Huisdieren in het hotel: Cave canem!

2 april 2005 | redactie

Veel hoteliers zijn mordicus tegen de aanwezigheid van huisdieren in hun hotel. Gelukkig - voor de dierenliefhebbers - zijn er genoeg hoteliers die begrip opbrengen voor baas en hondje. Maar hoe je het teefje ook wendt of keert, een viervoeter over de vloer blijft 'lastig'. Een hotelier die het beest naar elders verwijst, heet dieronvriendelijk te zijn. Dan blijft hij achter met een... kater. Hoe deze te vermijden?

Eén op de drie huisdierbezitters houdt net zoveel van zijn huisdier als van zijn familie of vrienden; dat blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoek van Maurice de Hond. Hieruit blijkt ook dat 58 procent van de Nederlanders vindt dat de dierenrechten in de Nederlandse grondwet moeten komen. Ruim 10 procent meent dat dieren net zoveel rechten hebben als mensen. Nog even en een toegangsverbod voor honden wordt aangevochten voor de rechter, omdat het in strijd is met de grondwet.

Mild

Best Western en Holland Hotels kennen geen algemeen toelatingsbeleid voor honden. Beide organisaties laten dit over aan de individuele hoteleigenaar. John Moreu, marketingspecialist voor Holland Hotels: 'Veel van onze leden staan positief tegenover de komst van huisdieren. Zo niet, dan is dat meestal omdat de ruimte dit niet toelaat.'

Lillian Pluimes, eigenares van (Holland) Hotel Berg en Dal in het Overijsselse De Lutte: 'Wij gaan uit van de goede trouw van de hondeigenaar. Onze enige voorwaarde is dat honden aangelijnd zijn in het restaurant, de tuin en op het parkeerterrein. Als in het restaurant meer dan één hond aanwezig is, dan zorgen wij ervoor dat ze van elkaar gescheiden worden. Sommige gasten nemen zelf - we stellen dit niet verplicht - een hok of deken mee. We vragen wel een vergoeding van € 7,50 voor de schoonmaakkosten.'

Jan van Lieshout, van Best Western Hotel Nieuwevliet-Bad in de gelijknamige Zuid-Hollandse badplaats: 'Zo zijn wij ook begonnen. Wat is er leuker dan met je hond spelen op het strand. Maar regels bleken gewoon nodig te zijn.' Van Lieshout doelt op ontoelaatbare situaties die zich voordeden. 'Je ziet ineens een hond aan de ontbijttafel snuffelen, of een gast die in zijn ochtendjas naar de entree wandelt, en daar zijn hond zijn behoefte laat doen. We hebben ook gasten gehad die het balkon gebruikent als hondentoilet. Of bij gebrek aan een deken voor de hond, het dekbed maar op de grond legden...'

En dan zwijgen we nog over de overlast voor het huishoudelijk personeel. Of over gasten die ongevraagd besprongen worden. Of over mensen die met een allergie kampen, en die zeker wars zijn van geblaf en gehuil.

Paal en perk

Zonder hond en baas figuurlijk te willen muilkorven, heeft Van Lieshout een hondenreglement opgesteld. Hierin wordt niet met geboden en verboden richting de gasten gecommuniceerd, maar via de hond: '... Ik zorg dat ik in het hotel altijd mijn riem om heb.' Of: '...Ik mag niet in het restaurant en de ontbijtzaal komen.'

Honden worden niet geacht in de hotelkamer achter te blijven. Van Lieshout: 'Ik ga ervan uit dat iemand zijn hond meeneemt om actief met hem bezig te zijn. We zijn uiteindelijk geen kennel. Gasten krijgen gewoonlijk het reglement vooraf toegestuurd, samen met het bevestingsformulier; zij moeten op een formulier het aantal personen en honden aangeven en dit ondertekenen. Wij rekenen € 15,- voor de schoonmaakkosten.'

Van Lieshout zegt met zijn hondenreglement heel goede ervaringen te hebben. 'Om te laten zien dat we het beste met baas en hond voor hebben, krijgt de baas bij aankomst een bonbon en de hond een bot.'

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: