5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

27 mei 2020 | Thijs Jacobs

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informatie over hoe het horecawerk veilig en gezond gedaan kan worden als restaurants en terrassen op 1 juni hun deuren weer mogen openen. FNV Horeca adviseert werknemers om vóór de opening samen met hun werkgever alle bedrijfsprocessen fysiek door te nemen op veiligheidsrisico’s en afspraken te maken hoe deze te pareren.

Veel vragen over veiligheid op de werkvloer

Ondanks dat werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een horecaprotocol heeft opgesteld met voorschriften voor de verschillende processen binnen een horecabedrijf per 1 juni a.s., leven er bij medewerkers toch veel vragen. Zij popelen om weer aan de slag te gaan, maar dat moet wel veilig kunnen. Want hoe weet je bijvoorbeeld of de gast bij het checkgesprek bij binnenkomst de waarheid spreekt en wordt het gesprek niet een formaliteit? Hoe gaat de controle en naleving van de regels plaatsvinden en door wie? En ben ik verplicht om binnen 1,5m te bedienen en is dat het wel veilig?

Neem vóór 1 juni samen bedrijfsprocessen door op veiligheidsissues

Edwin Vlek, sectorbestuurder FNV Horeca: “Het belangrijkste advies dat wij horecamedewerkers op dit moment geven is om vóór 1 juni samen met hun werkgever alle processen, handelingen en situaties binnen het bedrijf stap voor stap door te nemen en afspraken te maken hoe mogelijke veiligheidsrisico’s efficiënt aan te pakken en wie daarbij welke taak heeft. Zowel in het belang van de gasten, het personeel als het bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat werkgevers – die eindverantwoordelijk zijn voor de gang van zaken in het bedrijf - de betrokkenheid en creativiteit van hun medewerkers in deze opstartfase zeer zullen waarderen. Een goede voorbereiding is het halve werk!”

Veiligheid medewerkers moet topprioriteit zijn

Omdat het niet in het horecaprotocol is opgenomen adviseert FNV Horeca medewerkers - die de richtlijnen moeten handhaven - om om aanvullende trainingen te vragen om dit werk overtuigend én voor ieders veiligheid te kunnen doen. Een gast onder invloed laat zich bijvoorbeeld niet zomaar iets opleggen. FNV Horeca verwacht van werkgevers dat zij - in situaties waar de veiligheid in het geding is of kan zijn – accuraat optreden ter bescherming van de veiligheid en gezondheid van hun medewerkers. Dit moet topprioriteit hebben.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: