De hotellerie is een internationale business. In de rubriek 'De Correspondenten' vertellen vijf Nederlandse hoteliers – werkzaam in het buitenland – hoe zij de situatie ervaren in hun land. Om te weten te komen hoe hier elders in de wereld tegenaan wordt gekeken, luidt de stelling: “Een goede locatie is belangrijker dan een sterk merk.”
Jurgen WondergemHotel: Royal Mougins Golf Resort |
![]() |
Dat klopt, vooral in Frankrijk, waar toerisme een grote rol speelt. Reizigers kiezen vaak op basis van locatie in plaats van merk. Gelukkig is Royal Mougins een van de weinige golfresorts aan de Franse Côte d’Azur, dichtbij Cannes, Nice, Monaco en Saint-Tropez.
Veel reizigers verblijven graag in de buurt van iconische bestemmingen, zoals de Franse Rivièra. Frankrijk ademt cultuur en geschiedenis, en reizigers kiezen vaak voor hotels in pittoreske dorpjes of historische panden. Zakelijk toerisme speelt ook een grote rol; ons hotel ligt strategisch nabij de congrescentra van Cannes en Nice en is goed bereikbaar vanaf de luchthavens van Mandelieu en Nice. Ook kiezen veel gasten Royal Mougins vanwege de ligging aan onze exclusieve golfbaan.
Toch kan een sterk merk doorslaggevend zijn. Bekende hotelmerken trekken vaak terugkerende gasten aan door vertrouwen en loyaliteit. Een merk zorgt voor consistente standaarden en service, zoals blijkt uit de aansluiting van Royal Mougins bij ‘QL Quality Lodgings’ en ‘Hôtels & Préférence’. In het high-end segment maakt een sterke merknaam het verschil, omdat exclusiviteit en luxe bepalend zijn. Internationale reizigers kiezen vaak voor een betrouwbaar merk.
Voor zowel toeristen als zakenreizigers is de locatie meestal doorslaggevend. De ideale situatie? Een sterk merk én een uitstekende locatie. Maar als het erop aankomt, wint de locatie het vaak.
Niek HammerHotel: The Okura Prestige Bangkok |
![]() |
Een goede locatie is zonder meer enorm belangrijk, maar biedt geen vanzelfsprekende garantie voor succes. Een sterk merk draagt in grote mate bij aan dat succes. In het geval van The Okura Prestige Bangkok is het de combinatie van beide die het succes van het hotel bepaalt. Het hotel, geopend in mei 2012, was de eerste Okura die bekendstaat om zijn ‘omotenashi’ (Japanese hospitality) onder het Prestige-label.
De ligging in het Central Business District van Bangkok, in het hart van de stad, op loopafstand van luxe venues zoals Siam Paragon, Erawan Bangkok, Gaysorn Plaza, Central World en Central Embassy, zorgt voor een strategisch voordeel. Daarnaast biedt het hotel directe toegang tot de BTS Skytrain en profiteert het van de sterke reputatie en positionering van het Okura-merk in Zuidoost-Azië.
In een stad als Bangkok, met ruim 14 miljoen inwoners en vaak chaotisch verkeer, is toegang tot het skytrainnetwerk van grote waarde. Gasten kunnen zich snel verplaatsen, terwijl het netwerk ook een directe verbinding biedt met Suvarnabhumi International Airport (30 km buiten Bangkok) en Don Mueang Airport (25 km buiten de stad). Bovendien zorgt de gunstige ligging van het hotel ten opzichte van de snelwegen ervoor dat gasten relatief snel de stad kunnen verlaten en direct toegang hebben tot het goed ontwikkelde wegennetwerk van Thailand.
Jan JansenHotel: Conrad Hong Kong |
![]() |
Zoals de grondlegger van onze keten, Conrad Hilton, ooit zei: “De drie belangrijkste aspecten voor een succesvol hotel zijn ‘location, location; location’”. Een goede locatie geeft een betere zichtbaarheid en bereikbaarheid en leidt, uiteindelijk, tot een sterkere vraag en hogere winstgevendheid. Een goede locatie geeft een concurrentievoordeel en dat is cruciaal voor het succes van het hotel voor de lange termijn. Een sterk merk levert daarbij nog verder voordeel op.
Ons hotel zit op een ideale locatie in Hong Kong: midden in het CBD, boven op een van de meest bekende winkelcentra en drukste metrostations. Daarnaast is het hotel gevestigd in een hoog gebouw en het merendeel van de kamers heeft een panoramisch uitzicht over de beroemde Victoria Harbour. Kortom, we hebben de perfecte plek voor zowel de zakelijke als toeristische reizigers.
Maar ook onderdeel zijn van een internationale keten heeft veel voordelen. Afgezien van de gestructureerde operationele processen, is de goede naamsbekendheid en toegang tot het internationale distributie- en reserveringssysteem van groot belang. Ook ons loyaliteitsprogramma, met meer dan 210 miljoen leden, geeft veel mogelijkheden om met (potentiële) gasten effectief te communiceren.
Kortom, de locatie is en blijft de belangrijkste factor voor een succesvol hotel. Een sterk merk kan dat voordeel alleen nog verder versterken.
Marjolein van Mourik - BorriasHotel: De Kloof Heritage Estate boutique hotelFunctie: eigenaar Locatie: Swellendam, Zuid-Afrika |
![]() |
Een locatie kan een geweldige eerste indruk achterlaten, maar het merk creëert de langetermijnverwachtingen en beloftes die gasten naar je hotel trekken. Bij ons is de locatie uniek: het monumentale 'Manor House' uit 1801 en de omringende natuur ademen rust en geschiedenis. Wat echt zorgt voor herhaalde boekingen is de merkbeleving die we hebben opgebouwd.
Ons merk heeft zich in 20 jaar gepositioneerd als een symbool van luxe, comfort en authentieke ervaring. De service en vakmanschap van onze medewerkers dragen dit merk, waardoor gasten onze locatie ervaren zoals wij die beloven: een plek van rust, geschiedenis en (eigentijdse) luxe. Het merk draagt de beloftes die we maken en zonder dat zouden de gasten de waarde van onze locatie niet volledig begrijpen. Wanneer onze gasten boeken, weten ze precies wat ze kunnen verwachten: een persoonlijk welkom, een authentieke omgeving en uitstekende service. Het merk bepaalt of die verwachtingen worden waargemaakt en daarmee wat gasten zich herinneren en delen, en of ze terugkomen.
Grotere hotelketens tonen aan hoe belangrijk een merk is. Gasten kiezen deze ketens niet altijd vanwege de locatie, maar voor de betrouwbare ervaring. Het merk zorgt voor consistentie en managet verwachtingen, zelfs op minder aantrekkelijke plekken.
Naar mijn mening is de combinatie van merk en locatie essentieel voor succes, maar is het merk de doorslaggevende factor.
Wendy van DrielHotel: Hotel Doña EstherFunctie: eigenaar Locatie: Otavalo, Ecuador |
![]() |
Dat is een moeilijke. Een goede locatie is zeker een groot voordeel, maar aan de andere kant zien we hier in Ecuador ook wel eens hotels op geweldige locaties die qua kwaliteit niet leveren wat erin zit. In dat geval ontbreekt het sterke merk en geven gasten het toch vrij snel op
Wij zitten op een redelijke locatie, vlak bij het centrale park van Otavalo. De beste locatie in Otavalo is echter rondom de souvenirmarkt, ongeveer 10 minuten lopen verderop. We hebben er wat moeite voor moeten doen, maar toen we eenmaal bekend werden, was de locatie geen punt meer. We zijn wel goed geholpen door de Lonely Planet-gids, waar we regelmatig een ster en goede vermelding kregen, zowel voor het hotel als voor het restaurant. Dat is in deze contreien erg belangrijk.
Je moet wel wat meer reclame maken als je op een wat moeilijkere plek zit, maar je kunt het voordeel een beetje opzoeken. De plek waar je zit, ook als het wat verder weg is, heeft beslist zijn positieve kanten vergleken met de concurrentie die op de ‘beste’ plek zit, en die kun je weer gebruiken om je hotel te promoten.
Ik zou een wat moeilijkere plek dus zeker niet uit de weg gaan, maar vooral werken aan een sterk merk.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.