'Nederlandse hotels laten contentmarketing nog links liggen'

Auteur: Roy Spijker
16 februari 2017
'Nederlandse hotels laten contentmarketing nog links liggen'

Afgelopen jaar is door ensanne.nl onderzoek gedaan naar het gebruik van contentmarketing binnen de Nederlandse sterrenhotels. ensanne.nl, eenonline uitgeverij gericht op de leisure-en hospitalitysector, onderzocht hoe contentmarketing gebruikt wordt in de Nederlandse hotelbranche. Het best practise voorbeeld van de Amerikaanse hotelketen Marriott, die intensief gebruikt maakt van contentmarketing en daarmee zeer succesvol is, wekte de nieuwsgierigheid. Zetten Nederlandse sterrenhotels contentmarketing in om meer gastente trekken?

Uit het onderzoek is gebleken dat de slechts helft van de sterrenhotels contentmarketing toepast in hun dagelijkse operatie, daarvan heeft ook de helft maar een contentstrategie. Met name de 1-tot 3-sterrenhotels hebben aangegeven niet over genoeg mankracht en middelen te beschikken om contentmarketing op te pakken. De 4- en 5-sterrenhotels hebben vaak meer mogelijkheden om zich op content kunnen focussen. Door een multidisciplinair onderzoek waaronder een online observatie, enquête en diepte-interviews is de onderzoeksvraag beantwoordt. Hotels uit het hele land –van 1- tot 5-sterrenhotels en van zelfstandigen tot grote hotelketens –hebben deelgenomen aan het onderzoek. 

Contentmarketing als kans

Ondanks de jaarlijkse groei van hotelovernachtingen in Nederland (26 miljoen in 2016) hebben hoteliers veel uitdagingen. De afhankelijkheidvan online boekingswebsites en aanbod van Airbnb vormen voor zowel kleine zelfstandige hotels als grote ketens een bedreiging. Contentmarketing is daarbij een kans waarbij het draait om het creëren van waardevolle, relevante en consistente content.Deze vorm van marketing werktuitstekend kans voor hotels om meer binding tussen gast en hotel te krijgen, gastloyaliteit te vergroten en herhalingsbezoek te stimuleren.Het gaat dus om meer dan bereik alleen.

Facebook en mobiele website

De sterrenhotels zien Facebook als belangrijkste mediakanaal en wordt in 89% van de gevallen gebruikt om content te delen. Foto’s worden hierbij door de hoteliers als meeste effectieve vorm van content gezien. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat 95% van de sterrenhotels een responsive mobiele geoptimaliseerde website heeft. Dit is sinds 2013 in opkomst en dat geeft aan dat de websites vernieuwd zijn in de afgelopen 3 jaar.

Tijd en budget

Het inzetten van contentmarketing kan volgens ensanne.nl voor een groot aantal hotels veel efficiënter. Hotels zien vooral een combinatie van het gebrek aan tijd, kennis, input voor content en budget als een drempel om met contentmarketing te starten of verder te gaan. De interesse voor content is wel groeiende. 57% van de ondervraagde hoteliers zegt in 2017 meer tijd en budget te willen besteden aan contentmarketing.

Klik hier om de infographic van Ensanne te bekijken.

Overig nieuws