Wie slaap verkoopt, moet het beste bieden

13 mei 2020 | Redactie

De hotellerie verkoopt slaap. Datzelfde geldt voor Auping. Het Nederlandse beddenmerk gelooft dat een uitgeruste wereld een betere wereld is. En zet zich al meer dan 130 jaar in om de beste, persoonlijke slaap- en rustoplossingen te ontwikkelen. Hans Kokkeel, sales director van Auping: “Ons bedrijf is in 1888 opgericht in Deventer, door Johannes Auping, die van het Sint Geertruiden Gasthuis opdracht kreeg om hygiënische bedden te leveren. Weliswaar zijn we tegenwoordig heel groot als consumentenmerk, maar we hebben onze roots in Business to Business (B2B), en nu zijn we ook daar weer helemaal terug.”

Zeven jaar geleden besloot Auping de B2B-markt weer te betreden, en dan in eerste instantie de hotellerie. Hans: “Dat was logisch, boetiekhotels waren op dat moment weer helemaal actueel. Deze hotels gingen zich onderscheiden van de mainstream hotels door hun unieke propositie, waarbij een premium en kwalitatief hoogwaardig merk als Auping uitstekend past. In 1888 bedacht smid Johannes Auping de spiraalbodem, die tachtig procent ventilerend was, en dat nog steeds is. Hierdoor werd de hygiëne beter gewaarborgd dan daarvoor, toen matrassen in een houten bak lagen. Slaap en nachtrust zijn belangrijk, zo niet essentieel, voor hotels, dus ons product past uitstekend bij de markt. Op het vlak van design, hygiëne, duurzaamheid en slaapcomfort kun je niets beters vinden, en dat is zeer belangrijk voor de hotelier.” 

Modulaire opbouw 

De Auping Revive lijkt op een boxspring, herbergt de kracht van de spiraalbodem en is bovendien modulair opgebouwd: “Alle delen kunnen afzonderlijk van elkaar vervangen worden, wat in deze tijd van groot belang is, zeker met circulariteit in het achterhoofd. Ook hier is hygiëne gewaarborgd, en niet alleen vanwege de ventilerende spiraalbodem, maar ook door de afwasbare matrastijk. De Auping Revive is opgebouwd uit een spiraalbodem op poten met daaromheen een hoes van slijtvaste meubelstof. Daarbovenop ligt een matras, eventueel gecombineerd met een topper. Voor hotels is het een ideaal product; ondanks dat het van metaal is vervaardigd, is het toch licht en gemakkelijk hanteerbaar en je kunt het bed in de hotelkamer refurbishen wanneer dat nodig is. Dat scheelt in de kosten vergeleken met een traditioneel bed, zowel in maintenance als in de snelheid waarmee je de kamer weer kunt verhuren. Dit bed is vorig jaar gelanceerd en bij de ontwikkeling ervan hebben we nauw samengewerkt met Landal GreenParks. Hotels zien de voordelen, niet alleen vanwege de kwaliteit, maar ook omdat het modulair is opgebouwd en duurzaam is.”

Duurzaamheid zit bij Auping al sinds de oprichting in het DNA. Hans: “Dat begint bij het ontwerp; we houden rekening met het ‘sourcen’ van de materialen en zoeken daarbij naar betrouwbare leveranciers in de buurt. Hierdoor verlaag je de footprint. Op het dak van onze eigen productielocatie in Deventer liggen bijna 3000 zonnepanelen, waardoor we voor een groot deel zelfvoorzienend zijn.” Ilse Peters, Brand Manager bij Auping: “De ‘Revive Circulair’ is het eerste circulaire matras ter wereld, wat inhoudt dat alle materialen van het matras hergebruikt kunnen worden. Het matras bestaat uit slechts twee materialen: staal en polyester en we hebben het ontwikkeld samen met DSM-Niaga. DSM-Niaga ontwikkelde een adhesive waarmee materialen aan elkaar gehecht kunnen worden en aan het eind van de levensduur ook weer makkelijk onthecht kunnen worden. Wist je ook dat alleen al in Nederland jaarlijks anderhalf miljoen matrassen op de afvalberg belanden? Daar zitten er natuurlijk veel uit hotels bij. Op Europees niveau heb je het over vijfendertig miljoen afgedankte matrassen. Als hotel kun je dus met trots vertellen dat je een circulair matras aanbiedt. En als het dan ook nog zoveel beter slaapt dan wat men in andere hotels gewend is, dan is het niet moeilijk om voor dit matras te kiezen.” 

Investeringsaftrek

De initiële aanschafkosten voor dit matras liggen iets hoger dan bij traditionele matrassen, maar daar is zelfs een regeling voor, vertelt Hans: “Wanneer je ons matras aanschaft, dan kun je gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek en Vamil. De overheid wil hiermee kracht bijzetten aan bedrijven die innoveren en investeren in duurzaamheid. De investering kun je in mindering brengen op je vennootschapsbelasting, waardoor het matras een stuk goedkoper wordt. We hebben ook een regeling voor hotels die niet direct de middelen hebben voor zo’n investering, en die noemen wij de ‘SAAS’: Sleep As A Service. Je hoeft dan niet eens eigenaar te worden van het matras, maar kunt hem wel gebruiken. We vragen een vergoeding voor het gebruik.”

Ilse: “Onderzoeken tonen aan dat een goede nachtrust belangrijk is voor de hotelgast. Dit uit zich ook in de loyaliteit van de gast. Als ze goed geslapen hebben komen ze eerder terug in je hotel en maken ze vaker gebruik van andere faciliteiten in het hotel. En ze hebben ook meer geduld als ze even moeten wachten bij de receptie. Een goed matras verdient zichzelf terug.”

Meer informatie: auping.com/hotels

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: