'Hotellerie moet social media omarmen'

21 september 2010
'Hotellerie moet social media omarmen'

Maandag 20 september organiseerde de Association of Food and Beverage Management (AF&BM) een bijeenkomst met als hoofdonderwerp 'Hospitality en de kracht van (social) media'. De honderd aanwezigen, een record in de 19 jaar dat de AF&BM bijeenkomsten voor F&B-professionals organiseert, lieten zich bijpraten en discussieerden openhartig over alles wat met (social) media in de hospitalitybranche te maken heeft. Momenteel lopen nog veel professionals met vraagtekens rond over wat men met diensten en netwerken zoals twitter, Facebook, en YouTube aan moet. Laat staan persberichten sturen naar lokale, landelijke of de vakmedia.

*Pas de boodschap aan*
Na een inleidende presentatie van Michel Hommel, directeur 'Beeld en Geluid Experience', nam dagvoorzitter en spreker Charles Groenhuijsen het woord. In zijn voordracht ging de voormalig Amerika-correspondent voor de NOS en mediakenner onder meer in op de, voor de hotelbranche wellicht 'onaardige', constatering dat de marketingboodschap in veertig jaar tijd nog altijd en overal dezelfde is in de hotellerie. Met reclamefilmpjes van twee Amerikaanse hotelketens uit 1970 en 2010 liet Groenhuijsen zien dat de hotellerie wereldwijd nog steeds adverteert met: 'het is bij ons gezellig, wij zijn gastvrij en je slaapt goed'. Met het op de juiste manier inzetten van social media, het vormen van een eigen identiteit, een originele slogan, en het maken van 'relaties' tot 'vrienden', zou hier verandering in kunnen worden gebracht. Een slogan waarin de woorden hotel en slapen niet in voorkomen, maar die wel blijft hangen, werkt het beste. Samen met de zaal kwam Groenhuijsen met goede voorbeeldslogans zoals het 'Keep on Walking' van een wereldbekend whiskymerk.


~Charles Groenhuijsen~

Aan de hand van verschillende twitteraccounts toonde Groenhuijsen wat het verschil is tussen het goed en verkeerd gebruiken van deze netwerkdienst. Het hotel dat aanbiedingen en gerichte antwoorden gaf op twitter deed het goed. Hotelmedewerkers die namens het hotel klagen over de gasten, de personele onderbezetting, of persoonlijke 'tweets' schreven waaraan de lezer geen touw aan vast konden knopen deden het slecht.

*Toekomst van de media*
Na de voordracht van Groenhuijsen discussieerde de zaal met vakjournalisten Richard Kok (Misset Horeca) en Frank Lindner (Hospitality Management) over de do's en dont't aangaande het versturen van persberichten, de invloed van de (vak)media, de snelheid en vergetelheid van het nieuws en de toekomst van de media. Volgens Kok zal de rol van internet en social media binnen de horeca alleen nog maar verder toenemen. De vakredacties blijven wel de filters en bepalers van wat wel en geen relevant nieuws is. Lindner ziet, in lijn met de opkomst van social media, een toekomst waarin de onderlinge relatie tussen zender en ontvanger belangrijker wordt. Nu computerfabrikant Apple succes heeft met de iPad kan er een nieuwe consumentvorm voor media ontstaan, aldus Lindner. In een applicatie die zichzelf constant vernieuwd kan een lezer meerdere bronnen en zijn social media-accounts integreren. De applicatie voegt alles automatisch samen, inclusief beeld en geluid.

Na een korte break ging Cor Hospes, marketing en social media specialist, in op het nut van social media en welke stappen met moet ondernemen voor een succesvol social media-beleid. Hospes praatte een half uur enthousiast en vol overgave over de 'generatie geven' en het nut en gebruiken van 'word of mouth' (mond-tot-mond-reclame). Hoteliers moeten van imago naar identiteit, van interruptie naar gewenste communicatie, van massa naar de één-op-één boodschap, van passieve naar actieve ontvangers van communicatie, van campagnes naar '24/7' zichtbaarheid, van belevenis naar betekenis en van 'sending' naar 'serving'. Volgens Hospes moeten hoteliers vooral niet bang zijn voor social media en het meer omarmen dan dat de branche het nu doet.


~Cor Hospes~

Aansluitend vond er een discussie plaats met horecaondernemer en actief twitteraar Hans Vugts (directeur Casa400), Wim Dooge (directeur Hotelschool Den Haag) en Hans Poortvliet (directeur HSMAI) over de vraag ‘welke kansen biedt (social) media’.


~Discussie met de zaal over het nut van social media~

Vugts kon onder goedkeurend oog van Groenhuijsen en Hospes uit de doeken doen hoe opleidingshotel Casa400 social media op een vergevorderde manier heeft ingezet voor de realisatie en de dagelijkse bedrijfsvoering van het pas draaiende en nog officieel te openen hotel in Amsterdam. Zo heeft het hotel al het personeel via social media geworven. Alle drie de heren waren het er over eens dat danzij social media de hospitalitybranche verder kan groeien, dit eerder dan dat er een herverdeling van de taart zou optreden. Wim Dooge gaf nog wel toe dat zijn instantie social media nog niet goed genoeg heeft verkent, omdat het nog niet nodig was. Bij de HSMAI geldt min of meer hetzelfde. Brieven en papieren mailingen leveren de organisatie nog steeds voldoende rendement op waardoor men nog niet zo actief is op het gebied van social media, aldus Poortvliet.


~De sprekers en panelleden van deze middag (vlnr): Hans Vugts, Hans Poortvliet, Cor Hospes, Richard Kok, Charles Groenhuijsen, Wim Dooge en Frank Lindner~

Na afsluitende woorden van AF&BM-voorzitter Richard Francke was er gelegenheid tot een borrel met een hapje in het Atrium van het prachtige gebouw waar Beeld en Geluid in is gehuisvest.



Foto's: Cynthia van Dijke

Overig nieuws