“Gasten kunnen bij ons buffet 150 tot 200 verschillende combinaties maken”

Auteur: Robin Bruggeman
Interview HM+ F&B 13 juni 2025
“Gasten kunnen bij ons buffet 150 tot 200 verschillende combinaties maken”

Corendon Hotels & Resorts ontvangt in zijn twee all-inclusive hotels Mangrove Beach en The Rif op Curaçao op dagelijkse basis bijna 2.000 gasten. Om al deze bezoekers gevoed en tevreden te houden beschikken de hotels over onder meer een groot buffetrestaurant en zeven à la carte restaurants. Achter dit enorme F&B-aanbod gaat een complexe operatie schuil, met als eindverantwoordelijke regional director Biray Ogut.

Corendon is momenteel op vier verschillende plekken op Curaçao te vinden. In Jan Thiel, een buitenwijk van hoofdstad Willemstad, exploiteert het bedrijf het Livingstone Jan Thiel Resort en in de wijk Scharloo kunnen gasten terecht bij The Ritz Curaçao. Het overgrote merendeel van de hotelkamers van Corendon op het eiland bevindt zich echter aan de andere kant van Willemstad, aan de rand van de wijk Otrobanda. Hier zijn het Corendon Mangrove Beach Resort, Curio Collection by Hilton en The Rif at Mangrove Beach gevestigd op een groot complex met in totaal bijna 800 kamers. Het resort beschikt over onder meer vier zwembaden, twee privéstranden, een aquapark met zes glijbanen en een eigen parkeergarage.

Mangrove Beach is gebouwd op het terrein dat eerder plaats bood aan het in 2018 failliet verklaarde Veneto Holiday Beach Hotel. Dit deel van het Corendon-resort opende op 1 juli 2020, midden in de eerste coronagolf, de deuren en maakt sinds 2021 onderdeel uit van de Curio Collection by Hilton. Het naastgelegen The Rif ontving zijn eerste gasten in december van het afgelopen jaar. Beide hotels staan onder leiding van Ogut, die verantwoordelijk is voor zowel de operatie van Corendon op Curaçao, als voor de vier Nederlandse hotels van de keten. Ondanks de 8.000 kilometer die Curaçao scheidt van Amsterdam, is ervoor gekozen om de twee locaties aan elkaar te koppelen: “Dat is een bewuste keuze. Als we ze van elkaar losknippen, kunnen we onze grootste kracht namelijk niet gebruiken”, legt Ogut uit.

Hotels van Corendon op Curaçao

  • Corendon Mangrove Beach Resort, Curio Collection by Hilton (399 kamers)
  • The Rif at Mangrove Beach, Curio Collection by Hilton (384 kamers)
  • Livingstone Jan Thiel Resort (250 kamers)
  • The Ritz Curaçao (75 kamers en 42 appartementen)

“We zijn op commercieel gebied sterk vertegenwoordigd in dit deel van de wereld. We hebben bijvoorbeeld een salesteam dat onze hotels op Curaçao verkoopt in Noord- en Zuid-Amerika. Nu ik de verantwoordelijkheid voor de hotels in Amsterdam heb overgenomen, promoten zij niet enkel de hotels op Curaçao, maar ook die in Nederland. En het werkt twee kanten op: ons salesteam in Nederland werkte in eerste instantie alleen voor de Nederlandse hotels. Nu hebben zij de mogelijkheid om ook de hotels op Curaçao te vertegenwoordigen. Die synergie is heel belangrijk: dat geldt voor inkoop, voor sales en op commercieel gebied. Het is belangrijk dat deze afdelingen nauw samenwerken.”

40 procent Nederlandse gasten

Dat de focus van Corendon nog altijd sterk op Nederland ligt is geen verrassing wanneer het gastenbestand van Mangrove Beach en The Rif onder de loep wordt genomen. Zo’n 40 procent van de gasten van het resort komt uit Nederland, met de Verenigde Staten (25 procent) op de tweede plaats. Daarachter volgen landen als Canada, Brazilië en Colombia, die momenteel ieder zo’n 5 procent van het gastenbestand voor hun rekening nemen. Al deze verschillende nationaliteiten komen met hun eigen verwachtingen voor een vakantie naar Curaçao, maar er is wel iets wat alle gasten verenigt: “Het allerbelangrijkste is het eten”, lacht Ogut. “Wanneer je dat weet af te stemmen op hun wensen, is iedereen blij. Dit is de grootste hotelproperty op Curaçao als het gaat om het aantal kamers en we hebben ervoor gekozen om alles volgens het all-inclusive-concept te doen. Alle F&B is dus bij het pakket dat gasten boeken inbegrepen; van ontbijt, lunch en diner tot snacks tussendoor en alcoholische en non-alcoholische dranken. Om iedereen te kunnen bedienen hebben we in Mangrove Beach vier à la carte restaurants met verschillende keukens en drie in The Rif (zie kader, red.). De twee hotels delen het buffetrestaurant, waar gasten terecht kunnen voor ontbijt, lunch en diner. Tussen 21.30 uur en 07.00 de volgende ochtend zijn bij ons Midnight Buffet bovendien altijd verschillende grotere en kleinere gerechten te vinden.”

Om buffetrestaurant Breeze gevuld te houden wordt achter de schermen 24/7 gekookt, gebakken en afgewassen. Het buffetrestaurant heeft onder meer een eigen patisserie, een aparte ontbijtkeuken en meerdere gescheiden keukens voor de bereiding van kip, varkensvlees, rundvlees en vis. Deze ingrediënten komen pas weer samen in de centrale keuken voordat de gerechten worden uitgeserveerd en verspreid over de verschillende buffetten. “Ons buffet is zo opgezet dat er 150 tot 200 verschillende combinaties gemaakt kunnen worden”, vertelt Ogut. “We hebben een grillstation, een pastastation, vitrines voor salades, fruit en desserts, een plek waar de gasten soep kunnen opscheppen, verschillende hoeken met broodproducten, noem maar op… Dat moet ook wel: de gemiddelde Europese gast blijft hier elf nachten, voor Amerikanen is dat zes nachten. We kunnen onze gasten natuurlijk niet elke avond dezelfde keuzes aanbieden. Variatie is heel belangrijk en deze opzet maakt het mogelijk om met het ontbijt, lunch en diner veel verschillende opties te bieden. Daarnaast werken we in het buffetrestaurant met thema-avonden. Zo hebben we onder meer een Italiaanse avond, een Mexicaanse avond, een Aziatische avond en een seafood avond, om ervoor te zorgen dat onze gasten altijd verschillende keuzes hebben. Eten is voor ons heel belangrijk, het staat zelfs op de eerste plek. Wanneer je als all-inclusive hotel geen goed eten aanbiedt, faal je. Dan lukt het nooit om succesvol te zijn.”

Lokale producten en import

Met een oppervlakte van 444 vierkante kilometer en 150.000 inwoners zijn de mogelijkheden om op Curaçao zelf gewassen te verbouwen en vee te houden relatief beperkt. Veel van de producten die de resorts van Corendon en de andere hotels op het eiland gebruiken moeten worden geïmporteerd. Het lukt Mangrove Beach en The Rif goed om deze logistieke uitdagingen het hoofd te bieden: “Ten eerste proberen we de productie en landbouwsector op Curaçao te stimuleren door zoveel mogelijk verse producten lokaal in te kopen. Ik heb bijvoorbeeld een aantal werknemers die zelf groenten verbouwen of een varkensboerderij runnen en wij kopen hun producten weer. Het is belangrijk om die lokale productie te ondersteunen en ervoor te zorgen dat investeringen op het eiland zich uitbetalen. Om de tevredenheid onder onze gasten te waarborgen bieden wij echter een grote verscheidenheid aan gerechten en dranken, waarvoor een groot deel van de producten uit de Verenigde Staten en Europa geïmporteerd moet worden.”

“Wat daarbij voor ons erg belangrijk is, is de continuïteit en de consistentie van de leveringen. Daarom werken we samen met een groot aantal bedrijven en op die manier zorgen we ervoor dat onze operatie niet wordt beïnvloed. Het aanbod heeft namelijk gevolgen voor het succes van het resort: als gasten hier morgen arriveren en er geen bier of cola is, leidt dat tot klachten. Om dit te voorkomen houden we onze eigen voorraden aan en de leveranciers hebben onze producten ook altijd op voorraad. Onze afspraken met de groothandels op het eiland en andere toeleveranciers zijn gebaseerd op de hoeveelheden die we zeker nodig hebben. Zij zorgen ervoor dat zij deze producten altijd op voorraad hebben en dat is een groot voordeel voor ons, de samenwerking verloopt heel efficiënt. Dit is de grootste F&B-operatie op Curaçao, met een 24/7 aanbod.”

“Op die manier gooien we nooit iets weg”

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in de operatie van Corendon op Curaçao en voor Mangrove Beach en The Rif wordt onder meer gebruik gemaakt van energiewinning uit zonnepanelen, het filteren van zeewater voor drinkwaterwinning en het hergebruik van afvalwater om het groen op het resort te besproeien. Ook binnen de F&B-operatie wordt getracht om voedselverspilling zoveel mogelijk tegen te gaan en dit is met name binnen het buffetrestaurant een uitdaging: gerechten worden immers opgediend in vitrines en alles wat niet wordt opgeschept door gasten, gaat aan het einde van de maaltijdservice terug de keuken in. Daarnaast zijn voor sommige gasten de ogen groter dan de maag, waardoor het voorkomt dat borden met meer dan alleen wat etensresten op de tafels achterblijven.

Ogut geeft aan dat er binnen zijn hotels verschillende manieren zijn waarop met deze uitdaging wordt omgesprongen: “Duurzaamheid is heel belangrijk binnen Corendon en het tegengaan van voedselverspilling is daar een essentieel onderdeel van. Er zijn gerechten en ingrediënten die we opnieuw kunnen gebruiken, overgebleven kip wordt bijvoorbeeld verwerkt in een salade. Maar als iets wordt gemixt met een saus is het niet opnieuw te gebruiken, dan moet het worden weggegooid. We hebben twee manieren om voedselverspilling te minimaliseren: ten eerste maken we gebruik van een systeem dat automatisch meet wat voor voedsel er op dagelijkse basis wordt weggegooid. Ten tweede hebben we een cost controller die constant alles bijhoudt: zijn de plakken dik of dun? Komen bepaalde producten vaak terug de keuken in? Hij geeft ons veel feedback en op basis van die consumptiecijfers nemen wij weer beslissingen. Natuurlijk is er sprake van verspilling, want niet iedereen eet zijn of haar bord leeg. Maar dat geeft ons ook weer informatie: dit gerecht blijft vaak achter op de borden, dus moeten wij er iets mee. Al deze zaken worden intern besproken om ervoor te zorgen dat de verspilling minimaal is. Tot slot komt onze varkensleverancier elke avond langs om het voedselafval dat op de borden is achtergebleven te verzamelen. De varkens eten het op en wij kopen de varkens weer. Op die manier gooien we nooit iets weg.”

“Dat is niet ons streven”

Bij het Jan Thiel Beach Resort en The Ritz Curaçao hanteert Corendon geen all-inclusive-concept. Voor Mangrove Beach en The Rif is dit echter een USP en Ogut geeft aan dat hier geen verandering in zal komen: “Soms komen er verzoeken binnen van groepen of touroperators of het mogelijk is om alleen een kamer te boeken, maar dat doen we niet. Het is natuurlijk mogelijk om verschillende concepten aan te bieden binnen een resort van deze omvang, maar dat is niet ons streven. Het doel is juist om een heel goed all-inclusive hotel te zijn. Binnen het resort doen we overigens wel aan enige differentiatie: The Rif is, zoals we dat noemen, ‘adult friendly’. Dus niet adult only, maar ‘friendly’. Hier bij Mangrove Beach hoor je bijvoorbeeld muziek bij het zwembad, bij The Rif is dat minder het geval. We accepteren daarnaast geen dagpassen voor The Rif. Mangrove Beach is juist een familiehotel. Het aquapark maakt ook dat hier meer kinderen komen.”

Beide hotels vallen onder het Curio Collection by Hilton-label en Ogut legt uit dat de keuze om deze naam te voeren met name is gemaakt om gasten uit bepaalde landen aan te spreken: “De naam Hilton is iets waar gasten uit Noord- en Zuid-Amerika op aanslaan. Voor hen zijn wij een Hilton hotel, zij kennen de naam Corendon niet. Dit heeft weer invloed op onze F&B-operatie, want het aanbod moet binnen de brand standards van Hilton passen. Dit betekent voor de à la carte restaurants bijvoorbeeld dat we een bepaald aantal voorgerechten, een bepaald aantal hoofdgerechten en een bepaald aantal desserts moeten aanbieden. Alle menu’s worden daarop afgestemd, want als we maar één hoofdgerecht aanbieden voldoen we niet aan de standards. Dat moeten er minstens drie zijn.”

Met een groeiend aandeel gasten van het Amerikaanse continent werpt de keuze voor Hilton zijn vruchten af voor Corendon. Gasten uit met name de Verenigde Staten vragen echter wel om een iets andere benadering dan bij Nederlandse gasten het geval is: “Laten we vooropstellen dat F&B het allerbelangrijkst is”, gaat Ogut verder. “Daarna komen schone kamers, goede service en vriendelijk personeel. Het weer speelt natuurlijk een rol, als het regent zijn ze niet blij. Maar daar hebben wij geen invloed op. Over het algemeen is het heel simpel om de gasten tevreden te houden. Voor Amerikanen geldt wel dat zij over het algemeen korter bij ons verblijven en hun verwachtingen wat hoger liggen. Ze willen in die kortere periode alles meemaken, waardoor we wat meer moeten focussen om aan hun verwachtingen te voldoen. Nederlanders blijven over het algemeen langer en wij weten beter wat hun wensen zijn omdat de Amerikaanse markt relatief nieuw is.”

Wat maakt Corendon uniek?

Noord- en Zuid-Amerikaanse bezoekers weten Curaçao dus steeds beter te vinden en dat is te zien aan het aantal resorts en hotels dat de afgelopen jaren de deuren heeft geopend op het eiland. Met onder meer het Curaçao Marriott Beach Resort, het Renaissance Wind Creek Curaçao Resort, het Sandals Royal Curaçao en het vorig jaar geopende, vlakbij Mangrove Beach en The Rif gelegen, Courtyard by Marriott Curaçao hebben gasten genoeg keuze. Ogut is er echter van overtuigd dat het de Corendon hotels lukt om zich te onderscheiden van de concurrentie. “Er zijn verschillende factoren die onze hotels uniek maken op het eiland. Ten eerste heeft niemand zo’n F&B-portfolio als wij. Daarnaast is de koppeling tussen deze twee hotels een USP: we zijn twee hotels, op één groot resort. Ten tweede heeft Corendon een grote naam in Nederland; waar buitenlandse bezoekers komen voor de Hilton-naam, boeken Nederlandse gasten op de naam Corendon. Dat is een USP op de Nederlandse markt. Daarnaast zijn we het enige Hilton op het eiland en dat is weer een USP voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt. Als derde is onze locatie uniek: we zitten vlak bij het centrum van Willemstad, maar hebben ook privéstranden. En we zitten naast het mangrovebos, het is hier erg groen. Het vliegveld is bovendien maar tien minuten rijden, dus mensen hoeven geen uur in de auto of bus te zitten nadat ze zijn geland.”

Het F&B-aanbod bij Mangrove Beach en The Rif

  • Breeze Buffet Restaurant - Internationaal buffetrestaurant voor ontbijt, lunch en diner.
  • The Food Street - Fingerfood, pizza’s, hamburgers, Nederlandse snacks en ijs, overdag en laat op de avond.
  • Pera Lobby Bar & Patisserie - Koffie, cocktails, gebak en desserts in een moderne setting.
  • The Don Cigar Lounge - Sigaren, single malt whisky’s en cocktails. Niet inbegrepen bij all-inclusive.
  • Dushi Sushi Club - Sushirolls, nigiri, voorgerechten en desserts.
  • Ristorante Siciliano - Siciliaanse keuken met pizza, pasta en diverse hoofdgerechten.
  • Cor & Don’s BBQ Restaurant - Gegrilde spareribs, kippendijen en Argentijnse biefstuk.
  • Tavern Seafood Restaurant - Meergangendiners met vis en zeevruchten.
  • Sofra - Moderne Turkse gerechten waar oost en west samenkomen.
  • Maya - Traditionele Mexicaanse gerechten en shared dining.
  • Harbor Bistro - Internationale bistrogerechten, exclusief voor gasten van The Rif.

Daarnaast zijn er diverse bars bij de zwembaden en op het strand. De naastgelegen Mondi Beach Club Curaçao is niet inbegrepen bij het all-inclusive concept.

“Ten vierde zijn we een van de beste all-inclusive resorts op het eiland. Er zijn verder niet zoveel familieresorts: Sandals is bijvoorbeeld een all-inclusive resort, maar adult only. Het Dreams Curaçao Resort, Spa & Casino is weer een stuk kleiner, zij bieden niet de keuzes en faciliteiten die wij hebben. Tot slot is ons team voor 95 procent lokaal. Zij kennen hun eiland goed en delen hun cultuur met de gasten. Ze spreken doorgaans ook nog eens vier talen (Nederlands, Engels, Spaans en Papiamento, red.) en dat is met name belangrijk voor de Amerikaanse markt, omdat zij doorgaans alleen Engels verstaan. Nederlanders kunnen zowel in het Nederlands als in het Engels worden aangesproken. Bij andere resorts bestaat het personeel misschien voor 70 procent uit locals. Wij zijn een van de grootste werkgevers op het eiland: met het Livingstone en The Ritz meegerekend hebben we rond de 1.000 lokale werknemers.”

Groei op Curaçao

Met een bezettingsgraad van rond de 85 procent zitten Mangrove Beach en The Rif het hele jaar door vol. Met deze mooie bezettingscijfers in het achterhoofd, zet Corendon in de komende jaren in op groei op andere gebieden: het bedrijf vliegt sinds november 2023 al vijfmaal per week rechtstreeks op Curaçao en in november van dit jaar lanceert het zijn eigen cruise, die het eiland als startpunt heeft en in tien dagen een aantal omringende eilanden aandoet. Ogut verwacht dat het aantal buitenlandse bezoekers in de komende jaren nog flink gaat toenemen: “Curaçao heeft veel potentie. Er zit een aantal hotels aan te komen en deze ontwikkelingen hebben we nodig om te groeien op het gebied van toerisme en hospitality. We vergelijken onszelf vaak met Aruba en daar hebben ze meer dan een miljoen inkomende bezoekers per jaar en ook meer bedden. De regering van Curaçao heeft langetermijnplannen opgesteld: vorig jaar hadden we 750.000 inkomende bezoekers en met de komst van een aantal nieuwe hotels is het doel om dat in de komende zes à zeven jaar te vergroten naar een miljoen. Qua capaciteit en infrastructuur is dat het optimale aantal voor dit eiland, bij meer groei zal er nagedacht moeten worden over potentiële verkeersproblemen of energietekorten. Maar de potentie om te groeien is er zeker. Als hoteliers en toerismesector zijn we verenigd in de Curaçao Hospitality and Tourism Association (CHATA) en werken we samen met de regering en het toerismebureau hier. Zo promoten we samen Curaçao als bestemming.”

Fotografie: Bibi Witkamp

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws