In de kleurrijke huizen van Kúra Hulanda Village, de ‘Hollandse binnenplaats’ in hartje Willemstad op Curaçao, zitten restaurantjes en winkeltjes met souvenirs. Een van de meest opvallende zaakjes is Lionfish Caribbean, dat onder meer sieraden en een aantal gerechten gemaakt van koraalduivel verkoopt.
Waarschijnlijk is de vis in de jaren ’80 in de Atlantische Oceaan beland, gedumpt door aquariumhouders in Florida voor wie het verzorgen toch te veel werk bleek. De afgelopen decennia verspreidde de koraalduivel zich gestaag door het Caribische gebied en langs de kust van Zuid-Amerika.
Deze column is het voorwoord van hoofdredacteur Robin Bruggeman van onze jaarlijkse F&B-uitgave. Dit jaar hebben we deze speciale uitgave, mede mogelijk gemaakt door Corendon, volledig toegewijd aan Curaçao. Download de editie nu.
De oorspronkelijk uit de Indiase en Stille Oceanen afkomstige indringer heeft in dit gebied geen natuurlijke vijanden en vormt, doordat hij zich graag tegoed doet aan jonge visjes, een ernstige verstoring van het ecosysteem. De vis is bovendien giftig: wie ermee in aanraking komt, kan last krijgen van heftige pijn, zwellingen en uitslag. In ernstigere gevallen kan er zelfs sprake zijn van misselijkheid, braken of ademhalingsproblemen.
Om dit probleem tegen te gaan, moeten de koraalduivels een voor een met een harpoengeweer gevangen worden. Eenmaal aan land gebracht worden hun schubben verwerkt in oorbellen en armbandjes en wordt het vlees gebruikt voor een aantal verschillende gerechten, zoals ceviche, taco’s, fish ’n chips en kibbeling. Op deze manier komt de indringer toch nog ten goede aan de gemeenschap op Curaçao en brengt de koraalduivel geld in het laatje door de vele toeristen die de vissen opeten of met een souvenir op zak huiswaarts keren.
De koraalduivel laat zien hoe kwetsbaar een ecosysteem is: als er niets mee gedaan wordt, raakt de hele omgeving uit balans. Wanneer je verder uitzoomt, geldt dit ook voor Curaçao als geheel. Op een bevolking van zo’n 150.000 inwoners, ontving het eiland vorig jaar meer dan 1,5 miljoen bezoekers. Die aantallen brengen inkomsten, maar ook uitdagingen. Net als bij de koraalduivel is het zaak om het evenwicht te bewaken: tussen groei en behoud, tussen toeristische wensen en lokale identiteit. Wat je op het bord krijgt, zegt soms meer dan je denkt: over de mensen, het eiland en de keuzes die er gemaakt worden. De koraalduivel laat zien dat zelfs een indringer waardevol kan worden, zolang je er maar bewust mee omgaat. In de horeca op Curaçao zie je dat principe op allerlei manieren terug.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.