'Art of Hospitality' neemt hoge vlucht

Auteur: redactie
2 oktober 2005
'Art of Hospitality' neemt hoge vlucht

Themarestaurants, eigenzinnige kleuren en typische accessoires. De tijd van uniekleuren en sober ingerichte restaurants is voorbij. Het mag allemaal gewaagder, unieker en verleidelijker, want de klant wil zich tegelijkertijd thuis voelen en er helemaal 'tussenuit' zijn. Steeds meer hoteliers doen iets met deze trend: zij komen met ludieke vondsten; zij scheppen interieurs die zich kenmerken door originaliteit, luxe en gezelligheid. Want als je iets doet, moet je het goed doen.

Aan ideeën bestaat onder de Nederlandse hoteliers geen gebrek. Voor hen geen eenheidsworst, maar vernieuwende en soms zelfs opvallend gewaagde uitspattingen. Voorbij zijn de tijden van de bloemetjesbank en formica. Ruim baan voor kleur, motief en thema. Na een oproep werd de redactie van Hospitality Management overstroomd met reacties van hoteliers die letterlijk en figuurlijk kleur gegeven hebben aan hun bedrijven.

Spannende combinaties

Het verandervirus is in alle lagen van de hotelbranche doorgedrongen. Al zit er tussen denken en doen vaak nog een groot verschil. 'Het gebeurt beslist nog veel te weinig,' meent Roel Rol, directeur van het Rotterdamse ART Hotel, Woonhotel en restaurant Thuis. 'Je moet je richten op de gasten. Het gaat erom dat je hen het gevoel geeft er even tussenuit te zijn, terwijl zij toch de gemakken van thuis hebben.'

Rol weet waar hij het over heeft. Het eerste wat opvalt in zijn bedrijf, is het originele interieur van het restaurant. De kleurrijke inrichting is te omschrijven als een magische mengeling van moderne kunstwerken, antieke- en moderne meubels en speciaal ontworpen tapijten. De inrichting bestaat uit Schots antiek en toont veel diversiteit in kasten, stoelen, tafels en verlichting. In feite is geen tafel of stoel hetzelfde. De aparte muurschilderingen op de linkermuur en een 'patchwork' van kleur op de rechtermuur geeft het restaurant een warme sfeer. 'Om het helemaal huiselijk te maken, hebben we een echte woonkeuken in het restaurant laten bouwen met als centraal punt een AGA-oven,' meldt Rol niet zonder trots. 'Mensen reageren heel erg goed op net die kleine details die iets helemaal af maken. En dat is als hotelier het belangrijkste wat je voor ogen moet houden: de tevredenheid van de gasten. We krijgen immers een unieke mix van gasten in het hotel, dus moet je ook een unieke omgeving creëren. Daarom is elke ruimte apart ingericht in verschillende kleurschema's met zowel nieuw als oud meubilair. We kopen spullen op veilingen in binnen-en buitenland. Die grappige combinaties maken het juist zo spannend.'

Niet overdrijven

Er zijn natuurlijk ook andere wegen die naar een uniek hotel en dito inrichting leiden, zoals het afstruinen van het internet en van rommelmarkten. Die twee vindplaatsen worden niet geschuwd door Jos Heijnsdijk, bedenker en eigenaar van het sfeervolle Amsterdamse A-Train Hotel, dat in 2002 compleet is gerenoveerd. Zijn driesterrenhotel heeft een opvallend treinthema. Heijnsdijks voorliefde voor treinen, gecombineerd met de ligging van het hotel vlakbij Amsterdam CS, 'spoorden' vanzelf richting treincoupés waar de mensen kunnen eten en drinken. Verder op de begane grond: bagagerekken vol bagage en een in de vloer verwerkte rails. Boven de receptie zijn diverse ouderwetse, typische klokken opgehangen die, net zoals bij de spoorwegen, verschillende tijden aangeven. Hoewel de hal van het hotel door toeristen soms wordt aangezien voor een treinmuseum, en er bij tijd en wijle een 'treinofiel' een kijkje komt nemen, is het thema - behoudens wat afbeeldingen - niet tot in de hotelkamers doorgevoerd. Heijnsdijk: 'Om de boel optisch rustig te houden... We merken dat de gasten aangenaam verrast zijn als ze de inrichting zien. Als je dan gaat overdrijven krijg je al snel teveel van het goede.'

Dat weerhoudt hem er echter niet van om steeds bezig te blijven met aanpassingen en verbeteringen. 'Ik heb de hand weten te leggen op originele plattegronden van de aanleg van een spoorlijn in Noord-Engeland. En er zijn nog meer bijzondere materialen en afbeeldingen. Het wordt ook steeds leuker om dit thema uit te diepen. Er komt nog een modeltrein aan het plafond. Via het internet en rommelmarkten blijf ik ook naar treinspullen zoeken.Tot dusver is alles wat ik niet origineel kon vinden, op maat nagemaakt.'

Hip

Het moge duidelijk zijn: wie zich wil onderscheiden in de markt, zal de hand in eigen boezem moeten steken en het interieur door de ogen van de gasten moeten zien. Niet alles hoeft even hip te zijn. Het Amsterdamse restaurant Dorrius, sinds 1992 in handen van het Crowne Plaza Amsterdam City Centre, gokt op authenticiteit. In het jaar van overname besloot het hotelmanagement zowel de naam als het authentieke interieur van het etablissement over te nemen dat tussen 1890 en 1987 op het adres Nieuwezijds Voorburgwal 336-344 (ter hoogte van het Spui) was gevestigd. De klassieke en uiterst stijlvolle aankleding geeft de gast een gevoel van rust.

Ook in Noordwijk kunnen ze daarover meepraten. Het restaurant van Grand Hotel Huis ter Duin, genaamd Latour, heeft een Michelinster; over de keuken zal dus niemand klagen. Maar ook het wijdse uitzicht over de zee, en (!) het interieur mogen louter op positieve reacties rekenen. Gasten kunnen niet om de schilderijen van George van Herwaarden heen. Deze schilder heeft de collectie schilderijen in Latour op speciaal verzoek van de directie van Huis ter Duin geschilderd. Los van de bijzondere stijl van Van Herwaarden en de herkenbaarheid van de Pierrots, onderstreept elk schilderij de gastronomische 'inbedding' door een klein detail. De inrichting komt volledig op naam van de directie van het hotel. 'Wij werken niet met ontwerpers of adviseurs.'

In de hotelleriebranche wordt allengs meer uit eigen inzicht en smaak geput. Het moderne viersterrenhotel Park Plaza Utrecht heeft deze zomer de begane grond een complete metamorfose laten ondergaan. Een nieuwe strakke hal is gecombineerd met een eigentijds fris concept: 'Plein 50' Bar, Brasserie & Restaurant. Caroline Simmerman, verantwoordelijk voor marketing en p.r.: 'Het samenspel van het licht zorgt voor ruimte en sfeer. Ons kroonjuweel is de abstracte open haard, waarbij de hal en de brasserie in harmonie worden gebracht. Een extra faciliteit is de apart afsluitbare ruimte waarin buffetten kunnen worden opgesteld voor ontbijt, lunch en diner. Plein 50 oogt fris dankzij de aandacht die aan het licht is gegeven. Wie zich ergens goed voelt, zal daar naar teruggaan. En dan doe je het als ondernemer goed.

'Concepting'

Conceptualiseren is geen moeilijk proces. Toch gaat er veel fout in de uitvoering. Veel concepten komen maar half uit de verf of spreken onvoldoende aan. Bij 'concepting' hangt veel af van de samenhang. Samenhang tussen producten, services, de omgeving waarin we iets aanbieden... Vooral ook het gedrag dat we daarbij vertonen.

In horecaconcepten streeft men vaak naar het bieden van beleving. Waaraan ligt het, als een diner met overnachting je 'raakt'? Meestal aan de beleving van alle elementen samen. Waarvoor wil een gast terugkomen? Wat wil hij ervaren? De kracht van een goed concept zit hem in het heel kernachtig beantwoorden van die vragen. Het definiëren van de ‘oerwaarde’ van een concept. Is dat verrassing, spanning of juist ontspanning? Is het mode, of iets futuristisch?

Vervolgens dienen we de kern te vertalen in drie elementen:

product & service

omgeving

gedrag

Welke producten sluiten aan bij de gewenste beleving? Hoe zien ze er uit? Waaruit moeten ze bestaan? In welke omgeving of ambiance plaatsen we ons aanbod? Hoe moeten de ruimtes ogen, zodat zij accorderen met het aan te bieden product? Welk gedrag verwacht een gast in dit concept van de gastheren en -vrouwen?

Als een concept niet aanslaat, heeft dat vaak te maken met de verbinding tussen de elementen. Heerlijke gerechten met een foute bediening bijvoorbeeld. Of een heel modern interieur met ouderwetse, formele obers. Alle elementen moeten in balans zijn.

Auteur: Mihaly Laszlo

HM302005

Overig nieuws