Wie slaap verkoopt, moet het beste bieden

13 mei 2020 | Redactie

De hotellerie verkoopt slaap. Datzelfde geldt voor Auping. Het Nederlandse beddenmerk gelooft dat een uitgeruste wereld een betere wereld is. En zet zich al meer dan 130 jaar in om de beste, persoonlijke slaap- en rustoplossingen te ontwikkelen. Hans Kokkeel, sales director van Auping: “Ons bedrijf is in 1888 opgericht in Deventer, door Johannes Auping, die van het Sint Geertruiden Gasthuis opdracht kreeg om hygiënische bedden te leveren. Weliswaar zijn we tegenwoordig heel groot als consumentenmerk, maar we hebben onze roots in Business to Business (B2B), en nu zijn we ook daar weer helemaal terug.”

Zeven jaar geleden besloot Auping de B2B-markt weer te betreden, en dan in eerste instantie de hotellerie. Hans: “Dat was logisch, boetiekhotels waren op dat moment weer helemaal actueel. Deze hotels gingen zich onderscheiden van de mainstream hotels door hun unieke propositie, waarbij een premium en kwalitatief hoogwaardig merk als Auping uitstekend past. In 1888 bedacht smid Johannes Auping de spiraalbodem, die tachtig procent ventilerend was, en dat nog steeds is. Hierdoor werd de hygiëne beter gewaarborgd dan daarvoor, toen matrassen in een houten bak lagen. Slaap en nachtrust zijn belangrijk, zo niet essentieel, voor hotels, dus ons product past uitstekend bij de markt. Op het vlak van design, hygiëne, duurzaamheid en slaapcomfort kun je niets beters vinden, en dat is zeer belangrijk voor de hotelier.” 

Modulaire opbouw 

De Auping Revive lijkt op een boxspring, herbergt de kracht van de spiraalbodem en is bovendien modulair opgebouwd: “Alle delen kunnen afzonderlijk van elkaar vervangen worden, wat in deze tijd van groot belang is, zeker met circulariteit in het achterhoofd. Ook hier is hygiëne gewaarborgd, en niet alleen vanwege de ventilerende spiraalbodem, maar ook door de afwasbare matrastijk. De Auping Revive is opgebouwd uit een spiraalbodem op poten met daaromheen een hoes van slijtvaste meubelstof. Daarbovenop ligt een matras, eventueel gecombineerd met een topper. Voor hotels is het een ideaal product; ondanks dat het van metaal is vervaardigd, is het toch licht en gemakkelijk hanteerbaar en je kunt het bed in de hotelkamer refurbishen wanneer dat nodig is. Dat scheelt in de kosten vergeleken met een traditioneel bed, zowel in maintenance als in de snelheid waarmee je de kamer weer kunt verhuren. Dit bed is vorig jaar gelanceerd en bij de ontwikkeling ervan hebben we nauw samengewerkt met Landal GreenParks. Hotels zien de voordelen, niet alleen vanwege de kwaliteit, maar ook omdat het modulair is opgebouwd en duurzaam is.”

Duurzaamheid zit bij Auping al sinds de oprichting in het DNA. Hans: “Dat begint bij het ontwerp; we houden rekening met het ‘sourcen’ van de materialen en zoeken daarbij naar betrouwbare leveranciers in de buurt. Hierdoor verlaag je de footprint. Op het dak van onze eigen productielocatie in Deventer liggen bijna 3000 zonnepanelen, waardoor we voor een groot deel zelfvoorzienend zijn.” Ilse Peters, Brand Manager bij Auping: “De ‘Revive Circulair’ is het eerste circulaire matras ter wereld, wat inhoudt dat alle materialen van het matras hergebruikt kunnen worden. Het matras bestaat uit slechts twee materialen: staal en polyester en we hebben het ontwikkeld samen met DSM-Niaga. DSM-Niaga ontwikkelde een adhesive waarmee materialen aan elkaar gehecht kunnen worden en aan het eind van de levensduur ook weer makkelijk onthecht kunnen worden. Wist je ook dat alleen al in Nederland jaarlijks anderhalf miljoen matrassen op de afvalberg belanden? Daar zitten er natuurlijk veel uit hotels bij. Op Europees niveau heb je het over vijfendertig miljoen afgedankte matrassen. Als hotel kun je dus met trots vertellen dat je een circulair matras aanbiedt. En als het dan ook nog zoveel beter slaapt dan wat men in andere hotels gewend is, dan is het niet moeilijk om voor dit matras te kiezen.” 

Investeringsaftrek

De initiële aanschafkosten voor dit matras liggen iets hoger dan bij traditionele matrassen, maar daar is zelfs een regeling voor, vertelt Hans: “Wanneer je ons matras aanschaft, dan kun je gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek en Vamil. De overheid wil hiermee kracht bijzetten aan bedrijven die innoveren en investeren in duurzaamheid. De investering kun je in mindering brengen op je vennootschapsbelasting, waardoor het matras een stuk goedkoper wordt. We hebben ook een regeling voor hotels die niet direct de middelen hebben voor zo’n investering, en die noemen wij de ‘SAAS’: Sleep As A Service. Je hoeft dan niet eens eigenaar te worden van het matras, maar kunt hem wel gebruiken. We vragen een vergoeding voor het gebruik.”

Ilse: “Onderzoeken tonen aan dat een goede nachtrust belangrijk is voor de hotelgast. Dit uit zich ook in de loyaliteit van de gast. Als ze goed geslapen hebben komen ze eerder terug in je hotel en maken ze vaker gebruik van andere faciliteiten in het hotel. En ze hebben ook meer geduld als ze even moeten wachten bij de receptie. Een goed matras verdient zichzelf terug.”

Meer informatie: auping.com/hotels

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: