Tips voor een duurzamer hotel

19 september 2017 | Roy Spijker

Ieder hotel wil besparen op de energiekosten. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar het levert ook nog eens geld op. Ashwin Imambaks van het Spaanse gasbedrijf Gas Natural Fenosa geeft een aantal tips om energie te besparen in uw hotel en Wim van der Hulst van Honeywell vertelt over slimme thermometers. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

“Er zijn verschillende manieren om energie te besparen in het hotel”, zegt Ashwin Imambaks van Gas Natural Fenosa. “Bij Gas Natural Fenosa krijgen klanten bijvoorbeeld een online dashboard waarbij ze inzicht krijgen in hun gasverbruik. Het dashboard laat precies zien hoeveel gas er per ruimte wordt verbruikt. Met die informatie kan vervolgens gewerkt worden met als doel om het energieverbruik te verminderen.” Energieverbruik kan ook aan de gebruikerskant (in de hotelkamer) ingeperkt worden. “In nieuw gebouwde hotels zie je al dat warmtepompen en zonnepanelen worden ingezet”, vertelt Van der Hulst. “Oudere hotels krijgen de komende jaren te maken met investeringen, want straks moet iedereen aan een bepaalde EPN (Energie Prestatie Norm, red.) voldoen.”

Werknemers en slimme oplossingen

Het klinkt mooi, een dashboard dat het gasverbruik in kaart brengt. Imambaks laat echter weten dat dit slechts het begin is. “Het invoeren van energiebesparende maatregelen is een start, maar uiteindelijk moeten werknemers in het bedrijf er ook echt mee aan de slag gaan. Ik vergelijk het wel eens met het kopen van een televisie. Iemand kan een tv kopen die weinig energie verbruikt, maar als deze vervolgens dag en nacht aan staat zonder dat er naar gekeken wordt, levert dit uiteindelijk nog niks op.”

Van der Hulst beaamt dit, maar ziet dat ook de techniek een handje kan helpen en verbeterd kan worden. “Vaak ‘kijkt’ de thermometer of er een gast aanwezig is in de hotelkamer door middel van de keycard die in een lezer wordt gestoken. Dat is niet handig, want iedere kaart kan gebruikt worden om de airco aan te laten staan, zelfs een pasje van de bibliotheek. In Nederland is dat niet zo’n probleem, maar in Thailand bijvoorbeeld wel. Ons systeem werkt met sensoren, dat is betrouwbaarder. Enkel een bewegingssensor is onvoldoende en daarom werken we met aanvullende software en sensoren, waardoor de thermostaat weet of er iemand op de kamers aanwezig is.”

Algemene ruimtes

Imambaks is van mening dat het besparen van energie in hotels moet beginnen in de algemene en publieke ruimtes zoals de keuken, de lobby, het restaurant, de hotelbar en de gangen. “Het energieverbruik in die ruimtes is gemakkelijker te beheersen dan op de hotelkamers, omdat de situatie daar continu hetzelfde is. Het energieverbruik in de hotelkamers varieert per dag, omdat de ene gast nu eenmaal anders is dan de andere gast.”

“Een ander voordeel is dat het personeel vaak verantwoordelijk is voor het energieverbruik in de algemene ruimtes. Uiteindelijk zijn zij het die het verschil kunnen maken. Om even terug te komen op die energiezuinige tv: iemand moet het apparaat uitzetten als er niet naar gekeken wordt. Dit zie ik nog vaak misgaan bij hotels. De informatie over energieverbruik krijgen ze wel binnen via het dashboard, maar ze doen er vervolgens niets mee.”

Voldoen aan de norm

In meer algemene zin ziet Van der Hulst dat hoteliers zich meer bewust worden van het belang van energiebesparing. “Hotels moeten in meer of mindere mate voldoen aan de wettelijk gestelde Energie Prestatie Norm. Nieuw gebouwde hotels hebben hier al mee te maken en bestaande hotels zullen ergens rond 2023 ook moeten voldoen aan minimale eisen. De tijd begint dus te dringen, wat dat betreft. Ik zie dan ook een sterk stijgende vraag naar warmte-koudeopslag; daar kun je veel energie mee besparen. Ook met betrekking tot het isolatieniveau zullen veel bestaande hotels aanpassingen moeten doen. Met andere woorden: nu wordt het écht serieus.”

Train het personeel

Volgens Imambaks is het zaak dat iedereen binnen het bedrijf verantwoordelijk wordt voor het energieverbruik in het hotel. Want, zo zegt hij, uiteindelijk gaat het bij energie besparen uiteindelijk om bewustwording. 

“Ik denk dat het belangrijk is om je te realiseren dat iedereen binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor het verminderen van energie. Maak duidelijke afspraken en blijf er keer op keer op hameren dat deze worden nageleefd. Ik weet dat dit vervelend over kan komen. Thuis wil je ook niet blijven zeuren dat de televisie uitgezet moet worden, maar uiteindelijk levert dit wel het gewenste resultaat op.”
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: