Bart Reints Bok: dagboek van een hotelier in crisistijd

18 maart 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Vanaf vandaag zal hij de Nederlandse hotellerie op de hoogte houden van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit eerste hoofdstuk bespreken we de genomen maatregelen en de impact daarvan, het openhouden of sluiten van hotels en de noodverordeningen die het algemene beeld van de maatregelen tegenspreken…

Hotelrestaurants mogen dus wel openblijven?

“Die noodverordeningen zijn dus per regio verschillend”, vertelt Bart. “Na de persconferentie afgelopen zondag moesten we binnen vijftien minuten alle restaurants sluiten en in de perceptie van de bevolking is het dus zo dat alle restaurants gesloten moeten zijn, dus ook de hotelrestaurants. Men verwacht niet dat onze restaurants geopend zijn. Wat wel en niet mag, is nogal onduidelijk, maar ik heb de noodverordeningen van alle regio’s opgevraagd, en wat blijkt? In bepaalde regio’s mogen hotelrestaurants gewoon geopend zijn. Zelfs in Noord-Brabant en Amsterdam. Niemand die dat weet; bel een aantal hoteliers in die regio’s op en je zult van ze horen dat hun restaurant gesloten moet blijven.”

Bart stuurt me een e-mail met de betreffende noodverordeningen als bijlage. En inderdaad, ik lees het volgende: ‘Het is verboden om een van de volgende inrichtingen geopend te houden: inrichtingen waar ter plaatse eten of drinken wordt verkocht en genuttigd (eet- en drinkgelegenheden), met uitzondering van inrichtingen in bedrijven die niet voor het publiek toegankelijk zijn (bedrijfskantines en bedrijfscatering) en inrichtingen in hotels ten behoeve van de hotelgasten.’

Hieruit blijkt dus dat hotels hun hotelgasten daadwerkelijk in hun restaurants kunnen ontvangen. Dit geldt in ieder geval voor de regio’s Groningen, Drenthe, Noord- en Oost-Gelderland, IJsselland, gooi en vechtstreek, Brabant-Zuidoost, Friesland en Amsterdam-Amstelland. De bewijzen zie ik hier voor me op het scherm. Het zal bij het publiek vragen oproepen, net als bij hoteliers, maar wie gaat er nu nog met een goed gevoel in een hotelrestaurant zitten? “Ja”, verzucht Bart, “er was immers al breed gecommuniceerd dat hotelrestaurants gesloten moeten blijven en dat alleen roomservice is toegestaan. De annuleringenstroom is enorm; onze recepties zijn alleen maar annuleringen aan het verwerken en komen verder niet aan werken toe. Wij hebben relatief veel leisurehotels met een culinaire inslag, dus men komt hier voor een arrangement met een vijfgangendiner en een luxueus ontbijt. Dat kun je met roomservice en plate service natuurlijk niet waarmaken, dus die annuleringenzijn niet zo gek. Hoe wij dat weten, van die noodverordeningen? Gisteren kwam iemand een hotel binnen en vroeg waarom het restaurant niet geopend was. Dat mocht toch gewoon? Ja, toen ben ik de noodverordeningen natuurlijk gaan opvragen; ze staan namelijk nergens online. Misschien is dat wel bewust zo, maar ja, de gasten blijven toch al weg, de publieke opinie staat haaks op de inhoud van de noodverordeningen en wat doe je als hotelier met je personeel? Hoe kun je anderhalve meter afstand bewaren als je eten serveert, hoe krijg je de borden van die afstand op tafel? Het is gewoon vreemd dat dit in de noodverordeningen staat, je zou haast denken dat het onderdeel uitmaakt van de door de overheid gedirigeerde gecontroleerde verspreiding van het coronavirus, maar misschien is dat een beetje vergezocht.”

Economisch steunpakket is zeer positief

Gisteren werd bekend welk pakket aan economische maatregelen het kabinet uitrolt. Dat is positief, vindt ook Bart: “We hadden direct al werktijdverkorting aangevraagd vorige week, direct toen het mogelijk was. Gemiddeld voor veertig, vijfenveertig procent. Na de persconferentie van zondag adviseerden we onze hotels om dat voor negentig tot honderd procent te doen. Gelukkig is er nu dus een ander systeem, want bij werktijdverkorting mag je personeel echt niet werken in de tijd waarvoor de korting is aangevraagd. Daarnaast moesten we word-documenten downloaden voor de aanvraag, die uitprinten en invullen, en daarna opsturen naar het UWV. Kun je het je inbeelden, 20.000 enveloppen op de stoep van het UWV? Een goede keuze dat ze het nu anders inrichten. Goed, een aantal van onze hotels had al goedkeuring voor die veertig procent werktijdverkorting, dus dat gaan we maar aanpassen. Het is gewoon een tijd van dagelijks overleggen, de actualiteit bekijken en heroverwegen van eerder genomen beslissingen. Je wordt steeds ingehaald door de realiteit en nieuwe regelgeving. Al onze nog geopende hotels doen dus plate service en roomservice, maar de bedrijfsvoering is binnen de afzonderlijke hotels behoorlijk verschillend. Onze hotels kenmerken zich in het algemeen door de vele leisuregasten, en opmerkelijk genoeg zijn er nog leisuregasten die gewoon naar het hotel komen. Ons hotel in Groningen herbergt daarentegen veel mensen die er werken, die daar echt moeten zijn. Dat zijn mensen die in het ziekenhuis werken, en die er niet voor kiezen om daar te zijn. Ze moeten aan het einde van de dag wel eten, dus wat doe je daar dan mee als hotel? Als de energienota hoger is dan de omzet, kun je dan wel openblijven? We kijken ook naar andere hotels om te kijken wat zij doen; gaan we die gasten daar onderbrengen of zijn wij juist het hotel dat openblijft? Een lastige keuze…”

Er zijn dus nog steeds leisuregasten hotels. Is dat niet opmerkelijk? “Ik vraag me ook af wat ze eigenlijk nog in onze hotels doen. Enerzijds zou je dat gedrag willen stimuleren, vanwege de cashflow, maar anderzijds moeten we ook aan ons personeel denken. Gezondheid en veiligheid voor alles. Maar de informatie die in de noodverordeningen staat, en waar dus bijna niemand van weet, zou veel hotels kunnen triggeren om acties op te zetten voor leisuregasten. Best vreemd allemaal.”

Wat doe je met alle annuleringen?

Al die annuleringen bij elkaar hakken er wel in bij de hotelbranche. Wat doe je daarmee, geef je het geld terug? En tot wanneer blijf je open en hoe beperk je de schade? “Bij ons kun je tot vierentwintig uur van tevoren gratis annuleren. We hopen met dit soepele beleid te bewerkstelligen dat onze gasten in juli of augustus weer fijn boeken voor een mooie vakantie. Maar dan heb je nog de non-refundable boekingen, dat is een ander verhaal, dat geld geven we niet terug. Als je kiest voor non-refundable, dan kies je voor een zeker risico, dat risico kan niet alleen bij de hotelier liggen. Als je je been breekt, dan krijg je het bedrag ook niet terug. Ik snap prima dat mensen annuleren, we kunnen simpelweg niet de service verlenen die de mensen gewend zijn; een vijfgangendiner in het restaurant kun je niet vergelijken met plate service, dat is evident. Vandaag heb ik dus ook weer overleg met de hoteliers; we gaan kijken wat er in de boeken staat, of ze openblijven of sluiten en op welke manier we de kosten kunnen beheersen en cashflow kunnen genereren. Een aantal hotels is al dicht. In de hotels is één persoon aanwezig om de kamers te faciliteren, maar verder gebeurt er weinig. Ook de horecagroothandels zitten met hetzelfde probleem; de bezorgcentra liggen vol, want er gaat niets meer uit naar de horeca. Die markt stort nu helemaal in. Gelukkig zitten er voor de horeca hele goede dingen in het steunpakket van de overheid. Ik denk dat KHN goed voor ons gevochten heeft, waardoor we betere vooruitzichten hebben, zeker ook voor ons personeel.”

Bart had het er al over: kostenbeheersing en cashflow. We vroegen hem om tips voor hoteliers. Wat kun je als hotelondernemer doen om de kosten te beheersen en omzet te blijven genereren? Hieronder een paar tips:

Tips van Bart:

-        “Ga in gesprek met de vastgoedeigenaar van het hotel. Vraag huurkorting aan; vraag niet om uitstel, want we zitten met zijn allen in deze crisis, dus ook de vastgoedeigenaren zullen water bij de wijn moeten doen om te zorgen dat we dit gezamenlijk te boven komen.”
-         “Overleg met je energieleverancier. Zij zijn ook ondernemers, dus overleg moet mogelijk zijn. Probeer het voorschotbedrag te verlagen; aan het eind van de rit krijg je het teveel betaalde geld toch terug, dus waarom zou het niet kunnen?”
-        “Ons e-mailbestand is groot. We gaan onze gasten vragen of ze nu actief onze hotels willen gaan boeken voor de zomer. Heel Nederland zit zich toch thuis te vervelen, dus het is een goed moment om dat te proberen.”
-        “Probeer je voorraden op te maken; wat ligt er bijvoorbeeld nog in de vriezer. Je gasten snappen het heus wel als het menu niet precies is zoals ze gewend zijn, zolang je de drie componenten maar aanbiedt.”

 

Hiermee eindigt deel 1 van het dagboek van Bart Reints Bok, morgen een tweede deel. 
LinkedIN: Bart Reints Bok

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: