5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

27 mei 2020 | Thijs Jacobs

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informatie over hoe het horecawerk veilig en gezond gedaan kan worden als restaurants en terrassen op 1 juni hun deuren weer mogen openen. FNV Horeca adviseert werknemers om vóór de opening samen met hun werkgever alle bedrijfsprocessen fysiek door te nemen op veiligheidsrisico’s en afspraken te maken hoe deze te pareren.

Veel vragen over veiligheid op de werkvloer

Ondanks dat werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een horecaprotocol heeft opgesteld met voorschriften voor de verschillende processen binnen een horecabedrijf per 1 juni a.s., leven er bij medewerkers toch veel vragen. Zij popelen om weer aan de slag te gaan, maar dat moet wel veilig kunnen. Want hoe weet je bijvoorbeeld of de gast bij het checkgesprek bij binnenkomst de waarheid spreekt en wordt het gesprek niet een formaliteit? Hoe gaat de controle en naleving van de regels plaatsvinden en door wie? En ben ik verplicht om binnen 1,5m te bedienen en is dat het wel veilig?

Neem vóór 1 juni samen bedrijfsprocessen door op veiligheidsissues

Edwin Vlek, sectorbestuurder FNV Horeca: “Het belangrijkste advies dat wij horecamedewerkers op dit moment geven is om vóór 1 juni samen met hun werkgever alle processen, handelingen en situaties binnen het bedrijf stap voor stap door te nemen en afspraken te maken hoe mogelijke veiligheidsrisico’s efficiënt aan te pakken en wie daarbij welke taak heeft. Zowel in het belang van de gasten, het personeel als het bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat werkgevers – die eindverantwoordelijk zijn voor de gang van zaken in het bedrijf - de betrokkenheid en creativiteit van hun medewerkers in deze opstartfase zeer zullen waarderen. Een goede voorbereiding is het halve werk!”

Veiligheid medewerkers moet topprioriteit zijn

Omdat het niet in het horecaprotocol is opgenomen adviseert FNV Horeca medewerkers - die de richtlijnen moeten handhaven - om om aanvullende trainingen te vragen om dit werk overtuigend én voor ieders veiligheid te kunnen doen. Een gast onder invloed laat zich bijvoorbeeld niet zomaar iets opleggen. FNV Horeca verwacht van werkgevers dat zij - in situaties waar de veiligheid in het geding is of kan zijn – accuraat optreden ter bescherming van de veiligheid en gezondheid van hun medewerkers. Dit moet topprioriteit hebben.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: