Bezuinigingen op trainingen in hotels

12 juni 2003 |

Uit een enquête over personeelstrainingen onder de vier- en vijfsterren hotels in Nederland, blijkt dat meer dan de helft van de hotels bezuinigt op het trainingsbudget als gevolg van de economische situatie. Daar staat tegenover dat trainingen op het gebied van verkoop sterk in de belangstelling staan. Het onderzoek is uitgevoerd door Horwath Consulting in Baarn. Tijdens de presentatie van de Hosta 2002 september vorig jaar heeft Horwath Consulting het thema "Human Resource Management in de hotellerie" centraal gesteld. Binnen dit kader is dit onderzoek uitgevoerd. Binnenkort wordt het rapport Compensation & Benefits Analyse 2003 gepubliceerd. De Nederlandse hotelmarkt bestaat uit 2.227 hotelbedrijven die meer dan 88.000 hotelkamers aanbieden. De vier- en vijfsterren hotels hebben een groot aandeel in het totale aantal hotelkamers in Nederland (46%), maar vormen slechts 16% van het totale aantal Nederlandse hotelbedrijven. Het gaat dan ook om relatief grote hotels met gemiddeld 100 kamers per hotel. De bedrijven die mee hebben gewerkt aan het onderzoek (85 hotels) vormen ruim 23% van het totale aantal vier- en vijfsterren hotels en 34% van het kameraanbod van beide categorieën. Per hotel zijn gemiddeld 83 medewerkers in dienst. Bijna alle respondenten (98%) zeggen training aan het personeel te geven. 70% van de deelnemers geeft training aan alle medewerkers. Uit de enquête blijkt als belangrijkste redenen voor het geven van training, het ontwikkelen van personeel en het verhogen van de kwaliteit van de dienstverlening. Het gemiddelde budget voor trainingen bedraagt in 2003 circa € 31.000 per hotel. Dit komt neer op ruim € 212 per kamer. 51% van de deelnemers geeft aan jaarlijks tussen € 10.000 en € 40.000 voor trainingen te budgetteren. Uitgaande van deze gegevens bedraagt in 2003 de vraag naar trainingen in 4- en 5-sterren hotels naar verwachting rond de € 8 miljoen. 53% van de respondenten die trainingen aan het personeel geven, geeft aan te besparen op trainingsuitgaven vanwege de verminderde economische groei. Eerder, in november 2001, is een zelfde onderzoek uitgevoerd waarbij slechts 28% van de hotels zei te bezuinigen op trainingen. De belangrijkste oorzaak is dat hotels aan kostenbesparing moeten doen. Echter, veel van de hotels die níet op trainingen bezuinigen, zien training als noodzakelijk middel om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen om zich zo te onderscheiden van de concurrentie. Tevens wordt training beschouwd als investering in de toekomst. Voornamelijk de vijfsterren hotels zeggen te bezuinigen op trainingen, 60% van de respondenten in dit segment. Ook de helft van de viersterren hotels zegt hierop te besparen. Daarnaast zullen veel hotels die trainingen door een keten en externe bureaus laten verzorgen de kosten terugdringen. 69% van deze groep zegt te gaan bezuinigen. Alle genoemde bureaus (HMP, SVH, Interselling etc.) zullen hiermee te maken krijgen, zo geven de hotels aan. Een uitschieter is echter HMP. Van de hotels die met HMP samenwerken, zegt 70% te gaan besparen op het trainingsbudget.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: