Wie slaap verkoopt, moet het beste bieden

13 mei 2020 | Redactie

De hotellerie verkoopt slaap. Datzelfde geldt voor Auping. Het Nederlandse beddenmerk gelooft dat een uitgeruste wereld een betere wereld is. En zet zich al meer dan 130 jaar in om de beste, persoonlijke slaap- en rustoplossingen te ontwikkelen. Hans Kokkeel, sales director van Auping: “Ons bedrijf is in 1888 opgericht in Deventer, door Johannes Auping, die van het Sint Geertruiden Gasthuis opdracht kreeg om hygiënische bedden te leveren. Weliswaar zijn we tegenwoordig heel groot als consumentenmerk, maar we hebben onze roots in Business to Business (B2B), en nu zijn we ook daar weer helemaal terug.”

Zeven jaar geleden besloot Auping de B2B-markt weer te betreden, en dan in eerste instantie de hotellerie. Hans: “Dat was logisch, boetiekhotels waren op dat moment weer helemaal actueel. Deze hotels gingen zich onderscheiden van de mainstream hotels door hun unieke propositie, waarbij een premium en kwalitatief hoogwaardig merk als Auping uitstekend past. In 1888 bedacht smid Johannes Auping de spiraalbodem, die tachtig procent ventilerend was, en dat nog steeds is. Hierdoor werd de hygiëne beter gewaarborgd dan daarvoor, toen matrassen in een houten bak lagen. Slaap en nachtrust zijn belangrijk, zo niet essentieel, voor hotels, dus ons product past uitstekend bij de markt. Op het vlak van design, hygiëne, duurzaamheid en slaapcomfort kun je niets beters vinden, en dat is zeer belangrijk voor de hotelier.” 

Modulaire opbouw 

De Auping Revive lijkt op een boxspring, herbergt de kracht van de spiraalbodem en is bovendien modulair opgebouwd: “Alle delen kunnen afzonderlijk van elkaar vervangen worden, wat in deze tijd van groot belang is, zeker met circulariteit in het achterhoofd. Ook hier is hygiëne gewaarborgd, en niet alleen vanwege de ventilerende spiraalbodem, maar ook door de afwasbare matrastijk. De Auping Revive is opgebouwd uit een spiraalbodem op poten met daaromheen een hoes van slijtvaste meubelstof. Daarbovenop ligt een matras, eventueel gecombineerd met een topper. Voor hotels is het een ideaal product; ondanks dat het van metaal is vervaardigd, is het toch licht en gemakkelijk hanteerbaar en je kunt het bed in de hotelkamer refurbishen wanneer dat nodig is. Dat scheelt in de kosten vergeleken met een traditioneel bed, zowel in maintenance als in de snelheid waarmee je de kamer weer kunt verhuren. Dit bed is vorig jaar gelanceerd en bij de ontwikkeling ervan hebben we nauw samengewerkt met Landal GreenParks. Hotels zien de voordelen, niet alleen vanwege de kwaliteit, maar ook omdat het modulair is opgebouwd en duurzaam is.”

Duurzaamheid zit bij Auping al sinds de oprichting in het DNA. Hans: “Dat begint bij het ontwerp; we houden rekening met het ‘sourcen’ van de materialen en zoeken daarbij naar betrouwbare leveranciers in de buurt. Hierdoor verlaag je de footprint. Op het dak van onze eigen productielocatie in Deventer liggen bijna 3000 zonnepanelen, waardoor we voor een groot deel zelfvoorzienend zijn.” Ilse Peters, Brand Manager bij Auping: “De ‘Revive Circulair’ is het eerste circulaire matras ter wereld, wat inhoudt dat alle materialen van het matras hergebruikt kunnen worden. Het matras bestaat uit slechts twee materialen: staal en polyester en we hebben het ontwikkeld samen met DSM-Niaga. DSM-Niaga ontwikkelde een adhesive waarmee materialen aan elkaar gehecht kunnen worden en aan het eind van de levensduur ook weer makkelijk onthecht kunnen worden. Wist je ook dat alleen al in Nederland jaarlijks anderhalf miljoen matrassen op de afvalberg belanden? Daar zitten er natuurlijk veel uit hotels bij. Op Europees niveau heb je het over vijfendertig miljoen afgedankte matrassen. Als hotel kun je dus met trots vertellen dat je een circulair matras aanbiedt. En als het dan ook nog zoveel beter slaapt dan wat men in andere hotels gewend is, dan is het niet moeilijk om voor dit matras te kiezen.” 

Investeringsaftrek

De initiële aanschafkosten voor dit matras liggen iets hoger dan bij traditionele matrassen, maar daar is zelfs een regeling voor, vertelt Hans: “Wanneer je ons matras aanschaft, dan kun je gebruikmaken van de Milieu-investeringsaftrek en Vamil. De overheid wil hiermee kracht bijzetten aan bedrijven die innoveren en investeren in duurzaamheid. De investering kun je in mindering brengen op je vennootschapsbelasting, waardoor het matras een stuk goedkoper wordt. We hebben ook een regeling voor hotels die niet direct de middelen hebben voor zo’n investering, en die noemen wij de ‘SAAS’: Sleep As A Service. Je hoeft dan niet eens eigenaar te worden van het matras, maar kunt hem wel gebruiken. We vragen een vergoeding voor het gebruik.”

Ilse: “Onderzoeken tonen aan dat een goede nachtrust belangrijk is voor de hotelgast. Dit uit zich ook in de loyaliteit van de gast. Als ze goed geslapen hebben komen ze eerder terug in je hotel en maken ze vaker gebruik van andere faciliteiten in het hotel. En ze hebben ook meer geduld als ze even moeten wachten bij de receptie. Een goed matras verdient zichzelf terug.”

Meer informatie: auping.com/hotels

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: