Tips voor een duurzamer hotel

19 september 2017 | Roy Spijker

Ieder hotel wil besparen op de energiekosten. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar het levert ook nog eens geld op. Ashwin Imambaks van het Spaanse gasbedrijf Gas Natural Fenosa geeft een aantal tips om energie te besparen in uw hotel en Wim van der Hulst van Honeywell vertelt over slimme thermometers. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

“Er zijn verschillende manieren om energie te besparen in het hotel”, zegt Ashwin Imambaks van Gas Natural Fenosa. “Bij Gas Natural Fenosa krijgen klanten bijvoorbeeld een online dashboard waarbij ze inzicht krijgen in hun gasverbruik. Het dashboard laat precies zien hoeveel gas er per ruimte wordt verbruikt. Met die informatie kan vervolgens gewerkt worden met als doel om het energieverbruik te verminderen.” Energieverbruik kan ook aan de gebruikerskant (in de hotelkamer) ingeperkt worden. “In nieuw gebouwde hotels zie je al dat warmtepompen en zonnepanelen worden ingezet”, vertelt Van der Hulst. “Oudere hotels krijgen de komende jaren te maken met investeringen, want straks moet iedereen aan een bepaalde EPN (Energie Prestatie Norm, red.) voldoen.”

Werknemers en slimme oplossingen

Het klinkt mooi, een dashboard dat het gasverbruik in kaart brengt. Imambaks laat echter weten dat dit slechts het begin is. “Het invoeren van energiebesparende maatregelen is een start, maar uiteindelijk moeten werknemers in het bedrijf er ook echt mee aan de slag gaan. Ik vergelijk het wel eens met het kopen van een televisie. Iemand kan een tv kopen die weinig energie verbruikt, maar als deze vervolgens dag en nacht aan staat zonder dat er naar gekeken wordt, levert dit uiteindelijk nog niks op.”

Van der Hulst beaamt dit, maar ziet dat ook de techniek een handje kan helpen en verbeterd kan worden. “Vaak ‘kijkt’ de thermometer of er een gast aanwezig is in de hotelkamer door middel van de keycard die in een lezer wordt gestoken. Dat is niet handig, want iedere kaart kan gebruikt worden om de airco aan te laten staan, zelfs een pasje van de bibliotheek. In Nederland is dat niet zo’n probleem, maar in Thailand bijvoorbeeld wel. Ons systeem werkt met sensoren, dat is betrouwbaarder. Enkel een bewegingssensor is onvoldoende en daarom werken we met aanvullende software en sensoren, waardoor de thermostaat weet of er iemand op de kamers aanwezig is.”

Algemene ruimtes

Imambaks is van mening dat het besparen van energie in hotels moet beginnen in de algemene en publieke ruimtes zoals de keuken, de lobby, het restaurant, de hotelbar en de gangen. “Het energieverbruik in die ruimtes is gemakkelijker te beheersen dan op de hotelkamers, omdat de situatie daar continu hetzelfde is. Het energieverbruik in de hotelkamers varieert per dag, omdat de ene gast nu eenmaal anders is dan de andere gast.”

“Een ander voordeel is dat het personeel vaak verantwoordelijk is voor het energieverbruik in de algemene ruimtes. Uiteindelijk zijn zij het die het verschil kunnen maken. Om even terug te komen op die energiezuinige tv: iemand moet het apparaat uitzetten als er niet naar gekeken wordt. Dit zie ik nog vaak misgaan bij hotels. De informatie over energieverbruik krijgen ze wel binnen via het dashboard, maar ze doen er vervolgens niets mee.”

Voldoen aan de norm

In meer algemene zin ziet Van der Hulst dat hoteliers zich meer bewust worden van het belang van energiebesparing. “Hotels moeten in meer of mindere mate voldoen aan de wettelijk gestelde Energie Prestatie Norm. Nieuw gebouwde hotels hebben hier al mee te maken en bestaande hotels zullen ergens rond 2023 ook moeten voldoen aan minimale eisen. De tijd begint dus te dringen, wat dat betreft. Ik zie dan ook een sterk stijgende vraag naar warmte-koudeopslag; daar kun je veel energie mee besparen. Ook met betrekking tot het isolatieniveau zullen veel bestaande hotels aanpassingen moeten doen. Met andere woorden: nu wordt het écht serieus.”

Train het personeel

Volgens Imambaks is het zaak dat iedereen binnen het bedrijf verantwoordelijk wordt voor het energieverbruik in het hotel. Want, zo zegt hij, uiteindelijk gaat het bij energie besparen uiteindelijk om bewustwording. 

“Ik denk dat het belangrijk is om je te realiseren dat iedereen binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor het verminderen van energie. Maak duidelijke afspraken en blijf er keer op keer op hameren dat deze worden nageleefd. Ik weet dat dit vervelend over kan komen. Thuis wil je ook niet blijven zeuren dat de televisie uitgezet moet worden, maar uiteindelijk levert dit wel het gewenste resultaat op.”
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: