Hotellinnen, een heftige logistieke operatie

Auteur: Thijs Jacobs
12 september 2017
Hotellinnen, een heftige logistieke operatie

Even de was doen...Was het maar zo eenvoudig. Logistiek gezien is linnengoed een vrij heftige operatie binnen de hotellerie. Zowel in grote als in kleinere hotels. Qua efficiëntie kan het beter en Rob Kimman van Blycolin weet daar alles van.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Volgens Kimman is de hospitalitybranche traditioneel ingesteld: “Het liefst willen hoteliers hun linnen iedere ochtend in de week om half negen ontvangen. Vaak uit gewoonte, zonder dat dit absoluut noodzakelijk is. Daarnaast kan er beter gekeken worden naar bezetting, waardoor er meer inzicht is in de voorraad en behoeften. De bezettingen en de fluctuaties daarvan worden niet of nauwelijks met elkaar gedeeld. Op basis van de informatie ‘het is druk’ kunnen wij  helaas niet afleiden of er één of twee vrachtwagens nodig zijn en hoeveel containers er gebracht  en meegenomen moeten worden.” 

Meten is weten

Gelukkig staan de technologische ontwikkelingen niet stil. De RFID-chip (Radio-Frequency Identification chip) is volgens Rob in de nabije toekomst breed inzetbaar. “Wanneer linnen is uitgerust met zo’n chip, dan krijgen wij beter inzicht in de processen en het hotel ook. Hoe het werkt? Wanneer het linnen het hotel binnenkomt, wordt het gescand. Dit kan met een handscanner of een poort. Wij doen hetzelfde in de wasserij. Het hotel kan dan zien wat er onderweg is of in de wasserij."

"Logistiek gezien is de hotellerie best wel complex, zeker vergeleken met een supermarkt. In een supermarkt draait de logistiek op verkoop. Alle verkopen worden tot op de stuk geregistreerd en op basis van verkopen aangevuld en besteld. Maar in een hotel is het linnengebruik van iedere gast anders. Het gebruik van spullen is dus vooraf onbekend en een stay-over of een check-out resulteert ook in een andere wens van het hotel."

Kostbare operatie

“Het enthousiasme voor de RFID-chip is groot bij hoteliers”, aldus Kimman. “Dat vind ik een beetje vreemd, aangezien er voor het hotel gelimiteerde voordelen zijn. Het kost immers behoorlijk wat geld. Zo’n chip kost momenteel  zestig, zeventig cent en dit staat niet in verhouding tot de aankoopprijs van een groot deel van het hotellinnen. Gastendoekjes zijn bijvoorbeeld zelfs goedkoper dan de chip zelf. Die chip is in verhouding dus best duur."

"Daarnaast hebben wij dan heel goed inzicht waar de artikelen rouleren maar ook waar ze verdwijnen. Hotels verwachten dus dat wij investeren en dat doen we ook. In Duitsland draaien we momenteel proef met de laatste ontwikkeling van chips bij een nieuw hotel en die verloopt heel erg goed. Om je een idee te geven: we hebben daar in  totaal aan hardware en software 60.000 euro geïnvesteerd, dat is redelijk wat geld voor textiel..."

Hogere kwaliteitsgraad

Toch blijft Blycolin investeren in technologische ontwikkeling. De prijs zal alleen maar verder omlaag gaan in de toekomst en de betrouwbaarheid van de chips wordt vergroot. Kimman: “De voordelen zijn er zeker. Het tellen van dertig containers duurt lang en intern is er in hotels een beter overzicht van wat er in huis is. Nu wordt er binnen hotels vaak op ervaring en gevoel gehandeld in plaats van te werken met data. Dat kan dus beter. Daarnaast zijn er spullen waarover wij met klanten afspreken dat die een ‘x-aantal’ keer meegaan, zoals handdoeken. Als een hotel die na het afgesproken aantal wasbeurten uit het proces wil hebben, dan is dat met behulp van de RFID-chip goed te controleren. Het kwaliteitsaspect wordt hiermee verhoogd.” 

Multifunctionele containers

Niet ieder hotel is hetzelfde en ook Blycolin heeft hiermee te maken. “Een hotel in een oud pand in het centrum van Amsterdam vraagt om een andere logistieke aanpak dan een modern hotel met een laaddock. We passen ons aan iedere individuele situatie aan. In België werken we samen met een hotel waarbij de container tegelijkertijd een servicewagen voor de housekeeping is en waarbij we de traditionele aluminium wascontainer hebben vervangen voor een moderne kunststof servicewagen. Dat is ideaal, maar helaas niet geschikt voor ieder hotel, zoals bijvoorbeeld hotels waarbij er gangen met trappetjes zijn. 

Daarnaast zijn er hotels waar we iedere dag komen, vanwege de beperkte opslagmogelijkheden, terwijl andere hotels maar drie keer per week bezocht hoeven te worden. Over het algemeen moeten we vaker langs bij hotels in de grote steden, mede door de hogere bezettingsgraad en de omvang van de hotels. Het logistieke proces achter linnen is omvangrijker dan menig hotelier denkt.” 

Badmat-index


Blycolin kan aan het linnen zien hoe hotels in bepaalde regio’s draaien. Met de badmat als graadmeter zou de linnenexpert een ‘badmat-index’ van de hotellerie kunnen starten. Kimman moet er een beetje om lachen, maar beaamt dit: “Natuurlijk komen we bij veel hotels binnen en zien we wat er aan linnen wordt aangeboden. Als een hotel van 32 naar 20 containers met op te halen vuile was gaat, dan zegt dat wat over de kamerbezetting. Zelf zie ik de badmat als ideaal meetobject. Aan de badmat kun je immers direct zien of een hotelkamer wel of niet gebruikt is. Het aantal badmatten zegt ons veel over het aantal verkochte kamers van een hotel.

Of ik bepaalde trends zie? Naast Amsterdam is het aantal hotels en long stay accommodaties ook in steden als Rotterdam en Den Haag in de laatste jaren explosief gegroeid. Ik zie het deels als ‘overflow’ van Amsterdam, waar de mogelijkheden om hotels te ontwikkelen uitgeput raken. 

De Veluwe blijft een zorgenkindje, zeker voor traditionele hotels. Het is een regio van een weekje op fietsvakantie gaan en daarom ook sterk afhankelijk  van het seizoen. In het verleden werd dit aangevuld met inkomsten uit de zakelijke markt en trainingen, maar die markt is voor een groot deel weggevallen. De hotellerie in die regio staat voor een grote uitdaging om zich te onderscheiden en klanten te verleiden…” 
 

Overig nieuws