Hulp bij allergenenwetgeving

25 november 2014 |
Hulp bij allergenenwetgeving<

De bemoeizucht van de overheid zit velen niet lekker, en zeer zeker horecaondernemers hebben reden tot klagen. Ergernis 'numero uno' is
op dit moment de allergenenwetgeving die op 13 december ingaat. Een draak van een wet. Vroeger hoorde je niemand over allergieën en nu lijkt inmiddels de halve bevolking allergisch. Althans: dat wil de overheid ons doen geloven. Nee, zonder gekheid: een zware allergie kan vreselijk zijn voor de betrokkene, maar horecaondernemers wordt het ondernemen wel heel erg moeilijk gemaakt op deze manier. In dit artikel enige uitleg en ook de lijst met 14 allergenen die vermeld dienen te worden.

Niet-voorverpakte levensmiddelen
Laten we beginnen met de wetgeving met betrekking tot niet-voorverpakte levensmiddelen. Daar heb je als horecaondernemer natuurlijk het meest mee van doen. Je biefstuk komt immers niet voorverpakt de pan uit lopen... Even kort door de bocht: iedere horecaondernemer is vanaf 13 december 2014 verplicht om de 14 allergenen te vermelden. Dat geldt dus ook voor niet-voorverpakte voeding.

Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:

a. niet-voorverpakte levensmiddelen: levensmiddelen die niet voorverpakt aan de eindverbruiker of aan grote cateraars te koop worden aangeboden of levensmiddelen die op de plaats van verkoop op verzoek van de consument worden verpakt of met het oog op de onmiddellijke verkoop worden
voorverpakt;

b. allergeneninformatie: de vermelding, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van verordening
(EU) 1169/2011.

Artikel 2

1. Op de plaats waar niet-voorverpakte levensmiddelen te koop worden aangeboden, wordt duidelijk
zichtbaar vermeld waar de allergeneninformatie over deze niet-voorverpakte levensmiddelen
beschikbaar is.

2. Indien niet-voorverpakte levensmiddelen te koop worden aangeboden op meerdere plaatsen
binnen eenzelfde pand, wordt de vermelding, bedoeld in het eerste lid, aangebracht op elk van
deze plaatsen afzonderlijk.

3. De allergeneninformatie, bedoeld in het eerste lid, wordt op de plaats van verkoop van deze
levensmiddelen schriftelijk of elektronisch beschikbaar gesteld en is vrij toegankelijk, begrijpelijk
en duidelijk leesbaar.

Artikel 3

In afwijking van artikel 2 mag de allergeneninformatie op de plaats van verkoop van niet-voorverpakte
levensmiddelen mondeling worden medegedeeld indien:

a. de allergeneninformatie te allen tijde door de eigenaar of een werknemer onverwijld en op een
juiste manier aan de consument kan worden medegedeeld voordat de aankoop plaatsvindt;

b. de allergeneninformatie is te allen tijde schriftelijk of elektronisch beschikbaar voor het personeel
en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit; en

c. op de plaats van verkoop wordt een duidelijk zichtbare vermelding aangebracht waarbij de
consument wordt verzocht zich voor de allergeneninformatie te wenden tot het personeel.

Artikel 4
Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 december 2014.

Artikel 5
Deze regeling wordt aangehaald als: Warenwetregeling allergeneninformatie niet-voorverpakte levensmiddelen.

Welke 14 allergenen moeten worden vermeld?

1. Glutenbevattende granen, namelijk tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut of kruisingen daarvan en producten op basis van glutenbevattende granen

2. Schaaldieren en producten op basis van schaaldieren

3. Eieren en producten op basis van ei

4. Vis en producten op basis van vis*

5. Pinda’s en producten op basis van pinda’s

6. Soja en producten op basis van soja*

7. Melk en producten op basis van melk (inclusief lactose)*

8. Noten zoals amandelen, hazelnoten,walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten, macadamianoten en producten op basis van noten*

9. Selderij en producten op basis van selderij

10. Mosterd en producten op basis van mosterd

11. Sesamzaad en producten op basis van sesamzaad

12. Zwaveldioxide en sulfi eten (in concentraties van meer dan 10 mg/kg of 10 mg/l uitgedrukt als totaalgehalte aan zwaveldioxide)

13. Lupine en producten op basis van lupine

14. Weekdieren en producten op basis van weekdieren

* Met uitzondering van de in de Verordening Voedselinformatie genoemde stoffen en producten.

Creativiteit verbannen uit de keuken
Nu we dit weten, kunnen we een tussenbalans opmaken. Wat zijn nu direct de pijnlijke punten voor chefs en horecaondernemers?

- Creativiteit wordt beperkt. Je wordt beperkt in de keuzes die je maakt of kunt maken in de keuken.

- Administratieve rompslomp. Stickers, regeltjes, posters, et cetera. En o wee als het stickertje eens ontbreekt!

- Geld. Het kost de ondernemer simpelweg geld aan training, tijd, uitvoering en naleving van de wet, et cetera.

- Humeur. Hier worden we natuurlijk niet vrolijk van.

- Beloften. Er werd ons allen een vermindering van regeldruk beloofd. Daar zien we vooralsnog weinig van terug.

We kunnen zo nog wel even doorgaan, maar per 13 december staan we voor een voldongen feit. De horeca heeft zich aan de wet te houden en hopelijk helpt het lijstje met 14 allergenen hierbij. Succes!

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: