Overdadige luxe

18 november 2011 | Redactie

De economische crisis zorgde er de afgelopen jaren voor dat hoteliers terughoudend waren om te investeren in badkamerdesign. Maar die tijd is voorbij, want de gast van nu verwacht overdadige luxe. Daarmee kunt u onderscheidend zijn en extra gasten trekken naar uw hotel. Dat vraagt om investeringen, maar een goed gestylede badkamer betaalt zichzelf dan ook dubbel en dwars terug.
Stel, u wilt graag fors investeren in de badkamers van uw hotel. Waar steekt u dan volgens de laatste trend uw geld in? Jan van Scherpenzeel is marketingprojectcoördinator van Grohe, fabrikant van sanitaire producten. Hij geeft de nieuwste ‘tips and tricks’ op het gebied van badkamerdesign. Het trefwoord? Luxe.

Wat zijn de huidige trends in badkamerdesign?

“Vooral heel veel luxe. En dat geldt dan voor zowel design als besturing. Dan kan je denken aan bijvoorbeeld luxe thermostaten en kranen en douches in chroom of (mat) zwart. Vaak hebben deze producten een elektronische besturing. Slechts een aanraking is voldoende om je perfecte douche of bad te beginnen. Een hotelier die ‘over the top’ wil gaan met zijn badkamers investeert dus in overweldigende luxe.”

Wat zou u hoteliers aanraden die heel erg veel geld willen investeren in badkamers?

“Hoteliers moeten ervoor zorgen dat de kwaliteit van de badkamer in het hotel minimaal gelijk is aan en bij voorkeur beter is dan wat de gasten thuis gewend zijn. Hotels worden in eerste instantie op kwaliteit afgerekend. Bezuinigen op kwaliteit is dus het domste wat een hotelier kan doen. De badkamer is heel erg belangrijk. De gast kijkt eerst naar het bed en daarna naar de badkamer. Die twee dingen zijn bepalend voor de mening van de gast over het hele hotel.”

Wat kan niet ontbreken in een ‘over de top’ badkamer?

“In een heel luxe badkamer is er in elk geval sprake van optimaal douchegenot door middel van een installatie met inbouwthermostaat, een hoofddouche, een aantal zijdouches en een handdouche. Daarnaast moet de badkamer veel ruimte bieden en een goede verlichting hebben. Materialen die in zo’n badkamer gebruikt worden zijn luxe sanitairproducten, waarin bijvoorbeeld elektronica verwerkt is.”

Waaraan moet een hotelier denken bij het stylen van zijn badkamers?

“De smaak van gasten kan zeer divers zijn. De keuze van een hotel sluit vaak aan bij hun smaak, zeker in het hogere segment. De styling van een kamer en badkamer dient dan ook aan te sluiten bij de uitstraling van het hotel, zowel qua vormgeving als niveau. Wie de badkamer laat aansluiten bij het design van de rest van het hotel, kan er rustig van uitgaan dat het grootste gedeelte van de doelgroep de badkamer ook mooi zal vinden.”

Marjolein Garritsen is interieurontwerpster. Zij bedacht het prijswinnende badkamerontwerp van de Vliegtuigsuite in Teuge en specialiseerde zich daarna in het ontwerpen van badkamers. Wat moeten hoteliers volgens haar doen om de badkamers in hun hotel een exclusieve uitstraling te geven?

Hoe kwam je terecht bij het ontwerpen van badkamers?

“Ik zat op de Jan des Bouvrie Academie in Deventer, toen de eigenaar van het vliegtuig de school benaderde voor een design. Ik werd uitgekozen om het ontwerp te maken, als afstudeeropdracht. Pas twee jaar later werd de Vliegtuigsuite daadwerkelijk ingericht. Ik heb toen mijn ontwerp weer helemaal aangepast en dat is toen uitgevoerd. Naar aanleiding van het winnen van de Badkamer Design Award met dit ontwerp kreeg ik steeds meer ontwerpaanvragen voor badkamers.”

Waarom moeten hoteliers investeren in hun badkamers?

“Ik denk dat het heel belangrijk is om aandacht te besteden aan hotelbadkamers en dat een hotel moet laten zien dat men oog voor heeft. Een standaard badkamer is zo’n deceptie, omdat de hotelgast wel veel tijd doorbrengt in die ruimte. Hoteleigenaren realiseren zich te weinig dat een badkamer het verschil kan maken. Ik zie nog veel te vaak ‘gewone’ badkamers, met een standaard tegel op de grond, witte muren en slechte verlichting. Vooral dat laatste is heel onprettig voor de gast: het is dan helemaal niet leuk om jezelf in de spiegel te zien, omdat de ruimte slecht is uitgelicht.”

Wat zou je hoteliers aanraden die wel willen investeren?

“Allereerst moeten de badkamers bij het hotel passen: het moet een eenheid vormen door conformiteit of juist door contrast. Daarom kan je niet altijd blind meegaan met de trends. Bovendien wil de hotelier natuurlijk graag dat de badkamer over een aantal jaren ook nog ‘in’ is. Goed nadenken dus. Verder maak je meestal een keuze tussen klassiek en modern. Voor een klassieke uitstraling van de badkamer kan worden gekozen voor een warme en rijke inrichting met authentieke materialen, bijvoorbeeld de combinatie met hout. Voor moderne badkamers kan je het beste kijken naar de combi tussen eenvoudige en strakke vormen. Minimalistisch, maar wel heel veel comfort, met duurzame materialen, want die worden steeds belangrijker. Qua design wordt het meest bereikt met vormen. De basis is een goede ruimtelijke indeling. De designer moet aan het werk gaan met de vorm van het toilet, de wasbak, de kranen enzovoort. En zorg dus voor een goede verlichting.”

Waarom houd jij je zo graag bezig met het ontwerpen van badkamers?
“Het is elke keer weer een uitdaging om net even wat anders te bedenken, om af te stappen van de standaard combinaties en buiten de kaders te gaan. De badkamer moet passen bij de omgeving, dus is elke klus weer anders. Mijn doel: ervoor zorgen dat gasten wel uren willen doorbrengen in een badkamer.”
HM302011

Foto: Grohe Nederland, Marjolein Garrtitsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: