Blog Shima Zeroual (8/12)

23 januari 2012 |
Blog Shima Zeroual (8/12)<

%{font-size:14pt}Methodes% In deze aflevering wil ik graag de twee onderzoeks-vragen en de bijbehorende methodes die ik voor mijn onderzoek zal gebruiken aan u voorleggen. Om de twee onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden, worden er ook twee verschillende methodes gebruikt.


De eerste onderzoeksvraag is: 'Hoe lang mag een maaltijd volgens Nederlandse bezoekers van een restaurant duren?'
In mijn vorige blog 'Verschilt revenue management per land?' liet ik u al weten dat er al wat onderzoek gedaan is naar restaurant revenue management. Voor de eerste onderzoeksvraag gebruik ik dezelfde methodes die "Kimes, Noone en Wirtz":http://www.palgrave-journals.com/rpm/journal/v1/n3/abs/5170026a.html hebben gebruikt om erachter te komen hoe lang een diner volgens bezoekers van een restaurant mag duren.
Time Sensitivity Measurement
De methode die gebruikt wordt, heet TSM oftewel Time Sensitivity Measurement. De volgende vragen worden daarbij gesteld:
(1) Hoe lang zou u te lang vinden?
(2) Hoe lang zou u het zo lang vinden, dat u zou overwegen niet meer terug te keren?
(3) Hoe kort zou u te snel vinden ?
(4) Hoe kort zou zo snel zijn, dat u zich gehaast zou voelen?

Optimale tijd berekenen
De vragen zijn een deel van de TSM-methode die van origine van PSM (Price Sensitivity Measurement) afstamt. Deze methode is gebaseerd op enquêtes en bestaat uit de analyse van de respons op de vier vragen. Nadat de uitkomst van de enquête ontvangen is, wordt de optimale tijd berekend.

Extra vragen
Omdat de oorspronkelijke vier vragen niet specifiek genoeg zijn, heb ik ze uiteraard aangepast. Omdat ik meer wil weten, heb ik vragen toegevoegd:
• Hoe laat gaat u het liefst dineren in een restaurant?
• Als u niet alleen uit eten gaat, wat is dan de gemiddelde prijs die u uitgeeft per persoon?
• Hoeveel tijd mag er minimaal tussen het vorige gerecht en het volgende gerecht inzitten?
• Hoeveel tijd mag er maximaal tussen het vorige gerecht en het volgende gerecht inzitten?

De toegevoegde vragen zijn nodig voor de volgende onderzoeksvraag.

Tafel meerder keren verkopen?
De tweede onderzoeksvraag is: 'Zou het verkorten van de duur van de maaltijd kunnen leiden tot een verhoging van de winst?'
De eerste vraag die ik nodig had betreft het tijdstip dat Nederlandse gasten beginnen met hun maaltijd. Het kan zijn dat er verschillende tijdstippen zijn waarop gasten gaan eten. Dit maakt het mogelijk een tafel in het restaurant vaker op een avond te verkopen.

Voorbeeld
Stelt u zich voor: u heeft een restaurant met 25 tafels, tussen 17:30 en 18:00 komen uw eerste gasten binnen. Om 19:45 kunnen deze gasten al vertrokken zijn. Dat betekent dat u de tafel voor die avond nog een keer zou kunnen verkopen. Dit noemen we seat turnover (stoel omzet)

Meertrapsonderzoek
Om erachter te komen of een restaurant meer omzet per stoel kan krijgen, wordt de uitslag van onderzoek één gebruikt in onderzoek twee. De tweede onderzoeksvraag wordt beantwoord door middel van een simulatietest. Aangezien ik hierin niet bedreven ben, wordt dit gedaan door mijn afstudeercoach dr. A.Kokkinou hierin gespecialiseerd is.
Verband tussen duur en rekening
De tweede vraag die ik toegevoegd heb, ging over de prijs die gasten gemiddeld uitgeven voor een diner. De bedoeling hiervan is na te gaan of er een verband is tussen de duur van een maaltijd en de rekening.

Doe mee!
Ik zou graag aan u willen vragen of u mij kunt helpen door de enquête in te vullen. Met veel respondenten kan ik een accuraat onderzoek publiceren en natuurlijk ook afstuderen. Wilt u mij meehelpen via twitter, facebook, google+, enzovoort met het verspreiden van mijn enquête?
Tot de volgende keer tot het volgende blog

Shima Zeroual

Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: