Tips voor een duurzamer hotel

19 september 2017 | Roy Spijker

Ieder hotel wil besparen op de energiekosten. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar het levert ook nog eens geld op. Ashwin Imambaks van het Spaanse gasbedrijf Gas Natural Fenosa geeft een aantal tips om energie te besparen in uw hotel en Wim van der Hulst van Honeywell vertelt over slimme thermometers. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

“Er zijn verschillende manieren om energie te besparen in het hotel”, zegt Ashwin Imambaks van Gas Natural Fenosa. “Bij Gas Natural Fenosa krijgen klanten bijvoorbeeld een online dashboard waarbij ze inzicht krijgen in hun gasverbruik. Het dashboard laat precies zien hoeveel gas er per ruimte wordt verbruikt. Met die informatie kan vervolgens gewerkt worden met als doel om het energieverbruik te verminderen.” Energieverbruik kan ook aan de gebruikerskant (in de hotelkamer) ingeperkt worden. “In nieuw gebouwde hotels zie je al dat warmtepompen en zonnepanelen worden ingezet”, vertelt Van der Hulst. “Oudere hotels krijgen de komende jaren te maken met investeringen, want straks moet iedereen aan een bepaalde EPN (Energie Prestatie Norm, red.) voldoen.”

Werknemers en slimme oplossingen

Het klinkt mooi, een dashboard dat het gasverbruik in kaart brengt. Imambaks laat echter weten dat dit slechts het begin is. “Het invoeren van energiebesparende maatregelen is een start, maar uiteindelijk moeten werknemers in het bedrijf er ook echt mee aan de slag gaan. Ik vergelijk het wel eens met het kopen van een televisie. Iemand kan een tv kopen die weinig energie verbruikt, maar als deze vervolgens dag en nacht aan staat zonder dat er naar gekeken wordt, levert dit uiteindelijk nog niks op.”

Van der Hulst beaamt dit, maar ziet dat ook de techniek een handje kan helpen en verbeterd kan worden. “Vaak ‘kijkt’ de thermometer of er een gast aanwezig is in de hotelkamer door middel van de keycard die in een lezer wordt gestoken. Dat is niet handig, want iedere kaart kan gebruikt worden om de airco aan te laten staan, zelfs een pasje van de bibliotheek. In Nederland is dat niet zo’n probleem, maar in Thailand bijvoorbeeld wel. Ons systeem werkt met sensoren, dat is betrouwbaarder. Enkel een bewegingssensor is onvoldoende en daarom werken we met aanvullende software en sensoren, waardoor de thermostaat weet of er iemand op de kamers aanwezig is.”

Algemene ruimtes

Imambaks is van mening dat het besparen van energie in hotels moet beginnen in de algemene en publieke ruimtes zoals de keuken, de lobby, het restaurant, de hotelbar en de gangen. “Het energieverbruik in die ruimtes is gemakkelijker te beheersen dan op de hotelkamers, omdat de situatie daar continu hetzelfde is. Het energieverbruik in de hotelkamers varieert per dag, omdat de ene gast nu eenmaal anders is dan de andere gast.”

“Een ander voordeel is dat het personeel vaak verantwoordelijk is voor het energieverbruik in de algemene ruimtes. Uiteindelijk zijn zij het die het verschil kunnen maken. Om even terug te komen op die energiezuinige tv: iemand moet het apparaat uitzetten als er niet naar gekeken wordt. Dit zie ik nog vaak misgaan bij hotels. De informatie over energieverbruik krijgen ze wel binnen via het dashboard, maar ze doen er vervolgens niets mee.”

Voldoen aan de norm

In meer algemene zin ziet Van der Hulst dat hoteliers zich meer bewust worden van het belang van energiebesparing. “Hotels moeten in meer of mindere mate voldoen aan de wettelijk gestelde Energie Prestatie Norm. Nieuw gebouwde hotels hebben hier al mee te maken en bestaande hotels zullen ergens rond 2023 ook moeten voldoen aan minimale eisen. De tijd begint dus te dringen, wat dat betreft. Ik zie dan ook een sterk stijgende vraag naar warmte-koudeopslag; daar kun je veel energie mee besparen. Ook met betrekking tot het isolatieniveau zullen veel bestaande hotels aanpassingen moeten doen. Met andere woorden: nu wordt het écht serieus.”

Train het personeel

Volgens Imambaks is het zaak dat iedereen binnen het bedrijf verantwoordelijk wordt voor het energieverbruik in het hotel. Want, zo zegt hij, uiteindelijk gaat het bij energie besparen uiteindelijk om bewustwording. 

“Ik denk dat het belangrijk is om je te realiseren dat iedereen binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor het verminderen van energie. Maak duidelijke afspraken en blijf er keer op keer op hameren dat deze worden nageleefd. Ik weet dat dit vervelend over kan komen. Thuis wil je ook niet blijven zeuren dat de televisie uitgezet moet worden, maar uiteindelijk levert dit wel het gewenste resultaat op.”
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: