Nederlanders willen beveiligingscamera's in de horeca

9 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Driekwart van de Nederlanders vindt dat elke winkel en horecagelegenheid beveiligingscamera’s moet hebben, blijkt uit onderzoek onder 1.489 Nederlanders. Zij verwachten dat daardoor criminaliteit wordt teruggedrongen. Bovendien voelen Nederlanders zich in een winkel of café met cameratoezicht veiliger. Toch heeft drie op de tien winkels nog geen beveiligingscamera’s, blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) *.

 In de Week van de Veiligheid worden winkeliers en horeca-uitbaters die nog geen camera’s hebben, gestimuleerd deze te installeren. Voor de ondernemers die al cameratoezicht hebben, is het verstandig het cameratoezicht te evalueren. Is er cameratoezicht in de gehele zaak? Zijn de camera’s goed ingesteld en de mensen op de beelden duidelijk te herkennen? Belangrijk, want met goede camerabeveiliging voorkomen ondernemers criminaliteit en vergroten zij het gevoel van veiligheid. Als een camerasysteem via www.politie.nl is aangemeld bij Camera in Beeld, weet de politie direct waar goede beelden beschikbaar zijn. Met goede beelden kan de politie als het misgaat de criminelen opsporen of hulp van burgers inroepen. De meeste Nederlanders zien het belang daarvan in: 89% vindt beveiligingscamera’s een effectief middel om daders op te sporen en zo criminaliteit te verminderen.

Goed beeld voor grotere kans op veroordeling

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde winkeliers camerabeelden maakt waarop mensen niet te herkennen zijn. Frans Pommer, landelijk coördinerend officier van justitie High Impact Crime van het Openbaar Ministerie, onderstreept het belang van goede camerabeelden: “Alleen criminelen zijn gebaat bij schimmige beelden, want hoe slechter de herkenbaarheid, hoe slechter de bewijsbaarheid. Om een zaak rond te krijgen, heb je als officier van justitie weinig aan dit soort opnames. Daders komen dan misschien weg met hun vergrijp, terwijl je met een scherp camerabeeld juist het plaatje van een overval compleet kunt krijgen en je de dader kunt aanpakken. Kortom, goed beeld betekent beter zicht op de verdachte en grotere kans op een veroordeling.”

De Haarlemse juwelier Haverkort kan vanuit de praktijk beamen dat goede camera’s het verschil maken. “We hebben ons vijf jaar oude camerasysteem vervangen door een nieuw camerasysteem. Het is ongelooflijk wat een verbetering dat is,” zegt eigenaar de heer van Leeuwen. “Je kunt de lusjes in het tapijt bij wijze van spreken tellen, zo scherp is het beeld. Met ons nieuwe camerasysteem hebben wij na een overval de daders scherp in beeld én kunnen wij de politie helpen bij de opsporing van criminelen.

Spanningsveld tussen nut en privacy

Uit onderzoek blijkt dat acht op de tien Nederlanders weleens camerabeelden bekijkt van daders op tv of online*. De helft van de Nederlanders bekijkt de beelden in de hoop daarmee te kunnen helpen bij de opsporing van daders. Drie op de tien Nederlanders doen het vooral omdat zij de beelden spannend vinden. 88% van de Nederlanders vindt het een goede zaak dat de politie dankzij goede camerabeelden burgers kan inschakelen om daders op te sporen. Toch vinden sommigen cameratoezicht niet prettig. Eén op de zes Nederlanders voelt zich bekeken door de camera’s of voelt zich aangetast in zijn privacy. Dit geldt met name voor mensen onder de 40 jaar. 

Rapport Excellent cameratoezicht van CCV, inclusief negen punten voor excellent cameratoezicht: https://hetccv.nl/onderwerpen/cameratoezicht/excellent-cameratoezicht/

Over de Week van de Veiligheid

De Week van de Veiligheid wordt georganiseerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie, VNO-NCW & MKB Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, Detailhandel Nederland, Transport en Logistiek Nederland en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Tijdens deze week brengen diverse (branche)organisaties, gemeenten en de politie het thema veiligheid extra onder de aandacht bij ondernemers en hun personeel.

*Onderzoek uitgevoerd onder 1.489 mensen in de leeftijd van 18 jaar en ouder in juli 2017 in opdracht van het CCV.

Steekproef uitgevoerd onder 201 winkeliers in juli 2017 in opdracht van het CCV. 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: