de huidige operator, B ...

Toerisme Airbnb
Dit zijn de meest gastvrije plekken in Nederland

Staycations zorgen voor een nieuwe trend. Nederlanders zoeken vaker landelijke gebieden op, waarbij met name Airbnb-gasten in minder bezochte provincies gastvrij ontvangen zijn door hosts. In verband met COVID-19 zijn Nederlanders gevraagd deze herfstvakantie dichtbij huis te blijven. Airbnb spoort ...

Hotelbouwplannen Opening
Boutique hotel WSHS opent in 2021

Iets stilletjes tot leven laten komen. Iets dat er al lang was, maar ineens van zich laat horen. Het is de metamorfose van het oude Weeshuis (1599) in Gouda naar Boutique hotel WSHS; nu nog volop in de steigers, straks een stijlvol toevluchtsoord met internationale allure. Met veel liefde is het mon ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: