Iedereen moet zich aangesproken voelen

Auteur: Redactie
Wet- en regelgeving 13 februari 1999
Iedereen moet zich aangesproken voelen

'Er lebte, nahm sich ein Weib und starb,' schreef Gellert in zijn vertelling Der Greis. Laten we de vertaling wat eigentijdser maken: 'Hij of zij leefde, werd hôtelier en... werd grijs.' Akkoord, dat is wellicht een beetje overdreven, maar geef toe: veel horecaondernemers zijn niet uit hun bureaustoel te branden. Naar een congres? Nou, liever niet. Kennisoverdracht mag over het algemeen niet op hun warme belangstelling rekenen. 'Een grote groep beseft kennelijk niet dat er meer is tussen hemel en aarde dan 's ochtends de zaak open doen en 's avonds de kassa tellen,' aldus Chris Valk (Essay Congresorganisatie). 'Nog steeds teveel hôteliers hangen de vlag uit en gaan zitten wachten,' meent Klaas-Roelof Hofman (Deloitte & Touche).

Nu is het natuurlijk wel zo dat er eigenlijk - tot vorig jaar - geen echte mogelijkheden waren om de koppen bij elkaar te steken. De vakbeurzen boden en bieden onvoldoende gelegenheid om 'multidisciplinair' met elkaar van gedachten te wisselen. Het waarom van het Horeca Business Congres is daarmee beantwoord. Valk: 'Behoudens het sociale aspect - elkaar leren kennen, de banden aanhalen - is het natuurlijk nuttig om met elkaar te praten over allerlei relevante ontwikkelingen, en om de helden van de branche eens aan het woord te laten. Een congres mag in onze optiek overigens pas geslaagd heten, als er een wisselwerking is opgetreden tussen de sprekers op het podium en de toehoorders in de zaal.'

Hofman: 'Het is de bedoeling dat mensen uit verschillende disciplines - zakelijke dienstverleners, financiële dienstverleners, toeleveranciers, brouwers, horecaondernemers - elkaar treffen en inspireren. Tijdens een vakbeurs ontmoeten verkoopleiders en potentiële klanten elkaar; wij willen directieleden en managers samenbrengen. In veel branches, van automatisering tot retail is het heel gebruikelijk om jaarlijks met elkaar te congresseren.'

Mechanisme

Men is niet snel 'uitgelezen' in de horeca; zeker niet als het onderwerp voortreffelijkheid of uitmuntendheid is. Met het thema van dit congres - 'Searching for Excellence' - kunnen de sprekers veel kanten uit. 'Dat geeft niet, want ze zijn toch niet te sturen,' zegt Chris Valk geamuseerd. 'Dat maakt het ook spannend. Het thema is slechts een raamwerk. Dit jaar willen we na de pauze een soort ronde-tafel-gesprek invoegen: de dagvoorzitter en een paar genodigden - ook uit de zaal - zullen aan die tafel, op het podium, elkaar het vuur na aan de schenen moeten leggen.'

De rode draad die door het congres zal lopen, wordt geleverd door Klaas-Roelof Hofman en zijn collega's: de branchegroep Horeca & Vrije Tijd van Deloitte & Touche heeft veel feitenmateriaal verzameld met betrekking tot het slagen en falen van bedrijven. Is succes te danken aan charismatische leiders, of aan kille rekenmeesters? Misschien is het een kwestie van de juiste visionaire plannenmaker op de juiste plaats. Dat soort vragen is cijfermatig geanalyseerd, maar niet alleen cijfermatig. Hofman: 'We zijn ook met succesvolle ondernemers gaan praten. Er zijn wel eerder studies gedaan naar kritische succesfactoren, maar nu kijken we expliciet naar de horecasector.'

Over cijfers gesproken... Aan dit congres hangt een stevig prijskaartje. 'Dat maakt het extra moeilijk om de mensen hiernaartoe te krijgen,' beseft Valk. 'Daarom is ons "mechanisme" zo belangrijk: via de kantoren van Deloitte & Touche worden de horecaondernemers geïnspireerd om toch vooral deel te nemen.' Hofman: 'Voor deze sector is het tamelijk nieuw om op een hoog niveau te gaan congresseren; dat moet groeien. Een groot deel van de ondernemers is gewend om altijd eerst even af te wachten, maar zodra blijkt dat een evenement daadwerkelijk iets bij kan dragen aan hun ondernemerschap, doen ze enthousiast mee.'

De sleur ontstijgen

Vorig jaar kwamen circa driehonderd deelnemers naar het Horeca Business Congres. Voor sommigen was het een platform voor overleg en inspiratie, voor anderen een symposium waarin de dialoog centraal stond. Directieleden en hoger kader van hotelketens, brouwerijen, wijnimporteurs, frisdrankproducenten, koffiebranders, distillateurs; bestuurders van brancheorganisaties, belangenorganisaties, bedrijfs- en productschappen; vertegenwoordigers van de pers, de banken, het onderwijs, ... Beslissers en adviseurs zullen ook in 1999 acte de présence geven.

Onder hen degenen die het thema 'Searching for Excellence' handen en voeten moeten geven: de sprekers. 'We zullen ondernemers aan het woord laten die hun gouden sporen hebben verdiend,' belooft Valk. 'Maar het gaat niet alleen om het toehoren. Dit congres is bedoeld voor iedereen die waarde hecht aan het contact met andere ondernemers; aan het contact met mensen die dezelfde of juist een iets afwijkende loopbaan hebben gekozen.'

Hofman: 'De ondernemers die straks in de zaal zitten, laten daarmee zien dat zij de dagelijkse gang van zaken kunnen ontstijgen; dat zij breder bezig zijn dan de collega's die volledig in beslag worden genomen door operationele werkzaamheden. Dit congres biedt geen toverformules, wel inspiratie. Iedereen die serieus met zijn vak bezig is, zou zich aangesproken moeten voelen. Wij hebben ons aan dit congres gecommitteerd omdat we veel perspectief zien in de horeca en vrijetijdssector; het is een sector met een enorm groeipotentieel. Maar soms vraag ik mij af of bepaalde horecaondernemers zelf wel in hun sector geloven. Er zijn nog steeds ondernemers die te weinig marktgericht denken. Ik ben van mening dat de sector een voorbeeld kan nemen aan de retailsector.

Harde woorden? Het komt uit een goed hart. Hofman is als branchemanager Horeca & Vrije Tijd vier jaar geleden gestart met deze branchegroep. ‘Cliënten verwachten meer van ons dan louter kennis voor wat betreft jaarrekeningen,' legt hij uit. 'Wij moeten en willen weten wat er binnen deze branche speelt. Mondiaal gezien is het de "number one industry". Het is een branche met een enorme diversiteit, en met heel veel potentie.'

Samenwerken

Hotelketens en 'papa en mama hotels'... Diversiteit binnen de hotellerie. De laatstgenoemden zijn geen lijstaanvoerders of 'numbers one', maar wel degelijk welkom tijdens het tweede Horeca Business Congres. 'Er is beslist nog een toekomst voor de kleine hotels,' meent Hofman. 'Zij zullen zich echter wel moeten aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden. Alleen red je het niet meer; op termijn. De kleine hotels moeten naar samenwerkingsverbanden zoeken: inkoopverbanden, marketingformules, franchise... De hotels die volharden in traditioneel zaken doen, gaan het moeilijk krijgen. Tot op heden hebben ze nog niet veel te duchten gehad van de grote ketens, omdat die veelal in het topsegment bleven, maar dat is aan het veranderen. De ketens gaan in toenemende mate het driesterrensegment "inlijven". Bovendien willen ze overal vertegenwoordigd zijn: terra incognita bestaat niet meer.'

Auteur: Jason van de Veltmaete

HM30JAAR HM301999

Overig nieuws