Hulp bij allergenenwetgeving

25 november 2014 |
Hulp bij allergenenwetgeving<

De bemoeizucht van de overheid zit velen niet lekker, en zeer zeker horecaondernemers hebben reden tot klagen. Ergernis 'numero uno' is
op dit moment de allergenenwetgeving die op 13 december ingaat. Een draak van een wet. Vroeger hoorde je niemand over allergieën en nu lijkt inmiddels de halve bevolking allergisch. Althans: dat wil de overheid ons doen geloven. Nee, zonder gekheid: een zware allergie kan vreselijk zijn voor de betrokkene, maar horecaondernemers wordt het ondernemen wel heel erg moeilijk gemaakt op deze manier. In dit artikel enige uitleg en ook de lijst met 14 allergenen die vermeld dienen te worden.

Niet-voorverpakte levensmiddelen
Laten we beginnen met de wetgeving met betrekking tot niet-voorverpakte levensmiddelen. Daar heb je als horecaondernemer natuurlijk het meest mee van doen. Je biefstuk komt immers niet voorverpakt de pan uit lopen... Even kort door de bocht: iedere horecaondernemer is vanaf 13 december 2014 verplicht om de 14 allergenen te vermelden. Dat geldt dus ook voor niet-voorverpakte voeding.

Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:

a. niet-voorverpakte levensmiddelen: levensmiddelen die niet voorverpakt aan de eindverbruiker of aan grote cateraars te koop worden aangeboden of levensmiddelen die op de plaats van verkoop op verzoek van de consument worden verpakt of met het oog op de onmiddellijke verkoop worden
voorverpakt;

b. allergeneninformatie: de vermelding, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van verordening
(EU) 1169/2011.

Artikel 2

1. Op de plaats waar niet-voorverpakte levensmiddelen te koop worden aangeboden, wordt duidelijk
zichtbaar vermeld waar de allergeneninformatie over deze niet-voorverpakte levensmiddelen
beschikbaar is.

2. Indien niet-voorverpakte levensmiddelen te koop worden aangeboden op meerdere plaatsen
binnen eenzelfde pand, wordt de vermelding, bedoeld in het eerste lid, aangebracht op elk van
deze plaatsen afzonderlijk.

3. De allergeneninformatie, bedoeld in het eerste lid, wordt op de plaats van verkoop van deze
levensmiddelen schriftelijk of elektronisch beschikbaar gesteld en is vrij toegankelijk, begrijpelijk
en duidelijk leesbaar.

Artikel 3

In afwijking van artikel 2 mag de allergeneninformatie op de plaats van verkoop van niet-voorverpakte
levensmiddelen mondeling worden medegedeeld indien:

a. de allergeneninformatie te allen tijde door de eigenaar of een werknemer onverwijld en op een
juiste manier aan de consument kan worden medegedeeld voordat de aankoop plaatsvindt;

b. de allergeneninformatie is te allen tijde schriftelijk of elektronisch beschikbaar voor het personeel
en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit; en

c. op de plaats van verkoop wordt een duidelijk zichtbare vermelding aangebracht waarbij de
consument wordt verzocht zich voor de allergeneninformatie te wenden tot het personeel.

Artikel 4
Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 december 2014.

Artikel 5
Deze regeling wordt aangehaald als: Warenwetregeling allergeneninformatie niet-voorverpakte levensmiddelen.

Welke 14 allergenen moeten worden vermeld?

1. Glutenbevattende granen, namelijk tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut of kruisingen daarvan en producten op basis van glutenbevattende granen

2. Schaaldieren en producten op basis van schaaldieren

3. Eieren en producten op basis van ei

4. Vis en producten op basis van vis*

5. Pinda’s en producten op basis van pinda’s

6. Soja en producten op basis van soja*

7. Melk en producten op basis van melk (inclusief lactose)*

8. Noten zoals amandelen, hazelnoten,walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten, macadamianoten en producten op basis van noten*

9. Selderij en producten op basis van selderij

10. Mosterd en producten op basis van mosterd

11. Sesamzaad en producten op basis van sesamzaad

12. Zwaveldioxide en sulfi eten (in concentraties van meer dan 10 mg/kg of 10 mg/l uitgedrukt als totaalgehalte aan zwaveldioxide)

13. Lupine en producten op basis van lupine

14. Weekdieren en producten op basis van weekdieren

* Met uitzondering van de in de Verordening Voedselinformatie genoemde stoffen en producten.

Creativiteit verbannen uit de keuken
Nu we dit weten, kunnen we een tussenbalans opmaken. Wat zijn nu direct de pijnlijke punten voor chefs en horecaondernemers?

- Creativiteit wordt beperkt. Je wordt beperkt in de keuzes die je maakt of kunt maken in de keuken.

- Administratieve rompslomp. Stickers, regeltjes, posters, et cetera. En o wee als het stickertje eens ontbreekt!

- Geld. Het kost de ondernemer simpelweg geld aan training, tijd, uitvoering en naleving van de wet, et cetera.

- Humeur. Hier worden we natuurlijk niet vrolijk van.

- Beloften. Er werd ons allen een vermindering van regeldruk beloofd. Daar zien we vooralsnog weinig van terug.

We kunnen zo nog wel even doorgaan, maar per 13 december staan we voor een voldongen feit. De horeca heeft zich aan de wet te houden en hopelijk helpt het lijstje met 14 allergenen hierbij. Succes!

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: