Nederlanders willen beveiligingscamera's in de horeca

9 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Driekwart van de Nederlanders vindt dat elke winkel en horecagelegenheid beveiligingscamera’s moet hebben, blijkt uit onderzoek onder 1.489 Nederlanders. Zij verwachten dat daardoor criminaliteit wordt teruggedrongen. Bovendien voelen Nederlanders zich in een winkel of café met cameratoezicht veiliger. Toch heeft drie op de tien winkels nog geen beveiligingscamera’s, blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) *.

 In de Week van de Veiligheid worden winkeliers en horeca-uitbaters die nog geen camera’s hebben, gestimuleerd deze te installeren. Voor de ondernemers die al cameratoezicht hebben, is het verstandig het cameratoezicht te evalueren. Is er cameratoezicht in de gehele zaak? Zijn de camera’s goed ingesteld en de mensen op de beelden duidelijk te herkennen? Belangrijk, want met goede camerabeveiliging voorkomen ondernemers criminaliteit en vergroten zij het gevoel van veiligheid. Als een camerasysteem via www.politie.nl is aangemeld bij Camera in Beeld, weet de politie direct waar goede beelden beschikbaar zijn. Met goede beelden kan de politie als het misgaat de criminelen opsporen of hulp van burgers inroepen. De meeste Nederlanders zien het belang daarvan in: 89% vindt beveiligingscamera’s een effectief middel om daders op te sporen en zo criminaliteit te verminderen.

Goed beeld voor grotere kans op veroordeling

Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde winkeliers camerabeelden maakt waarop mensen niet te herkennen zijn. Frans Pommer, landelijk coördinerend officier van justitie High Impact Crime van het Openbaar Ministerie, onderstreept het belang van goede camerabeelden: “Alleen criminelen zijn gebaat bij schimmige beelden, want hoe slechter de herkenbaarheid, hoe slechter de bewijsbaarheid. Om een zaak rond te krijgen, heb je als officier van justitie weinig aan dit soort opnames. Daders komen dan misschien weg met hun vergrijp, terwijl je met een scherp camerabeeld juist het plaatje van een overval compleet kunt krijgen en je de dader kunt aanpakken. Kortom, goed beeld betekent beter zicht op de verdachte en grotere kans op een veroordeling.”

De Haarlemse juwelier Haverkort kan vanuit de praktijk beamen dat goede camera’s het verschil maken. “We hebben ons vijf jaar oude camerasysteem vervangen door een nieuw camerasysteem. Het is ongelooflijk wat een verbetering dat is,” zegt eigenaar de heer van Leeuwen. “Je kunt de lusjes in het tapijt bij wijze van spreken tellen, zo scherp is het beeld. Met ons nieuwe camerasysteem hebben wij na een overval de daders scherp in beeld én kunnen wij de politie helpen bij de opsporing van criminelen.

Spanningsveld tussen nut en privacy

Uit onderzoek blijkt dat acht op de tien Nederlanders weleens camerabeelden bekijkt van daders op tv of online*. De helft van de Nederlanders bekijkt de beelden in de hoop daarmee te kunnen helpen bij de opsporing van daders. Drie op de tien Nederlanders doen het vooral omdat zij de beelden spannend vinden. 88% van de Nederlanders vindt het een goede zaak dat de politie dankzij goede camerabeelden burgers kan inschakelen om daders op te sporen. Toch vinden sommigen cameratoezicht niet prettig. Eén op de zes Nederlanders voelt zich bekeken door de camera’s of voelt zich aangetast in zijn privacy. Dit geldt met name voor mensen onder de 40 jaar. 

Rapport Excellent cameratoezicht van CCV, inclusief negen punten voor excellent cameratoezicht: https://hetccv.nl/onderwerpen/cameratoezicht/excellent-cameratoezicht/

Over de Week van de Veiligheid

De Week van de Veiligheid wordt georganiseerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie, VNO-NCW & MKB Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, Detailhandel Nederland, Transport en Logistiek Nederland en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Tijdens deze week brengen diverse (branche)organisaties, gemeenten en de politie het thema veiligheid extra onder de aandacht bij ondernemers en hun personeel.

*Onderzoek uitgevoerd onder 1.489 mensen in de leeftijd van 18 jaar en ouder in juli 2017 in opdracht van het CCV.

Steekproef uitgevoerd onder 201 winkeliers in juli 2017 in opdracht van het CCV. 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Opening theaterseizoen en vernieuwde filmtheaterfoyer Figi

Afgelopen vrijdag stond Figi wederom in het teken van feestelijke vernieuwing! Met de uitverkochte voorstelling Driving Miss Daisy, met in de hoofdrol Anne Wil Blankers, werd het nieuwe theaterseizoen 2018-2019 geopend. Voorafgaande aan de voorstelling werd de nieuwe sfeervolle culturele filmtheate...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Tech BUAS
Hoe wordt AR op dit moment toegepast in hotels en waar gaat het naartoe?

In mijn laatste column deelde ik een aantal gedachten over de kansen en de uitdagingen van augmented en virtual reality-technologie in onze branche. Ik probeeerde daarmee wat veelbelovende routes maar ook een kritische reflectie te bieden op het nut van deze technologie in de gastvrijheidscontext. A...

Hotelbouwplannen Utrecht
Overeenkomst bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel

De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam hebben een aannemingsovereenkomst gesloten voor de bouw van de Galaxy Tower in het hartje van Utrecht. De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam sloten eerder een bouwteamovereenkomst waarin zij samen de engineering van de Galaxy Tower verder uitwerkten. De bouw...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Hoteltech Advertorial BUAS
Stan Josephi over revenue management

In de loop van de jaren is de focus van revenue management flink aan verandering onderhevig. Waarbij er in de beginjaren met name gekeken werd naar het aantal kamers dat voor een bepaalde prijs moest worden verkocht, oftewel capacity management, houden revenue managers zich vandaag de dag zich in de...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: