Spa- en spiegelparadijs

15 september 2010 | Redactie

Het sanitair bepaalt, zoals iedereen weet, in belangrijke mate de beeldvorming van de hotelgast met betrekking tot het hotel als geheel. Hij of zij verwacht veel: reinheid, comfort, luxe... Meer dan thuis. Is de hotelbadkamer omgetoverd tot een kleine spa, met allerlei wellness-attributen, dan beschikt de hotelier over een unique selling point.

Schrijver, lector, trainer en consultant Peter Schor is expert op het gebied van sanitair & wellness in hotels.  Al ruim twintig jaar geeft hij zijn visie op sanitaire voorzieningen in hotels. Schor heeft onderzocht wat de gast verwacht van hotelsanitair. Hij raadt hoteliers aan om bij de inrichting van badkamers en de aanschaf van badkamermeubelen eerst het hotel goed onder de loep te nemen en in te delen naar luxe.

In kaart

Gaat het om een 'economy hotel' of om een hotel in het hogere segment? Wat is de doelgroep? Komen er voornamelijk 'backpackers' die genoegen nemen met een verfrissende douche, of juist veel toeristen op leeftijd? Voor de oudere gasten zijn handvaten in het sanitair erg prettig. Of trekt het hotel vooral zakenmensen die na een congres of hectische dag tot rust willen komen? Zij zijn gewend aan luxe.

De 'demografische eigenheid' van een hotel is van belang bij de samenstelling van de badkamer, maar denk ook aan de concurrentie: hoe hebben de anderen hun sanitair op orde? Hoe kan uw hotel eruit springen met een min of meer uniek aanbod?

In het kader ‘Basisnormen voor hotelsanitair’ vindt u de normen die gelden per categorie sterrenhotel. Deze basisnormen zijn sterk uiteenlopend. Zo behoeft een hotel met één ster geen privé badgelegenheid op de hotelkamer aan te bieden, terwijl in tweesterrenhotels minstens 50 procent van de badkamers privé moet zijn.

Luxe is het codewoord

Peter Schor is van mening dat het voor vier- en vijfsterrenhotels momenteel een heuse trend is om van de badkamer een spa te maken. Teneinde de hotelkamer meer allure te geven, is het raadzaam om diverse sanitaire voorzieningen in een badkamer op te nemen, zodat het wellness-gevoel versterkt wordt. Een bad en een douchecabine, of een bad met douche? Belangrijker is, volgens Schor, dat genoeg extra voorzieningen worden aangeboden, waardoor de badkamer in een echte spa verandert.

De badkamer kan natuurlijk ook via andere middelen een exclusieve uitstraling krijgen. 'Hoewel de badkamers van het Sheraton Amsterdam Airport Hotel niet echt trendgevoelig zijn qua sanitair, bieden wij de gast speciale "branded amenities" aan en een aparte douche,' vertelt Arjen Buijserd, housekeeping manager van Sheraton. 'Wij zijn functioneel, schoon en bieden een comfortabele badkamer aan, met guest supplies.´ Hij denkt dat het anno 2010 een trend is om de badkamer qua vormgeving net zo veel uitstraling mee te geven als de slaapkamer. Buijserd: 'Waar veel hotels een aantal jaren geleden opeens bedachten dat een "signature bed" door zijn comfort goed zou zijn voor de "brand loyalty" van een gast, gebeurt dit nu ook met badkamers. Binnen de Starwood hotels, waar het Sheraton onderdeel van is, speelt Westin hier met de "heavenly shower" op in.'

Knipoog naar het verleden

Interieurontwerper Tim Derhaag heeft getekend voor het Townhouse Design Hotel in Maastricht, onderdeel van de La Bergère Group. Derhaag: 'Het begrip "Alledaags bijzonder" omvat het USP van de badkamers van Townhouse. Voor dit hotel hebben we een moderne badkamer gerealiseerd met een authentiek karakter. Met andere woorden, een badkamer met moderne voorzieningen en sanitair, maar met een knipoog naar het verleden. Zo zijn de tegels van de Mosa Matt collectie een moderne versie van een ouderwets 'witje'; de Sphinx wasbakken een hedendaagse uitvoering van een oude gootsteen; de kranen en douche van Grohe doen denken aan oude stopkranen.'

Derhaag signaleert een behoefte aan ‘herkenbaarheid’, en daarmee authenticiteit. ‘Men wil niet meer blind vallen voor de zoveelste modegril, maar investeren in kwaliteit, in zowel functie als vorm.’ Derhaag voorziet dat de badkamer straks niet langer als aparte ruimte gezien zal worden, maar als een essentieel onderdeel van het comfort van de hotelkamer. ‘Zoals dat nu al geldt voor de keuken in een huis, zal de badkamer in de toekomst meer ruimte gaan innemen en waarschijnlijk zonder afscheiding in de hotelkamer geïntegreerd worden. Daarnaast ontkomen hoteliers er in de toekomst niet aan om de badkamer duurzaam en energiezuinig te maken.'

Hydro- en chromotherapie

Ook aan de vormgeving van de badkamers van het Qbic hotel, dat tevens onder de La Bergère Group valt, is veel aandacht besteed. Alle hotelkamers/cubi’s hebben een futuristisch design. Ze zijn praktisch ingericht met een extra lang bed en een designbadkamer met rainshower. Alle cubi’s hebben een andere sfeer door het effect van de LED-lampen.

Rino Soeters, directeur van La Bergère Group, stelt dat de focus steeds meer komt te liggen op waterbesparende douchekoppen, gecertificeerde schoonmaakmiddelen en zeeppompen (in plaats van monoverpakkingen).

Net als Schor stelt Derhaag: ‘Er wordt steeds meer gedaan om de hotelgast te verwennen, en daarbij hoort natuurlijk ook het sanitair. Tevens zie je een ontwikkeling bij fabrikanten om het aanbod van het sanitair uit te breiden met items die tot dan toe alleen voorbestemd waren voor spa- en wellnesscentra, zoals rain showers, sauna's en bubbelbaden. Om het gevoel van comfort in de hotelbadkamer een extra zetje te geven, kan een hotelier hydrotherapie in het bad integreren; hierbij krijgt het bad whirlpool- en luchtmassage-effecten. Ook met chromotherapie (lucht- en kleurtechnieken) in douches of badmeubelen kan de hotelgast 'in de watten' gelegd worden. Een derde mogelijkheid om het spa-gevoel te verwezenlijken, is aromatherapie. Door vitale oliën en geuren aan de badkamer toe te voegen wordt niet alleen de gemoedstoestand maar ook de gezondheid van de gast positief beïnvloed. Verder hebben vibro-akoestische massages (een mix van geluid en water) een kalmerende uitwerking. De gast gaat zich uiteraard nóg meer thuis voelen als hij zich kan omringen met zijn eigen muziek. Een geluidssysteem waarop hij zijn iPod  kan aansluiten, wordt ongetwijfeld gewaardeerd.

Het lichtplan

Designers en inrichters zouden meer aandacht aan cosmeticaspiegels moeten besteden, volgens Schor. Doordat de mens ouder wordt, maar ook omdat de badkamer soms een effectief lichtplan mist, is het belangrijk om een spiegel te plaatsen die door de gast dichterbij gehaald kan worden. Deze spiegels dienen natuurlijk als hulpmiddel bij het scheren of het aanbrengen van make-up, maar zij doen het ook goed in de cadeauwinkeltjes. Mits de spiegels van een goede kwaliteit zijn.

Ook goede verlichting wordt volgens Derhaag snel over hoofd gezien, terwijl het essentieel is voor het gevoel van comfort. In dit kader adviseert Schor tevens een nachtlampje met lichtsignaal in elke ruimte te bevestigen. Hoteliers die overwegen hun hotelbadkamers te vernieuwen, moeten volgens Derhaag altijd voor kwaliteit te gaan: ‘Wees innovatief met eenvoud. De truc is, om een gast te verwennen met een goede basis van zijn verblijf.’

De ‘wow-factor’ in een hotelbadkamer bereikt de hotelier met geavanceerde apparatuur, zoals tv-spiegels. Steeds meer hotels gebruiken deze spiegel-tv-combinatie als USP. Volgens Gretchen Gilbertson, oprichter van Séura (specialist in spiegel-tv-combinaties), verwacht de gast in een hotelkamer minstens dezelfde mate van luxe als thuis. Nog liever treft hij meer luxe aan. Brian Walter, sales director van MB Quart, signaleert dat de opkomst van tv-spiegels ook in andere vertrekken van het hotel in opkomst is: ‘Op dit moment zijn wij bezig met een project waarbij we in elke kamer, het restaurant én de liften tv-spiegels installeren. Op de schermen in de liften wordt ondermeer digitale info geplaatst; de restaurants gebruiken de tv-spiegels om ‘s ochtend  economisch nieuws aan te bieden voor hun zakelijke gasten.’

Bijzondere wensen

Het is raadzaam om bij de inrichting van hotelsanitair te denken aan specifieke wensen van de gasten. Deze wensen verschillen uiteraard per cultuur. Volgens interieurdesigner Derhaag willen Japanners en Chinezen graag een bad; Europese zakenmensen geven de voorkeur aan regendouches. Housekeeping manager Buijserd vertelt: ‘We hebben laatst een groep Indiërs gehad die een nogal bijzondere behoefte hadden qua sanitair. Zij hadden een soort maatbeker met een tuitje om zichzelf mee te wassen na hun wc-bezoek. Het had een bidetachtige functie. Zij noemden het in het Engels een "mug". Maar of dit voorwerp nou in elke hotelkamer veel gebruikt zal worden... Alhoewel, de klant blijft natuurlijk koning, ongeacht of hij om een pul bier of een "mug" vraagt. '

Tips en overwegingen bij de aanschaf van een tv-spiegel:

  1. In de vertrekken buiten de badkamer is het van belang dat met name de tv-functie optimaal is; de werking van de spiegel komt op de tweede plaats. Voor de badkamer geldt het omgekeerde.
  2. De hotelier dient ook het natuurlijke licht in de hotelkamer of badkamer in ogenschouw te nemen bij de keuze voor een tv-spiegel.
  3. Er zal een gat in de muur moeten worden gemaakt.
  4. Sommige ruimtes hebben extra extern geluid nodig, waardoor het prijskaartje aanzienlijk hoger uitvalt door extra speakers en installatiekosten.

HM302010

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: