Veiligheid begint met goede zorg

23 januari 2018 | José Mast

Gegarandeerde veiligheid bieden aan personeel en gasten is één van de grootste uitdagingen in de hotellerie. Kritische ondernemers gaan een stap verder dan de verplichte inspecties van brandweer en gemeente. Zij weten dat zichtbare aandacht voor veiligheid onveilig gedrag doet afnemen. Dat is de grootste winst die je kunt maken.

De gezellige kersttijd is weer achter de rug. Een periode waarin er volop ruimte was voor kerstbomen en andere kerstversieringen. De verlichting is snel aangelegd met een verlengsnoer naar een vrij stopcontact, zonder stil te staan bij het risico op overbelasting. Dit kan oververhitting tot gevolg hebben, niet zichtbaar aan de buitenkant, maar wel een serieus brandrisico. Ook andere scenario's zijn denkbaar.

Alledaagse risico's

Het lijkt een onbeduidend voorval, maar juist die ingesleten gewoontes vormen de blinde vlek voor alledaagse risico’s, weet Rico van Hooidonk, Riskmanagement Consultant van Meeùs. “Als je bedenkt voor hoeveel gasten je verantwoordelijk bent, dan wil je er als ondernemer alles aan doen om de veiligheid te waarborgen.”

Onveilig gedrag zichtbaar maken

Zo zijn er talloze andere herkenbare voorbeelden: niet uitrollen van verlengsnoeren, een stoffige TL-buis, een vieze afzuiginstallatie, een ontbrekend afdekklepje op een stopcontact in de keuken of te veel apparaten op dezelfde elektriciteitsgroep. Allemaal onveilige situaties, die na verloop van tijd niet meer opvallen.

Inspecties zijn nu veelal papieren tijgers volgens Rico. “De uitdaging is echter om de inspectiemomenten juist ook te gebruiken om bij medewerkers het onveilige gedrag en de onveilige situaties zichtbaar te maken. De VerzekeringsInspectie Elektrische Risico’s (VIER) en de ElektraGarant inspectie zijn goede voorbeelden van inspecties die hierbij helpen.” Deze inspecties gebeuren zowel visueel als met behulp van meetapparatuur. Zo brengen thermografische foto’s de temperatuur van installatiedelen, armaturen, stekkers en snoeren in beeld. Door medewerkers erbij te betrekken en de resultaten intern te bespreken, wordt tegelijkertijd gewerkt aan het bewustzijn van onveilig gedrag.

Welke inspecties zijn verplicht?

“Welke inspecties precies verplicht zijn, verschilt per verzekeraar”, aldus Rico. “Ik zie steeds vaker dat verzekeraars in hun voorwaarden de NEN3140 vervangen door de NTA 8220 en bovendien steeds vaker eisen dat een inspecteur met een SCIOS-scope 10 certificaat de controle uitvoert.” Kun je niet het vereiste inspectierapport tonen, dan kan de verzekeraar de polis beëindigen of een uitkering weigeren”, waarschuwt Van Hooidonk. “Maar los daarvan wil je toch ook zelf dat iedereen binnen veilig is?”

Helpende hand bij veiligheidsbeleid

Meeùs werkt samen met AREPA Inspexx om hoteliers de zorg voor brandveiligheid uit handen te nemen. Hierbij combineren we de verplichte inspecties met bewustwording van onveilig gedrag door medewerkers. Onze dienstverlening ondersteunt veiligheids- en risicomanagers. Zo wordt een goed veiligheidsbeleid een vanzelfsprekendheid.

Zelf aan de slag met brandveiligheid?

Doe dan de Brandveiligheid Quiz voor Hotels en ontdek binnen 2 minuten hoe brandveilig úw hotel is.

Doe de quiz op meeus.com/brandveiligheidquiz.  
Meer informatie over brandveiligheid vindt u op: meeus.com/brandveiligheid.

Contactinformatie

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeùs
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Interview Longread
Caro van Eekelen van AccorHotels: ''Zeg eens 'ja' op uitdagingen''

Met haar aanstelling in 2009 werd Caro van Eekelen de eerste vrouwelijke country director van AccorHotels. Dat was baanbrekend voor de organisatie en maakte haar tot rolmodel voor veel vrouwen in de hospitalitybranche. “Hoe ik het zo ver heb geschopt? Door altijd ja te zeggen op uitdagingen!&r...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Advertorial Sanitair
Meer bling bling in badkamer

Midnight is de nieuwe zwarte kleur met glinsterende pigmenten. Het zorgt voor glamour en een glansrijke beleving. Verwen uw gasten met de extra luxe van Bette badarchitectuur. Exclusieve ligbaden, douchevloeren en wastafels. Fonkelende edelstenen, glanzende mineralen, goud, zilver en reflectie in...

Achtergronden F&B
Colliers International zet afdeling Food & Beverage op

Op 1 juni start vastgoedadviseur Colliers International met een nieuwe afdeling Food & Beverage onder leiding van Etienne van Unen. Deze afdeling is een uitbreiding van de afdeling Retail. Food & Beverage (F&B) speelt een steeds belangrijkere rol in het retaillandschap. Het aandeel s...

Achtergronden
Download nu de Hotel & Food & Beverage special

Hij is er! De langverwachte, jaarlijkse F&B-special van Hospitality Management is deze week op de spreekwoordelijke mat van menig hotel en hotelier gevallen. Hospitality Management wordt immers verzonden naar alle hotels in Nederland. In deze uitgave besteden we aandacht aan 'concepting'...

Hilton Achtergronden
Hilton stopt met plastic rietjes

Hilton zal tegen eind 2018 de plastic rietjes hebben verwijderd uit 650 gebouwen. Vandaag onthult Hilton ook zijn nieuwe wetenschappelijk onderbouwde 2030 doelstellingen, gericht op het halveren van de wereldwijde impact op het milieu en het verdubbelen van de investeringen met een sociaal effect. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: