Nederlanders willen beveiligingscamera's in de horeca

9 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Driekwart van de Nederlanders vindt dat elke winkel en horecagelegenheid beveiligingscamera’s moet hebben, blijkt uit onderzoek onder 1.489 Nederlanders. Zij verwachten dat daardoor criminaliteit wordt teruggedrongen. Bovendien voelen Nederlanders zich in een winkel of café met cameratoezicht veiliger. Toch heeft drie op de tien winkels nog geen beveiligingscamera’s, blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) *.

 In de Week van de Veiligheid worden winkeliers en horeca-uitbaters die nog geen camera’s hebben, gestimuleerd deze te installeren. Voor de ondernemers die al cameratoezicht hebben, is het verstandig het cameratoezicht te evalueren. Is er cameratoezicht in de gehele zaak? Zijn de camera’s goed ingesteld en de mensen op de beelden duidelijk te herkennen? Belangrijk, want met goede camerabeveiliging voorkomen ondernemers criminaliteit en vergroten zij het gevoel van veiligheid. Als een camerasysteem via www.politie.nl is aangemeld bij Camera in Beeld, weet de politie direct waar goede beelden beschikbaar zijn. Met goede beelden kan de politie als het misgaat de criminelen opsporen of hulp van burgers inroepen. De meeste Nederlanders zien het belang daarvan in: 89% vindt beveiligingscamera’s een effectief middel om daders op te sporen en zo criminaliteit te verminderen.

Goed beeld voor grotere kans op veroordeling

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde winkeliers camerabeelden maakt waarop mensen niet te herkennen zijn. Frans Pommer, landelijk coördinerend officier van justitie High Impact Crime van het Openbaar Ministerie, onderstreept het belang van goede camerabeelden: “Alleen criminelen zijn gebaat bij schimmige beelden, want hoe slechter de herkenbaarheid, hoe slechter de bewijsbaarheid. Om een zaak rond te krijgen, heb je als officier van justitie weinig aan dit soort opnames. Daders komen dan misschien weg met hun vergrijp, terwijl je met een scherp camerabeeld juist het plaatje van een overval compleet kunt krijgen en je de dader kunt aanpakken. Kortom, goed beeld betekent beter zicht op de verdachte en grotere kans op een veroordeling.”

De Haarlemse juwelier Haverkort kan vanuit de praktijk beamen dat goede camera’s het verschil maken. “We hebben ons vijf jaar oude camerasysteem vervangen door een nieuw camerasysteem. Het is ongelooflijk wat een verbetering dat is,” zegt eigenaar de heer van Leeuwen. “Je kunt de lusjes in het tapijt bij wijze van spreken tellen, zo scherp is het beeld. Met ons nieuwe camerasysteem hebben wij na een overval de daders scherp in beeld én kunnen wij de politie helpen bij de opsporing van criminelen.

Spanningsveld tussen nut en privacy

Uit onderzoek blijkt dat acht op de tien Nederlanders weleens camerabeelden bekijkt van daders op tv of online*. De helft van de Nederlanders bekijkt de beelden in de hoop daarmee te kunnen helpen bij de opsporing van daders. Drie op de tien Nederlanders doen het vooral omdat zij de beelden spannend vinden. 88% van de Nederlanders vindt het een goede zaak dat de politie dankzij goede camerabeelden burgers kan inschakelen om daders op te sporen. Toch vinden sommigen cameratoezicht niet prettig. Eén op de zes Nederlanders voelt zich bekeken door de camera’s of voelt zich aangetast in zijn privacy. Dit geldt met name voor mensen onder de 40 jaar. 

Rapport Excellent cameratoezicht van CCV, inclusief negen punten voor excellent cameratoezicht: https://hetccv.nl/onderwerpen/cameratoezicht/excellent-cameratoezicht/

Over de Week van de Veiligheid

De Week van de Veiligheid wordt georganiseerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie, VNO-NCW & MKB Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, Detailhandel Nederland, Transport en Logistiek Nederland en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Tijdens deze week brengen diverse (branche)organisaties, gemeenten en de politie het thema veiligheid extra onder de aandacht bij ondernemers en hun personeel.

*Onderzoek uitgevoerd onder 1.489 mensen in de leeftijd van 18 jaar en ouder in juli 2017 in opdracht van het CCV.

Steekproef uitgevoerd onder 201 winkeliers in juli 2017 in opdracht van het CCV. 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Van der Valk Verbouwen
Nieuw gastvrijheidsconcept bij De Cantharel

Na een grondige verbouwing is de nieuwe entree van de hotelhoeve nu gesitueerd in het hart van het gebouw, als verbinding tussen de oude en de nieuwe vleugel van het hotel. De entree staat symbool voor het nieuwe gastvrijheidsconcept waarmee de Cantharel haar gasten nog meer kan verwennen en verrass...

Hotelketens Achtergronden
Hotel De 14 Sterren onderdeel van Hotel Groep Texel

Hotel De 14 Sterren aan de Smitsweg nabij Den Burg heeft zich aangesloten bij Hotel Groep Texel. Daarmee is dit het vierde hotel dat deel uitmaakt van dit samenwerkingsverband. Het hotel aan de bosrand werd in 1998 gebouwd door Alfons Griffioen en Wenny Steinmann, die enkele jaren daarvoor al het na...

Tech Advertorial
De Lindenhof Giethoorn kiest voor Micros en Suite8

De Lindenhof prijkt al jaren achtereen hoog op de ranglijsten van beste restaurants in Nederland. Maar de patron-cuisinier Martin Kruithof telt ook internationaal mee. Dat bewijzen de twee Michelinsterren die een kroon op zijn creatieve talent betekenen. Dat zijn naam als topkok stevig verankerd is,...

Hotelbouwplannen Bed&Breakfast
Voormalig hotel in Markelo wordt B&B

Voormalig hotel-restaurant 'In de Dennen' in Markelo wordt omgebouwd tot een bed and breakfast met wellnesscentrum en ook nog eens een kleine praktijk voor chirurgische ingrepen, zo lezen we op tubantia.nl Aantal kamers Julian Kuyumdzhiev is medisch specialist en van Bulgaarse afkoms...

Toerisme Airbnb
Dit is de top 10 Airbnb wish list van Nederlanders

De zomer is vandaag begonnen, dus hoog tijd voor het plannen van je vakantie! De grote vraag is natuurlijk: waarheen? Blijf je dit jaar in Europa, reis je af naar Azië, kies je voor Zuid-Amerika of toch liever Afrika? Voor iedereen die wel wat reisinspiratie kan gebruiken maakt Airbnb vandaag d...

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: