Huisdieren in het hotel: Cave canem!

Auteur: redactie
2 april 2005
Huisdieren in het hotel: Cave canem!

Veel hoteliers zijn mordicus tegen de aanwezigheid van huisdieren in hun hotel. Gelukkig - voor de dierenliefhebbers - zijn er genoeg hoteliers die begrip opbrengen voor baas en hondje. Maar hoe je het teefje ook wendt of keert, een viervoeter over de vloer blijft 'lastig'. Een hotelier die het beest naar elders verwijst, heet dieronvriendelijk te zijn. Dan blijft hij achter met een... kater. Hoe deze te vermijden?

Eén op de drie huisdierbezitters houdt net zoveel van zijn huisdier als van zijn familie of vrienden; dat blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoek van Maurice de Hond. Hieruit blijkt ook dat 58 procent van de Nederlanders vindt dat de dierenrechten in de Nederlandse grondwet moeten komen. Ruim 10 procent meent dat dieren net zoveel rechten hebben als mensen. Nog even en een toegangsverbod voor honden wordt aangevochten voor de rechter, omdat het in strijd is met de grondwet.

Mild

Best Western en Holland Hotels kennen geen algemeen toelatingsbeleid voor honden. Beide organisaties laten dit over aan de individuele hoteleigenaar. John Moreu, marketingspecialist voor Holland Hotels: 'Veel van onze leden staan positief tegenover de komst van huisdieren. Zo niet, dan is dat meestal omdat de ruimte dit niet toelaat.'

Lillian Pluimes, eigenares van (Holland) Hotel Berg en Dal in het Overijsselse De Lutte: 'Wij gaan uit van de goede trouw van de hondeigenaar. Onze enige voorwaarde is dat honden aangelijnd zijn in het restaurant, de tuin en op het parkeerterrein. Als in het restaurant meer dan één hond aanwezig is, dan zorgen wij ervoor dat ze van elkaar gescheiden worden. Sommige gasten nemen zelf - we stellen dit niet verplicht - een hok of deken mee. We vragen wel een vergoeding van € 7,50 voor de schoonmaakkosten.'

Jan van Lieshout, van Best Western Hotel Nieuwevliet-Bad in de gelijknamige Zuid-Hollandse badplaats: 'Zo zijn wij ook begonnen. Wat is er leuker dan met je hond spelen op het strand. Maar regels bleken gewoon nodig te zijn.' Van Lieshout doelt op ontoelaatbare situaties die zich voordeden. 'Je ziet ineens een hond aan de ontbijttafel snuffelen, of een gast die in zijn ochtendjas naar de entree wandelt, en daar zijn hond zijn behoefte laat doen. We hebben ook gasten gehad die het balkon gebruikent als hondentoilet. Of bij gebrek aan een deken voor de hond, het dekbed maar op de grond legden...'

En dan zwijgen we nog over de overlast voor het huishoudelijk personeel. Of over gasten die ongevraagd besprongen worden. Of over mensen die met een allergie kampen, en die zeker wars zijn van geblaf en gehuil.

Paal en perk

Zonder hond en baas figuurlijk te willen muilkorven, heeft Van Lieshout een hondenreglement opgesteld. Hierin wordt niet met geboden en verboden richting de gasten gecommuniceerd, maar via de hond: '... Ik zorg dat ik in het hotel altijd mijn riem om heb.' Of: '...Ik mag niet in het restaurant en de ontbijtzaal komen.'

Honden worden niet geacht in de hotelkamer achter te blijven. Van Lieshout: 'Ik ga ervan uit dat iemand zijn hond meeneemt om actief met hem bezig te zijn. We zijn uiteindelijk geen kennel. Gasten krijgen gewoonlijk het reglement vooraf toegestuurd, samen met het bevestingsformulier; zij moeten op een formulier het aantal personen en honden aangeven en dit ondertekenen. Wij rekenen € 15,- voor de schoonmaakkosten.'

Van Lieshout zegt met zijn hondenreglement heel goede ervaringen te hebben. 'Om te laten zien dat we het beste met baas en hond voor hebben, krijgt de baas bij aankomst een bonbon en de hond een bot.'

HM302005

Overig nieuws