Informatiebeveiliging cruciaal voor AVG compliance in hotellerie

26 juni 2018 | Thijs Jacobs

Alle organisaties, en zeker ook die in de hospitalitybranche, werken hard aan hun AVG compliance. Ze willen allemaal de gegevens van hun gasten en medewerkers optimaal beschermen. Wat hierbij soms onderbelicht blijft, is de rol die informatiebeveiliging hierbij speelt.

Vandaag de dag zijn alle applicaties die je als hotel, restaurant of toeristische attractie gebruikt verbonden met het internet: van de camerabewaking op de parkeerplaats tot de digitale hotelsleutels en van het reserveringssysteem tot de kassa’s. De gastenwifi is goed afgeschermd van het bedrijfsnetwerk, maar dat wil niet zeggen dat daarmee is veiliggesteld dat er geen kwaadwillenden toegang kunnen krijgen tot het netwerk en alle data die daar op staan.

Voer regelmatig updates uit

Het grootste risico vormen de zogenaamde point-oplossingen die ooit eens zijn geïnstalleerd maar niet meer worden onderhouden. Point-oplossingen zijn softwareapplicaties die volledig op zichzelf werken en die vaak al jaren datgene doen waarvoor ze ooit zijn geïmplementeerd, zonder dat iemand er echt naar omkijkt. Vaak worden er op deze software geen updates meer uitgevoerd omdat ze al lang in gebruik zijn en niet altijd meer onderhouden worden door de leverancier. Daarom zijn deze applicaties veel makkelijker te hacken dan moderne cloud-software die voortdurend up-to-date wordt gehouden. Hackers weten dit ook en zoeken daarom bewust naar dit soort applicaties om ergens binnen te komen.

Ook beveiligde applicaties vormen een risico

Maar ook via goed beveiligde applicaties, zoals bijvoorbeeld e-mail, kunnen risico’s je organisatie binnen komen. Denk bijvoorbeeld aan ransomware. Dit is software die je volledige bedrijfsnetwerk gijzelt en pas weer vrijgeeft na betaling van losgeld. De ransomware komt vaak vermomd via e-mail binnen, bijvoorbeeld als een link in een document dat er verder vertrouwd uitziet.

Een ander risico vormen botnets die jouw computer onderdeel kunnen maken van een netwerk dat DDos-aanvallen uitvoert. Ook deze kunnen via e-mail je organisatie binnenkomen, maar ook door gewoon internetpagina’s te bezoeken. Je hoeft vaak maar 1 letter van een URL verkeerd in te tikken om op een site terecht te komen vol besmette links.

Hotelsleutels

En wat te denken van hotelsleutels, die tegenwoordig allemaal digitaal zijn. Gelukkig zijn die over het algemeen heel goed beveiligd, maar het is wel verstandig goed te screenen of die beveiliging ook van hoog niveau blijft en updates van de leverancier direct te installeren.

Krijg inzicht in de risico’s

Wie AVG-compliant wil worden, moet inzicht krijgen in de risico’s die het bedrijf loopt op het gebied van informatiebeveiliging. Daarom heeft Avit een kosteloze Proof of Value ontwikkeld die inzicht geeft in de dreigingen die er zijn of die kunnen ontstaan via het internet. Dit is een scan die gedurende een periode van twee of vier weken (afhankelijk van de omvang en complexiteit van de organisatie) wordt uitgevoerd en die laat zien welke dreigingen er via het internet je organisatie binnen kunnen dringen, of ze nu een ingang vinden via de gastenwifi, e-mail, het planningssysteem dat de schoonmakers gebruiken of een onbeveiligde bewakingscamera. We maken voor de Proof of Value gebruik van het Cisco-aanbod om gedurende de genoemde periode gratis gebruik te maken van Cisco Umbrella.

Wil je weten welke securityrisico’s jouw organisatie loopt? Neem dan contact met ons  op. Dan komen we graag de Proof of Value bij je uitvoeren.

Johan van Klink, securityspecialist Avit Group
Evert Smit, Sector Unit Manager Hospitality Avit Group

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: