Hulp bij allergenenwetgeving

25 november 2014 |
Hulp bij allergenenwetgeving<

De bemoeizucht van de overheid zit velen niet lekker, en zeer zeker horecaondernemers hebben reden tot klagen. Ergernis 'numero uno' is
op dit moment de allergenenwetgeving die op 13 december ingaat. Een draak van een wet. Vroeger hoorde je niemand over allergieën en nu lijkt inmiddels de halve bevolking allergisch. Althans: dat wil de overheid ons doen geloven. Nee, zonder gekheid: een zware allergie kan vreselijk zijn voor de betrokkene, maar horecaondernemers wordt het ondernemen wel heel erg moeilijk gemaakt op deze manier. In dit artikel enige uitleg en ook de lijst met 14 allergenen die vermeld dienen te worden.

Niet-voorverpakte levensmiddelen
Laten we beginnen met de wetgeving met betrekking tot niet-voorverpakte levensmiddelen. Daar heb je als horecaondernemer natuurlijk het meest mee van doen. Je biefstuk komt immers niet voorverpakt de pan uit lopen... Even kort door de bocht: iedere horecaondernemer is vanaf 13 december 2014 verplicht om de 14 allergenen te vermelden. Dat geldt dus ook voor niet-voorverpakte voeding.

Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:

a. niet-voorverpakte levensmiddelen: levensmiddelen die niet voorverpakt aan de eindverbruiker of aan grote cateraars te koop worden aangeboden of levensmiddelen die op de plaats van verkoop op verzoek van de consument worden verpakt of met het oog op de onmiddellijke verkoop worden
voorverpakt;

b. allergeneninformatie: de vermelding, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van verordening
(EU) 1169/2011.

Artikel 2

1. Op de plaats waar niet-voorverpakte levensmiddelen te koop worden aangeboden, wordt duidelijk
zichtbaar vermeld waar de allergeneninformatie over deze niet-voorverpakte levensmiddelen
beschikbaar is.

2. Indien niet-voorverpakte levensmiddelen te koop worden aangeboden op meerdere plaatsen
binnen eenzelfde pand, wordt de vermelding, bedoeld in het eerste lid, aangebracht op elk van
deze plaatsen afzonderlijk.

3. De allergeneninformatie, bedoeld in het eerste lid, wordt op de plaats van verkoop van deze
levensmiddelen schriftelijk of elektronisch beschikbaar gesteld en is vrij toegankelijk, begrijpelijk
en duidelijk leesbaar.

Artikel 3

In afwijking van artikel 2 mag de allergeneninformatie op de plaats van verkoop van niet-voorverpakte
levensmiddelen mondeling worden medegedeeld indien:

a. de allergeneninformatie te allen tijde door de eigenaar of een werknemer onverwijld en op een
juiste manier aan de consument kan worden medegedeeld voordat de aankoop plaatsvindt;

b. de allergeneninformatie is te allen tijde schriftelijk of elektronisch beschikbaar voor het personeel
en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit; en

c. op de plaats van verkoop wordt een duidelijk zichtbare vermelding aangebracht waarbij de
consument wordt verzocht zich voor de allergeneninformatie te wenden tot het personeel.

Artikel 4
Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 december 2014.

Artikel 5
Deze regeling wordt aangehaald als: Warenwetregeling allergeneninformatie niet-voorverpakte levensmiddelen.

Welke 14 allergenen moeten worden vermeld?

1. Glutenbevattende granen, namelijk tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut of kruisingen daarvan en producten op basis van glutenbevattende granen

2. Schaaldieren en producten op basis van schaaldieren

3. Eieren en producten op basis van ei

4. Vis en producten op basis van vis*

5. Pinda’s en producten op basis van pinda’s

6. Soja en producten op basis van soja*

7. Melk en producten op basis van melk (inclusief lactose)*

8. Noten zoals amandelen, hazelnoten,walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten, macadamianoten en producten op basis van noten*

9. Selderij en producten op basis van selderij

10. Mosterd en producten op basis van mosterd

11. Sesamzaad en producten op basis van sesamzaad

12. Zwaveldioxide en sulfi eten (in concentraties van meer dan 10 mg/kg of 10 mg/l uitgedrukt als totaalgehalte aan zwaveldioxide)

13. Lupine en producten op basis van lupine

14. Weekdieren en producten op basis van weekdieren

* Met uitzondering van de in de Verordening Voedselinformatie genoemde stoffen en producten.

Creativiteit verbannen uit de keuken
Nu we dit weten, kunnen we een tussenbalans opmaken. Wat zijn nu direct de pijnlijke punten voor chefs en horecaondernemers?

- Creativiteit wordt beperkt. Je wordt beperkt in de keuzes die je maakt of kunt maken in de keuken.

- Administratieve rompslomp. Stickers, regeltjes, posters, et cetera. En o wee als het stickertje eens ontbreekt!

- Geld. Het kost de ondernemer simpelweg geld aan training, tijd, uitvoering en naleving van de wet, et cetera.

- Humeur. Hier worden we natuurlijk niet vrolijk van.

- Beloften. Er werd ons allen een vermindering van regeldruk beloofd. Daar zien we vooralsnog weinig van terug.

We kunnen zo nog wel even doorgaan, maar per 13 december staan we voor een voldongen feit. De horeca heeft zich aan de wet te houden en hopelijk helpt het lijstje met 14 allergenen hierbij. Succes!

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: