Veiligheid begint met goede zorg

23 januari 2018 | José Mast

Gegarandeerde veiligheid bieden aan personeel en gasten is één van de grootste uitdagingen in de hotellerie. Kritische ondernemers gaan een stap verder dan de verplichte inspecties van brandweer en gemeente. Zij weten dat zichtbare aandacht voor veiligheid onveilig gedrag doet afnemen. Dat is de grootste winst die je kunt maken.

De gezellige kersttijd is weer achter de rug. Een periode waarin er volop ruimte was voor kerstbomen en andere kerstversieringen. De verlichting is snel aangelegd met een verlengsnoer naar een vrij stopcontact, zonder stil te staan bij het risico op overbelasting. Dit kan oververhitting tot gevolg hebben, niet zichtbaar aan de buitenkant, maar wel een serieus brandrisico. Ook andere scenario's zijn denkbaar.

Alledaagse risico's

Het lijkt een onbeduidend voorval, maar juist die ingesleten gewoontes vormen de blinde vlek voor alledaagse risico’s, weet Rico van Hooidonk, Riskmanagement Consultant van Meeùs. “Als je bedenkt voor hoeveel gasten je verantwoordelijk bent, dan wil je er als ondernemer alles aan doen om de veiligheid te waarborgen.”

Onveilig gedrag zichtbaar maken

Zo zijn er talloze andere herkenbare voorbeelden: niet uitrollen van verlengsnoeren, een stoffige TL-buis, een vieze afzuiginstallatie, een ontbrekend afdekklepje op een stopcontact in de keuken of te veel apparaten op dezelfde elektriciteitsgroep. Allemaal onveilige situaties, die na verloop van tijd niet meer opvallen.

Inspecties zijn nu veelal papieren tijgers volgens Rico. “De uitdaging is echter om de inspectiemomenten juist ook te gebruiken om bij medewerkers het onveilige gedrag en de onveilige situaties zichtbaar te maken. De VerzekeringsInspectie Elektrische Risico’s (VIER) en de ElektraGarant inspectie zijn goede voorbeelden van inspecties die hierbij helpen.” Deze inspecties gebeuren zowel visueel als met behulp van meetapparatuur. Zo brengen thermografische foto’s de temperatuur van installatiedelen, armaturen, stekkers en snoeren in beeld. Door medewerkers erbij te betrekken en de resultaten intern te bespreken, wordt tegelijkertijd gewerkt aan het bewustzijn van onveilig gedrag.

Welke inspecties zijn verplicht?

“Welke inspecties precies verplicht zijn, verschilt per verzekeraar”, aldus Rico. “Ik zie steeds vaker dat verzekeraars in hun voorwaarden de NEN3140 vervangen door de NTA 8220 en bovendien steeds vaker eisen dat een inspecteur met een SCIOS-scope 10 certificaat de controle uitvoert.” Kun je niet het vereiste inspectierapport tonen, dan kan de verzekeraar de polis beëindigen of een uitkering weigeren”, waarschuwt Van Hooidonk. “Maar los daarvan wil je toch ook zelf dat iedereen binnen veilig is?”

Helpende hand bij veiligheidsbeleid

Meeùs werkt samen met AREPA Inspexx om hoteliers de zorg voor brandveiligheid uit handen te nemen. Hierbij combineren we de verplichte inspecties met bewustwording van onveilig gedrag door medewerkers. Onze dienstverlening ondersteunt veiligheids- en risicomanagers. Zo wordt een goed veiligheidsbeleid een vanzelfsprekendheid.

Zelf aan de slag met brandveiligheid?

Doe dan de Brandveiligheid Quiz voor Hotels en ontdek binnen 2 minuten hoe brandveilig úw hotel is.

Doe de quiz op meeus.com/brandveiligheidquiz.  
Meer informatie over brandveiligheid vindt u op: meeus.com/brandveiligheid.

Contactinformatie

Rico van Hooidonk
Riskmanagement Consultant bij Meeùs
e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: