Veiligheid begint met goede zorg

23 januari 2018 | José Mast

Gegarandeerde veiligheid bieden aan personeel en gasten is één van de grootste uitdagingen in de hotellerie. Kritische ondernemers gaan een stap verder dan de verplichte inspecties van brandweer en gemeente. Zij weten dat zichtbare aandacht voor veiligheid onveilig gedrag doet afnemen. Dat is de grootste winst die je kunt maken.

De gezellige kersttijd is weer achter de rug. Een periode waarin er volop ruimte was voor kerstbomen en andere kerstversieringen. De verlichting is snel aangelegd met een verlengsnoer naar een vrij stopcontact, zonder stil te staan bij het risico op overbelasting. Dit kan oververhitting tot gevolg hebben, niet zichtbaar aan de buitenkant, maar wel een serieus brandrisico. Ook andere scenario's zijn denkbaar.

Alledaagse risico's

Het lijkt een onbeduidend voorval, maar juist die ingesleten gewoontes vormen de blinde vlek voor alledaagse risico’s, weet Rico van Hooidonk, Riskmanagement Consultant van Meeùs. “Als je bedenkt voor hoeveel gasten je verantwoordelijk bent, dan wil je er als ondernemer alles aan doen om de veiligheid te waarborgen.”

Onveilig gedrag zichtbaar maken

Zo zijn er talloze andere herkenbare voorbeelden: niet uitrollen van verlengsnoeren, een stoffige TL-buis, een vieze afzuiginstallatie, een ontbrekend afdekklepje op een stopcontact in de keuken of te veel apparaten op dezelfde elektriciteitsgroep. Allemaal onveilige situaties, die na verloop van tijd niet meer opvallen.

Inspecties zijn nu veelal papieren tijgers volgens Rico. “De uitdaging is echter om de inspectiemomenten juist ook te gebruiken om bij medewerkers het onveilige gedrag en de onveilige situaties zichtbaar te maken. De VerzekeringsInspectie Elektrische Risico’s (VIER) en de ElektraGarant inspectie zijn goede voorbeelden van inspecties die hierbij helpen.” Deze inspecties gebeuren zowel visueel als met behulp van meetapparatuur. Zo brengen thermografische foto’s de temperatuur van installatiedelen, armaturen, stekkers en snoeren in beeld. Door medewerkers erbij te betrekken en de resultaten intern te bespreken, wordt tegelijkertijd gewerkt aan het bewustzijn van onveilig gedrag.

Welke inspecties zijn verplicht?

“Welke inspecties precies verplicht zijn, verschilt per verzekeraar”, aldus Rico. “Ik zie steeds vaker dat verzekeraars in hun voorwaarden de NEN3140 vervangen door de NTA 8220 en bovendien steeds vaker eisen dat een inspecteur met een SCIOS-scope 10 certificaat de controle uitvoert.” Kun je niet het vereiste inspectierapport tonen, dan kan de verzekeraar de polis beëindigen of een uitkering weigeren”, waarschuwt Van Hooidonk. “Maar los daarvan wil je toch ook zelf dat iedereen binnen veilig is?”

Helpende hand bij veiligheidsbeleid

Meeùs werkt samen met AREPA Inspexx om hoteliers de zorg voor brandveiligheid uit handen te nemen. Hierbij combineren we de verplichte inspecties met bewustwording van onveilig gedrag door medewerkers. Onze dienstverlening ondersteunt veiligheids- en risicomanagers. Zo wordt een goed veiligheidsbeleid een vanzelfsprekendheid.

Zelf aan de slag met brandveiligheid?

Doe dan de Brandveiligheid Quiz voor Hotels en ontdek binnen 2 minuten hoe brandveilig úw hotel is.

Doe de quiz op meeus.com/brandveiligheidquiz.  
Meer informatie over brandveiligheid vindt u op: meeus.com/brandveiligheid.

Contactinformatie

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeùs
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Economie Achtergronden
De beste bestemmingen om in vastgoed te investeren

Door de groei binnen de toeristische sector blijft op het gebied van korte termijn-verhuur voor huiseigenaren en investeerders een rendabele bezigheid. Er zijn namelijk nog altijd veel interessante bestemmingen die snel rendement kunnen opleveren. Welke dat precies zijn, weet HomeToGo je te vertelle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: