Veiligheid begint met goede zorg

23 januari 2018 | José Mast

Gegarandeerde veiligheid bieden aan personeel en gasten is één van de grootste uitdagingen in de hotellerie. Kritische ondernemers gaan een stap verder dan de verplichte inspecties van brandweer en gemeente. Zij weten dat zichtbare aandacht voor veiligheid onveilig gedrag doet afnemen. Dat is de grootste winst die je kunt maken.

De gezellige kersttijd is weer achter de rug. Een periode waarin er volop ruimte was voor kerstbomen en andere kerstversieringen. De verlichting is snel aangelegd met een verlengsnoer naar een vrij stopcontact, zonder stil te staan bij het risico op overbelasting. Dit kan oververhitting tot gevolg hebben, niet zichtbaar aan de buitenkant, maar wel een serieus brandrisico. Ook andere scenario's zijn denkbaar.

Alledaagse risico's

Het lijkt een onbeduidend voorval, maar juist die ingesleten gewoontes vormen de blinde vlek voor alledaagse risico’s, weet Rico van Hooidonk, Riskmanagement Consultant van Meeùs. “Als je bedenkt voor hoeveel gasten je verantwoordelijk bent, dan wil je er als ondernemer alles aan doen om de veiligheid te waarborgen.”

Onveilig gedrag zichtbaar maken

Zo zijn er talloze andere herkenbare voorbeelden: niet uitrollen van verlengsnoeren, een stoffige TL-buis, een vieze afzuiginstallatie, een ontbrekend afdekklepje op een stopcontact in de keuken of te veel apparaten op dezelfde elektriciteitsgroep. Allemaal onveilige situaties, die na verloop van tijd niet meer opvallen.

Inspecties zijn nu veelal papieren tijgers volgens Rico. “De uitdaging is echter om de inspectiemomenten juist ook te gebruiken om bij medewerkers het onveilige gedrag en de onveilige situaties zichtbaar te maken. De VerzekeringsInspectie Elektrische Risico’s (VIER) en de ElektraGarant inspectie zijn goede voorbeelden van inspecties die hierbij helpen.” Deze inspecties gebeuren zowel visueel als met behulp van meetapparatuur. Zo brengen thermografische foto’s de temperatuur van installatiedelen, armaturen, stekkers en snoeren in beeld. Door medewerkers erbij te betrekken en de resultaten intern te bespreken, wordt tegelijkertijd gewerkt aan het bewustzijn van onveilig gedrag.

Welke inspecties zijn verplicht?

“Welke inspecties precies verplicht zijn, verschilt per verzekeraar”, aldus Rico. “Ik zie steeds vaker dat verzekeraars in hun voorwaarden de NEN3140 vervangen door de NTA 8220 en bovendien steeds vaker eisen dat een inspecteur met een SCIOS-scope 10 certificaat de controle uitvoert.” Kun je niet het vereiste inspectierapport tonen, dan kan de verzekeraar de polis beëindigen of een uitkering weigeren”, waarschuwt Van Hooidonk. “Maar los daarvan wil je toch ook zelf dat iedereen binnen veilig is?”

Helpende hand bij veiligheidsbeleid

Meeùs werkt samen met AREPA Inspexx om hoteliers de zorg voor brandveiligheid uit handen te nemen. Hierbij combineren we de verplichte inspecties met bewustwording van onveilig gedrag door medewerkers. Onze dienstverlening ondersteunt veiligheids- en risicomanagers. Zo wordt een goed veiligheidsbeleid een vanzelfsprekendheid.

Zelf aan de slag met brandveiligheid?

Doe dan de Brandveiligheid Quiz voor Hotels en ontdek binnen 2 minuten hoe brandveilig úw hotel is.

Doe de quiz op meeus.com/brandveiligheidquiz.  
Meer informatie over brandveiligheid vindt u op: meeus.com/brandveiligheid.

Contactinformatie

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeùs
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: